Kotonaan kaikkialla


Rissalan sotilaskentän kupeessa Migien jyrinässä kasvanut Annika Eerola rakastaa lentämistä. Hänen mielestään lentämisessä yhdistyvät jännittävällä tavalla huikea vapauden tunne, kurinalaisuus ja jämpti toiminta.

– Kerosiinin katkussa kasvanut ja ilmailuihminen henkeen ja vereen, Annika Eerola esittelee itsensä.

Ilmailutausta, pulppuava sosiaalisuus ja energia ovat lennättäneet Annika Eerolaa tehtävästä toiseen ympäri maailmaa. Hiihdonopettajana Kitzbühelissa, yksityisjetin lentäjänä Floridassa, lentävien lääkärien apuna Tansaniassa… Annikan kertoessa elämästään ja työurastaan käy mielessä, että tarinoista saisi aikaan melkoisen romaanikäsikirjoituksen.

– Pitäisi kai alkaa laittaa näitä muistiin, hän naurahtaa.

Annika Eerola on tavannut viime viikkoina tiuhaan tahtiin tamperelaisia päättäjiä ja vaikuttajia, yritysten ja urheiluseurojen johtajia ja matkailun asiantuntijoita. Tapaamisten taustalla on Eerolan nimitys Chapman Freebornin Suomen ja Pohjoismaiden matkustajachartereiden myynnin vastaavaksi.

Chapman Freeborn Airchartering on vuonna 1973 perustettu, matkustaja- ja rahtiliikenteen tilauslentoja tarjoava yhtiö, joka toimii lähes 70 maassa. Yhtiö on lentänyt Pohjoismaissa aktiivisesti rahtiliikennettä, ja nyt sen tarkoituksena on lisätä ja kehittää Pohjolassa myös henkilöliikenteen tilauslentoja.

– Viestini tapaamisissa on ollut, ettei Tampere ole mistään syrjässä. Ei ole estettä lennättää tänne asiakkaita tai lähteä omalta kentältä käymään asiakasyrityksessä, sijaitsipa se missä tahansa.

Lentokoneiden vuokraukset yleistyivät koronapandemian aikana, kun reittilennot loppuivat, mutta yritysten piti päästä maailmalle. Annika Eerola sanoo, että räätälöidyt tilauslennot ovat vaihtoehto myös normaaliaikana.

Tyypillisiä tilauslentoasiakkaita ovat yritykset, urheiluseurat sekä tapahtumien ja fanimatkojen järjestäjät.

– Jos matkaan lähtee iso yksityishenkilöiden joukko, tilauslento voi olla hinnaltaan kilpailukykyinen ja kustannustehokas vaihtoehto reittilennolle, sillä charter vie suoraan kohteeseen ilman koneenvaihtoja ja odottelua. Yrityksille on usein tärkeää, että paluun voi sopia samalle päivälle ja henkilöstö pääsee illalla takaisin kotiin.

Yksityislentoihin liitetään mielikuvissa usein luksusta, ja sitäkin niissä voi olla. Yritysten kannustematkoihin pieni luksus sopii hyvin.

– Kannustematkat ovat nykyään kasvussa. Yrityksen työntekijöilleen järjestämä yhteinen matka voi olla mieluisampi palkinto kuin rahallinen korvaus. Viimeksi olin organisoimassa matkaa, jossa iso yritys lennätti tuhat työntekijäänsä kaikista Pohjoismaista Tampereelle. Charterilla homma toimii.

– Tamperelaisille tapahtuma- ja kokousjärjestäjille kannustematkat luovat bisnesmahdollisuuksia. Haluan verkottua mahdollisimman laajasti, jotta voin yhdistää asioita ja toimijoita keskenään. Tampereella tapahtuu nykyisin muutenkin paljon, ja kaupungista on kehittynyt kiinnostava matkailukohde.

Tampere-Pirkkalassa kaikki sujuu

Chapman Freebornilla ei ole omaa lentokalustoa, vaan se hankkii asiakkaan tarpeiden mukaisen koneen.

– Tämä juuri on brokerin eli välittäjän etu. Meillä on laajat kontaktit eri operaattoreihin, isoihin lentoyhtiöihin ja toisaalta pienten yksityiskoneiden omistajiin.

– Lennämme kaikilta kentiltä tilausten mukaan. Tampere-Pirkkalan eduksi on sanottava, että kenttä on iso ja sen infra on hyvässä kunnossa, se on avoinna 24/7 ja palvelee hyvin, Eerola luettelee. Hän kertoo jääkiekon MM-kisalentojen organisoijana panneensa merkille, miten sujuvasti kentällä toimittiin, kun joukkueita lennätettiin Tampereelle finaalipeleihin.

Chapman Freeborn kuuluu Avia Solutions Groupiin, joka on Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance -palveluntarjoaja. Se tarjoaa lentojen lisäksi huolto-, korjaus- ja kunnossapitopalveluja, lentäjien ja miehistön koulutusta, maahuolintapalveluja sekä erilaisia liitännäispalveluja. Taustalla on tuhansia koulutettuja ammattilaisia.

– Chapman Freebornilla on tarpeeksi leveät hartiat, jotta se voi palvella luotettavasti myös Puolustusvoimia, pirkanmaalaista puolustusteollisuutta ja viranomaisia.

– Meiltä löytyy asiantuntemus, sopivat kontaktit ja globaali tuki, olipa kuljetustarve millainen tahansa. Chapman Freebornilla on pitkä kokemus myös humanitaarisen avun toimittamisesta kriisialueille ja ilmasiltojen rakentamisesta, Eerola sanoo.

Nuori nainen suihkujetin ohjaimissa

Annika Eerolalla on ansiolentäjän koulutus, ja hän on juuri uusinut lentolupansa.

– Ei voi tietää, mihin tässä vielä joutuu, hän nauraa.

Kaikenlaiseen hän onkin joutunut, ellei suorastaan hakeutunut.

– Olen kasvanut Kuopiossa Rissalan sotilaskentän kupeessa, ja isäni oli ensimmäisiä Mig-hävittäjälentäjiä. Suoritin oman lentolupakirjani 16-vuotiaana.

Lentäminen vei heti mukanaan.

– Se antoi vauhdin hurmaa ja vapauden tunteen, mutta samalla lentäjältä vaadittiin tiukkaa järjestelmällisyyttä. Päätin tehdä lentämisestä itselleni ammatin.

Ovet Finnairin lentäjäkouluun eivät kuitenkaan auenneet, sillä eläväiselle Annikalle suositeltiin markkinointi- ja pr-tehtäviä. Tästä sisuuntuneena hän lähti opiskelemaan lentäjäksi Yhdysvaltoihin.

– Suoritin lentäjän lupakirjan ja pätevöidyin samalla lennonopettajaksi. Työskentelin lentokoulussa Floridassa, kun kuulin mahdollisesta lentäjän paikasta, ja niin päädyin yksityisjetin lentäjäksi miljonäärille.

Kuin elokuvissa!

– Se oli oikeasti hienoa. Olin tohkeissani: sain lentää ja siitä maksettiin! Työ edellytti jatkuvaa lähtövalmiudessa olemista, ja muutaman tunnin varoajalla saattoi tulla lähtö Acapulcoon, Meksikoon, Kaliforniaan, milloin mihinkin. Mutta eihän se haitannut 24-vuotiasta, perheetöntä lentäjää.

Annika Eerola on asunut useassa eri maassa ja eri mantereilla muuttaessaan kiinnostavien töiden perässä. Hän on kuin asuinpaikkaansa vaihtava nomadi ja kaikkialle kotiutuva maailmankansalainen.

– Lähdin maailmalle jo nuorena, ja tein sesonkitöitä. Olin talvella hiihdonopettajana Alpeilla ja työskentelin yksityisellä luksusjahdilla Välimerellä ja Karibialla. Lentäminen oli sitten se oikea työ, unelmatyö.

Lentävien lääkärien apuna

Annika Eerola mainitsee puheessaan usein avarakatseisuuden ja kulttuurien ymmärryksen, joita vuodet maailmalla ovat lisänneet.

– Ehkä mieleenpainuvin oli aika perheen kanssa Afrikassa lasten ollessa vielä pieniä. Asuimme Tansaniassa Serengetin kansallispuiston vieressä, ja mieheni teki kansallispuistoon safareja.

Eerolan puoliso Pekka Virtanen on elämysmatkojen järjestäjä ja opas, joka räätälöi reissuja yksityishenkilöille ja matkanjärjestäjille.

Annika Eerola toimi Tansaniassa toisinaan lentävien lääkärien apuna.

– Lensimme kaukaisiin kyliin, joissa lentokenttinä olivat ruohokentät ja tasangot. Kun laskeuduimme, maasai-kansa kokoontui paikalle ja toi lapsiaan rokotettaviksi ja sairaansa saamaan hoitoa.

– Matkustaminen ja ulkomailla asuminen ovat muovanneet minusta tällaisen kuin olen. Luulen, että ne ovat kasvattaneet myös pojistamme avarakatseisia ja suvaitsevaisia miehiä. Mielestäni on arvokasta, että osaa mukautua nykymaailmaan ja hyväksyä erilaisuutta.


Annika Eerolan mieleenpainuvimpia kokemuksia olivat rokotuslennot Tansaniassa kaukaisiin kyliin lentävien lääkärien apuna.

Tulevaisuus on pian täällä

Työuransa Annika Eerola on tehnyt lentoyhtiöissä myynnin ja markkinoinnin parissa sekä incoming- ja partner-toiminnoissa. Hän on nähnyt, kuinka lentomatkustus on muuttunut. Jälleen ollaan isojen muutosten äärellä.

– Myös lentomatkustuksen on seurattava kehitystä ja muututtava entistä ympäristöystävällisemmiksi. Vaikka ala muuttuu, lentäminen ei lopu koskaan, hän sanoo.

Optimistisissa tulevaisuuskuvissa lentomatkustus lähtee uuteen nousuun liiketoimintamallien uudistuttua ja uuden teknologian avulla. Liikenne- ja viestintäministeriö Traficomin selvityksessä arvioidaan, että sähköinen lentäminen alkaa 2020-luvulla ja yleistyy jo 2030-luvulla. Sähköinen lentäminen soveltuisi hyvin Suomen pienille matkustajavirroille.

Lentoliikenteen asiantuntija, professori Jorma Mäntynen Destia Oy:stä sanoo Pohjanmaan kauppakamarilehden haastattelussa, että Suomen Helsinki-keskeisessä mallissa pienemmät kentät nähdään usein kannattamattomina. Kuitenkin niiden vaikutusalueilla tehdään vuosittain miljardien vientibisnestä.

– Tulevaisuudessa pienet, jopa 10–30 matkustajan lentokoneet kulkevat täysinä, jolloin lentäminen on kannattavampaa. Tämä edellyttää erittäin vähäpäästöisten tai myöhemmin hiilineutraalien koneiden käyttöönottoa, Mäntynen visioi.

Mäntysen mukaan tilauspohjainen lentoliikenne lisää suosiotaan, ja uudet teknologiat avaavat markkinoita myös alustataloudelle.

– Uusien hiilineutraalien lentokoneiden ansiosta lentomatkailun ympäristöystävällisyys kestää vertailun esimerkiksi junalla tai laivalla matkustamiseen, hän sanoo.

​​​​​​​

Annika Anki Eerola

syntynyt 1968 Kuopiossa
1988 ylioppilas, Kuopion lyseon lukio

Koulutus
2011–2015 executive certificate of management, Henley University of Reading
2007–2008 degree in professional sales, Mercuria Business College
1992–1993 commercial pilot certificate, Huffman Aviation International
1990–1992 degree in marketing and tourism business, Malmi Business College

Ura
2023– sales manager Nordics, Chapman Freeborn
2022–2023 general manager Finland, The Aviation Factory
2020–2022 general manager, partner, Nordique Luxury Travel Concierge
2019–2022 general manager, partner, Private Skies Oy
2015–2018 founder, Menoa DMC Oy
2015–2016 sales director, Go! Aviation
2012–2014 general manager, Finland Society Travel Ltd.
2008–2011 country manager, Malev Hungarian Airlines
2002–2008 sales manager, Blue1
1998–2002 manager for incoming promotion and partner system, SAS
1996–1998 marketing manager, Air Botnia
1993–1994 co-pilot for private jets, Quantum Air

Perhe ja koti
Puoliso Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan erikoistunut safariopas ja matkanjohtaja Pekka Virtanen ja kaksi aikuista poikaa. Koti entisen Malmin lentokentän lähellä Helsingissä.
”Harmittaa, että Malmin lentokentästä luovuttiin. Se olisi ollut huippupaikka, niin lähellä pääkaupunkia ja kenttä tulevaisuuden lentokoneille.”

Harrastukset
Laskettelu, metsälenkit ja kaikenlainen touhuaminen kolmen jackrussellin­terrierin kanssa, mökkeily. Pitkäaikainen ratsastusharrastus on tauolla. ”Ehkä sitten joskus Portugalin rannikolla.”

Elämänohje
Aina löytyy ratkaisu!


– Mielestäni on arvokasta, että osaa mukautua nykymaailmaan ja hyväksyä erilaisuutta, Annika Eerola sanoo.

Teksti Päivi Eskelinen • Kuvat Olli-Pekka Latvala • Kuvauspaikka Patrian koulutuskeskus Pirkkalassa

 

Scroll to Top