Inhouse luo harvoin uutta työtä ja hyvinvointia

Harri Jaskari, johtaja, Suomen Yrittäjät.

Uudet hyvinvointialueet eivät ole vielä oikein ymmärtäneet, kuinka suuri merkitys niillä on aluekehityksessä, monen toimialan yritysten menestymisessä ja ihmisten hyvinvoinnissa.

Kiireeseen vedoten on tehty paljon sellaisia päätöksiä, joita ei normaalioloissa olisi tehty. Miljardiluokan hankintoja tehdään vain muutaman henkilön voimin. Niitä on päätetty myös olla hankkimatta jopa 15 miljardin euron ­edestä.

Hankintaosaamisen puute ja päätös vetäytyä markkinoilta on merkinnyt ­sitä, että eri puolelle Suomea on syntynyt useita julkisen sektorin omistamia i­nhouse-yhtiöitä. Se on helppo ratkaisu. Mielenkiintoista on se, että julkisen sektorin yrityksiä on syntynyt myös sellaisille aloille, joissa on runsaasti yrityksiä. Vai mitä sanotte julkisista catering-, siivous-, kiinteistöhuolto- ja ict-alan ­yrityksistä?

Valitettavasti myös Pirkanmaalla tilanne on hyvin samankaltainen. Viime elokuussa aluevaltuusto päätti, että tukipalvelujen tuottaminen keskitetään ­julkisen sektorin omistamille yhtiöille: Istekki Oy, Monetra Pirkanmaa Oy, ­Pirkanmaan Voimia Oy, Tuomi Logistiikka Oy, Monetra Oulu Oy, Sakupe Oy ja Servi Oy. Muut tukipalvelut päätettiin tuottaa pääosin omana toimintana.

Valtakunnallisesti tilanne on samanlainen. Elinkeinoelämän järjestöjen tilaaman selvityksen mukaan kymmenen viime vuoden aikana on perustettu 136 uutta kuntaomisteista inhouse-yhtiötä. Vuonna 2020 ilman asunto- ja kiinteistöyhtiöitä kuntayhtiöitä oli yhteensä 880 kappaletta. Uusien hyvinvointi­alueiden myötä vauhti on vain kiihtymässä.

Jos ajatellaan koko maakunnan elinvoiman näkökulmasta, olisiko reilu ja tarkasti ositettu kilpailutus ollut sittenkin parempi ratkaisu? Moni yksityinen ja vahvaan paikallisuuteen perustuva catering-yritys olisi varmasti kiinnostunut osallistumaan tällaiseen kilpailuun. Monen pikkukunnan kahvilat sekä lounas- ja illallispaikat olisivat samalla vahvistaneet elinvoimaisuuttaan. Matkailukin ­olisi varmasti hyötynyt.

Loppuvuonna elinkeinoelämän järjestöiltä meni kuppi nurin. Teimme toimenpidepyynnön Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, millä ehdoilla hankintalakia nykyisin kierretään. Mielestämme inhouse-kriteeriä ei täytä se, että kunta tai hyvinvointialue omistaa yhtiöstä 0,07 prosenttia ja sillä on yksi jaettu hallituspaikka. Lain mukaan kunnilla pitää olla yhtiöistään samanlainen määräysvalta kuin ne olisivat omia yksiköitään.

Toivon nyt todella kuntien ja hyvinvointialueiden poliittisilta päättäjiltä ja virkamiesjohdolta harkintaa siitä, miten päätöksenne aidosti vaikuttavat yrittäjyyteen omalla alueellanne. Jos vastauksenne on se, että kokeillaan pari vuotta ­inhouse-mallilla ja sitten kenties kilpailutetaan, se voi olla liian myöhäistä. ­Enää ei ole yrityksiä, joita kilpailuttaa.

Harri Jaskari
johtaja