
Moni pk-yrittäjä pohtii kansainvälistymistä, kun kotimarkkinat eivät enää tarjoa kasvua. Suuremmat markkinat avaavat mahdollisuuksia, mutta samalla riskit kasvavat: kilpailu kiristyy, myyntiprosessit pitenevät ja kulttuurierot korostuvat.
Vientitoiminnan onnistumisen kulmakiviä ovat:
- Selkeä fokus: Kotimaassa voi toimia laajalla tuotesalkulla, mutta vientiin kannattaa valita tarkasti tuotteet, jotka erottuvat ja kiinnostavat kansainvälisiä asiakkaita.
- Resurssit ja valmistautuminen: Kansainvälistyminen vie aikaa ja rahaa. Kassanhallinta, organisaation kapasiteetti sekä riittävä tuotanto- ja henkilöstöresurssi on varmistettava.
- Kulttuuriosaaminen ja viestintä: Kommunikointi eri markkinoilla vaatii herkkyyttä ja rohkeutta. Vaatimattomuus ei riitä.
- Riskien hallinta: Sopimusehdot, vakuutukset ja hinnoittelu ovat ratkaisevassa roolissa.
Menestystä tukevat lisäksi hyvä kielitaito, toimialan tuntemus, oikeat standardit ja sertifikaatit sekä ulkoiset tukipalvelut, kuten Business Finland ja kauppakamarit. Kun perusasiat ovat kunnossa, kansainvälinen myyntityö muistuttaa kotimaista myyntiä – se vaatii sinnikkyyttä, asiakaskontakteja ja neuvotteluja, jotka johtavat uusiin asiakkuuksiin ja innovaatioihin.
Ovi maailmaan on auki – nyt on aika astua rohkeasti sisään!
Lue lisää aiheesta Rastor-instituutin sivuilta.
Petri Ranta
myynti- ja markkinointijohtaja | Aterin Finland Oy
kv-liiketoiminnan kouluttaja | Rastor-instituutti
Kirjoittajalla on yli 30 vuoden kokemus kansainvälisestä kaupasta ja erityisesti vientitoiminnan käynnistämisestä, kehittämisestä ja johtamisesta. Vientimyynti on kuljettanut Rantaa maailmalla. Lentokenttien lisäksi Rannalle ovat tulleet tutuksi erilaiset liiketoimintakulttuurit ja päätöksentekoprosessit kaikilla viidellä mantereella.
