Käytämme työssämme markkinointitoimistossa asiakkaiden hoksauttamisen välineenä palkittua mainosta: antiikkituolilla istuu tiukannäköinen vanhempi herra, joka lausuu, ”en tunne sinua, en tunne yritystäsi, en tunne tuotettasi…niin mitä oletkaan myymässä minulle?”.
Kyseessä on McGraw Hillin kustantamon mainos vuodelta 1958. Tarinan opetus pätee yhä. On kovin eri asia pyrkiä potentiaalisen asiakkaan puheille, jos hän tunnistaa yrityksesi tai tuotteesi jo jollain tasolla.
Tunnistamisessa ja muistijäljen aikaansaamisessa auttaa terävä viestien muotoilu. Viestien muotoilulla tarkoitan sekä kuvallista että sanallista muotoilua, kiteytettyä ilmaisua siitä, mitä yritys haluaa kertoa kohderyhmälleen.
Toimiakseen kiteytyksen tulisi olla vastaanottajan näkökulmasta samanaikaisesti relevantti, odottamaton ja muistettava. Jos kiteytys on odottamaton ja muistettava, mutta kohderyhmälle ei-relevantti, se on pelkkää viihdettä, ja markkinointi-investointi menee hukkaan. Jos taas kiteytys on relevantti, mutta se ei ole odottamatonta tai muistettavaa, on se pahimmillaan kuin eteisen vanha tapetti, jota kukaan ei huomaa.
Kuulostaa hankalalta, eikö totta? Niinhän se onkin asiaan vihkiytymättömälle. Viestien osuva ja kiteytetty muotoilu on oma osaamisalansa. Tämä hämärtyy nykyään, sillä jokainen meistä voi olla sisällöntuottaja joko itsenäisesti tai tekoälyavusteisesti.
Kiteyttämisen taito on kuitenkin erityisosaamista ja siinä kannattaa luottaa alan ammattilaisiin ja kartutettuun kokemukseen.
Kaikki hyötyvät viestien muotoilusta. Terävä muotoilu auttaa vastaanottajaa. Selkeä ja toisteinen muotoilu tuo tehokkuutta sekä ajassa että euroissa. Laadukas kaupallinen viestintä muuttuu asiakkaiden ajatuksissa markkinoivan yrityksen tuotteen laaduksi.
Kun valitset kumppania tekemään viestin muotoilua, varaa riittävästi aikaa prosessiin. Käytä aikaa kumppaniehdokkaiden valintaan ja tutustu potentiaalisen kumppanin työnäytteisiin. Työnäytteiden ei muuten tarvitse olla toimialaltasi, ammattilaiset löytävät oleellisen toimialasta riippumatta.
Käytä aikaa kumppanin sisäänajoon, ole avoin ja jaa kaikki oleellinen tieto, jota kumppani tarvitsee suunnitteluprosessissa. Anna muotoilulle aikaa. Suunnittelun laatu paranee, kun asia saa levätä päivän tai pari. Vain ajassa syntyy timantteja. Anna myös aikaa itsellesi. Tunnistat varmasti, kun kumppani on löytänyt sen oikean lähestymistavan.
Lopuksi nuku vielä yön yli. Kun muotoilu tuntuu entistä paremmalta seuraavana päivänä, olette hyvin todennäköisesti löytäneet oman terävän timanttinne.
Tia Lilius
Yksikön johtaja
Kaski Agency