Kuokat maahan ja nosturit pystyyn

Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari.

Kesä on kääntynyt kohti syksyä, ja aamut sarastavat usvaisina myös taloudessa. Viime aikoina on luettu konkurssien kasvusta Pirkanmaallakin. Erityisen hankala tilanne on rakennusalalla.

Normaalisti tässä tilanteessa pohdittaisiin julkisen sektorin mahdollisuuksia elvyttää investoinneillaan taantumaan lipuvaa taloutta. Nousevat korot ja heikko kysyntä asuntomarkkinoilla kuitenkin hankaloittavat yhtälöä. Jos uusissa aloituksissa jäädään merkittävästi alle normaalivuosien, on kasvukeskuksissa, kuten Helsingissä ja Tampereella, muutaman vuoden päästä ongelmia.

Hallitus on varovainen mutta ei ole täysin tyrmännyt ajatusta elvyttävistä toimista. Se on esimerkiksi pohtinut, voitaisiinko joitakin liikennehankkeita kiirehtiä.

Pirkanmaalla voitaisiin laittaa liikkeelle vaikka heti ainakin kaksi hanketta, Tampereen henkilöratapihan uudistus ja valtatie 9:n parannus välillä Tampere-Orivesi. Molempien suunnitteluvalmius on erinomainen, ja molemmat ovat myös liikenteen kansallisen investointiohjelman kiireellisimmissä koreissa.

Tampereen henkilöratapihan kautta tehdään tällä hetkellä lähes 14 000 junamatkaa päivässä. Tampere on Suomen henkilöliikenteen keskeisin vakioaikataulujärjestelmän junanvaihtopaikka. Investointi parantaisi kaikkien Tampereen kautta matkustavien olosuhteita. 140 miljoonaan investointi auttaisi elvyttämään rakentamisen toimialaa.

Tampere-Orivesi on Suomen vilkkain yksiajoratainen tieosuus ja osa Suomen päätieverkon pisintä ruuhkaisinta tiejaksoa. 108 miljoonan investoinnilla parannettaisiin turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Samalla investointi toisi kaivattua aktiviteettia maanrakennusalalle.

Ei muuta kuin kuokat maahan ja nosturit pystyyn!

Markus Sjölund
johtaja