Tampereen hotellit ovat toipuneet koronapandemiasta hyvin


– Ihmiset haluavat edelleen kokea, nähdä ja matkustaa. Hotellien täytyy kuitenkin pysyä jatkuvasti ajan hermolla ja kuunnella tarkasti kuluttajien tarpeita sekä kehittää toimintaansa niiden pohjalta, Scandic Tampere Stationin hotellinjohtaja Kirsi Stenius toteaa.

Koronapandemia ravisteli ravintola- ja matkailualaa kovalla kädellä. Suurimpien rajoitusten aikaan matkailu hiipui lähes olemattomiin, ja moni hotelli joutui jopa sulkemaan ovet pitkiksi ajanjaksoiksi.

Vuonna 2023 Tampereen hotellien toiminta on kuitenkin palannut taas virkeälle tasolle. Varsinkin kotimaanmatkailu ja Nokia Arenan tapahtumatarjonta tuovat Tampereelle runsaasti matkailijoita.

Kun suurimmat koronarajoitukset päättyivät keväällä 2022, Tampereen matkailu- ja tapahtumakenttä heräsi nopeasti horteesta. Viimeisen vuoden aikana Tampereella on järjestetty useita suurtapahtumia, ja Tampereen hotelleissa onkin riittänyt kiitettävästi asiakkaita.

– Kesä 2022 oli todella vilkas, sillä rajoitusten poistumisen jälkeen painetta matkailulle ja tapahtumille oli paljon, muistelee Original Sokos Hotel Ilveksen hotellinjohtaja Marco Sylvelin.

– Vuosi 2019 oli Tampereen matkailuhistoriassa paras, mutta tällä hetkellä olemme jopa hieman edellä kyseistä vuotta, lisää Sokotelin Tampereen alueen liiketoimintajohtaja Mikko Kankaanpää.

Myös muissa Tampereen suurissa hotelleissa vuosi 2023 näyttää hyvältä.

– Alkuvuosi on lähtenyt vahvasti liikkeelle, ja kysyntä on ollut vilkasta, sanoo Scandic Tampere Koskipuiston, Scandic Tampere Stationin ja Scandic Seinäjoen hotellinjohtaja Kirsi Stenius.

– Tampereella käyttöaste on koronan jälkeen elpynyt hyvin. Liikematkailu ei ole vielä palautunut aikaisemmalle tasolle, mutta erityisesti kotimaisia matkailijoita on paljon, kertoo puolestaan Lapland Hotels Tampereen hotellinjohtaja Maija Virtanen.

Työvoimapula alkaa helpottaa

Vaikka matkailualan kysyntä lähti hyvään nousukiitoon heti koronarajoitusten päätyttyä, pandemia toi jälkimaininkina monelle hotellille haasteita työvoiman saatavuuden suhteen. Epävarma työtilanne ja lomautukset olivat saaneet monet matkailualan työntekijät vaihtamaan alaa.

– Hetken aikaa oli kova henkilöstöpula. Vaati paljon koulutusta ja perehdytystä saada henkilökuntaa töihin pitkien lomautusten jälkeen, sanoo Kirsi Stenius.

– Myös alan opiskelijoiden määrä romahti hetkellisesti. Tällä alalla on kuitenkin kekseliästä porukkaa. Monet yritykset lähtivät itse kouluttamaan työntekijöitä yhteistyössä oppilaitosten ja kaupunkien kanssa, Maija Virtanen kertoo.

Kesällä 2023 työvoimatilanne on jo huomattavasti parempi kuin vuosi sitten. Matkailualalla tuntuu edelleen olevan vetovoimaa, vaikka pandemia kolhikin hetkellisesti alan houkuttelevuutta.

– Työvoimaa siirtyi kyllä pois, mutta toisaalta olemme saaneet paljon hyviä ihmisiä tilalle. Muutos on aina myös mahdollisuus, toteaa Mikko Kankaanpää.

– Yksi syy nopeaan elpymiseen saattoi olla se, että pandemian aikana yritykset pitivät huolta työntekijöistään ja kriisijohtaminen oli hyvää. Ihmiset arvostavat hyvää työnantajaa, Maija Virtanen pohtii.

Kotimaanmatkailu on Tampereen vahvuus

Kun ulkomaille matkustamista kehotettiin koronapandemian aikana välttämään, suomalaiset innostuivat tutustumaan kotimaan nähtävyyksiin. Myös vuonna 2023 kotimaanmatkailu on edelleen suosittua.

– Yksi koronasta jäänyt positiivinen asia on staycation-kulttuuri. Ennen koronaa pidettiin outona ajatuksena mennä hotelliin omassa kotikaupungissa. Nykyään osataan enemmän nauttia pienistäkin irtiotoista. Ihmiset saattavat tulla ihan lähikunnista Tampereelle, käydä teatterissa tai konsertissa ja nauttia runsaasta hotelliaamiaisesta ja kiireettömästä aamuhetkestä, kertoo Kirsi Stenius.

Tampere on perinteisesti ollut suosittu kohde erityisesti kotimaanmatkailijoille. Se on kaupungille tällä hetkellä suuri etu – erityisesti nyt kun Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttaa jonkin verran kansainväliseen matkustusintoon.

– Sodan takia matkustajamäärät Venäjältä ja Aasiasta ovat romahtaneet, ja joudumme kilpailemaan esimerkiksi amerikkalaisista turisteista muiden Euroopan maiden kanssa. Tampereella kansainvälisen matkailijoiden väheneminen ei kuitenkaan näy samalla tavalla kuin pääkaupunkiseudulla tai Itä-Suomessa, sanoo Maija Virtanen.

Ukrainan sota on toisaalta vaikuttanut myös kustannusten nousuun ja inflaation kiihtymiseen. Ostovoiman heikentyminen vaikuttaa väistämättä kuluttajien käytökseen.

– Kustannusten noustessa ihmisillä ei ole enää yhtä paljon mahdollisuuksia matkustaa ja käydä tapahtumissa kuin aikaisemmin. Erityisesti lapsiperheille tämä voi olla haaste, pohtii Marco Sylvelin.


Tampereella kansainvälisen matkailijoiden väheneminen ei näy samalla tavalla kuin pääkaupunkiseudulla tai Itä-Suomessa, sanoo Lapland Hotels Tampereen hotellinjohtaja Maija Virtanen.

Kiitosta Nokia Arenalle

Tampereen nopeasti elpyneestä matkailusta puhuttaessa esiin nousee toistuvasti yksi ja sama nimi: Nokia Arena.

– Nokia Arenalla on selvästi positiivinen vaikutus. Aina kun areenalla on jokin suurempi tapahtuma, Tampereen hotellit ja ravintolat täyttyvät ihmisistä, sanoo Mikko Kankaanpää.

Vuonna 2021 valmistuneella Nokia Arenalla on ehditty järjestää muutaman vuoden aikana jo useita suuria areenatapahtumia, kuten kahdet jääkiekon MM-kilpailut sekä muun muassa Eric Claptonin, Queenin, Nightwishin ja Haloo Helsingin areenakeikat.

–Janoamme jatkossakin lisää maailmanluokan tapahtumia Tampereelle, Maija Virtanen sanoo.
Nokia Arenan menestystä on vauhdittanut Helsinki-hallin eli entisen Hartwall-areenan tilanne. Venäläisoligarkkien omistama halli on ollut Ukrainan sotaan liittyvien pakotteiden vuoksi poissa käytöstä jo lähes puolitoista vuotta. Suomen suurimmat areenatapahtumat ovat sen myötä siirtyneet Helsingistä Tampereelle.

– Nokia Arena tuo meille kyllä paljon matkailijoita. Tampereella on kuitenkin muitakin hyviä tapahtumapaikkoja, kuten Ratina ja Tavara-asema, muistuttaa Kirsi Stenius.

Tampereen vetovoima kantaa tulevaisuudessakin

Kaiken kaikkiaan hotellinjohtajat ovat yhtä mieltä siitä, että matkailun tulevaisuus Tampereella on valoisa.

– Tampereella on tehty paljon satsauksia matkailuun, ja se näkyy. Tampere on viime vuosina parantanut ja kasvattanut mainettaan tapahtumakaupunkina. Täällä ollaan aktiivisia ja suhtaudutaan avoimesti monenlaisiin tapahtumiin, Marco Sylvelin sanoo.

– Tampere on hyvä ja vetovoimainen matkailukaupunki. En näe syytä, miksi tämä positiivinen kehitys ei jatkuisi, kiteyttää Mikko Kankaanpää.

Toisaalta tuleviin vuosiin liittyy myös monia avoimia kysymyksiä. Kustannusten nousu pakottaa hotellit nostamaan huonehintoja, ja inflaation myötä ostovoima on heikentynyt. Tulevaisuuden kuluttajan ostokäyttäytymistä on myös vaikea ennakoida etukäteen.

– Ihmiset haluavat edelleen kokea, nähdä ja matkustaa. Hotellien täytyy kuitenkin pysyä jatkuvasti ajan hermolla ja kuunnella tarkasti kuluttajien tarpeita sekä kehittää toimintaansa niiden pohjalta, Kirsi Stenius toteaa.

– Tampereen matkailun tulevaisuus on osittain kiinni myös lentomatkailusta. Jää nähtäväksi, uskovatko myös lentoyhtiöt Tampereen ja Pirkanmaan vetovoimaisuuteen, Marco Sylvelin pohtii.

Maija Virtasta mietityttää myös uuden hallitusohjelman vaikutus Suomen matkailualan tulevaisuuteen.

– Tuntuu ristiriitaiselta, että hallitus haluaa tukea työllistymistä, mutta samalla kulttuuri-, viihde- ja majoituspalveluiden arvonlisäveron nostaminen pikemminkin kannustaa ulkomaanmatkailuun. Hotellihuoneiden hinnat ovat Suomessa jo nyt EU:n korkeimpien joukossa, Virtanen sanoo.

– Haluan kuitenkin uskoa positiiviseen tulevaisuudennäkymään. Se, miten saamme matkailijoita kotimaasta ja ulkomailta tulemaan Tampereelle tasaisesti pitkin vuotta, on kaikkien alan toimijoiden yhteinen asia.

Teksti: Helmi Riihonen

 

Scroll to Top