Kuinka pidämme menestyksen avaimet käsissämme?

Nyt ei voida missään nimessä tehdä iskukykyämme heikentäviä päätöksiä.

Vuosi 2019 on alkanut tohinalla, varsinkin politiikassa. Välillä on kurkisteltu tilastojen taakse ja julistettu milloin mitäkin vaaleja. Lopulta vaaleissa valitaan kuitenkin Suomelle suunta seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Suuret rakenteelliset uudistukset, kuten sosiaaliturvan kokonaisuudistus, odottavat uusien päättäjien panosta. Saattaa olla, että uusi eduskunta saa myös pari keskenjäänyttä uudistusta ratkottavakseen.

Tällä viikolla julkaistu suuri veroselvitys nostaa kuitenkin esille asian, josta toivottavasti puhutaan vielä paljon vaalien alla uusimpien kohujen laannuttua.
Kuinka rahoitamme jatkossa hyvinvointivaltion?

Yritykset ja niiden tarjoamat työpaikat tuovat ison osan välttämättömistä veroeuroista. Meidän pitää alkaa puhua veropohjan laajentamisesta eikä uusien verojen keksimisestä. Uudet työpaikat, ihmisten nousu työttömyydestä töihin ja uudet yritykset tuovat välttämättömiä veroeuroja.

Yritysten täytyy kuitenkin pystyä toimimaan globaalissa kilpailussa. Suomen olojen täytyy olla sellaiset, että yrityksemme pysyvät kilpailukykyisinä ja kannattavina. Maailmantalouden kasvun häntä saavutti Suomen kuitenkin verrattain myöhään. Nyt ei voida missään nimessä tehdä iskukykyämme heikentäviä päätöksiä.

Toimintaansa Suomessa laajentavat yritykset eivät saa jäädä lupalimboon. Investoinnit menevät silloin muualle. Kasvun edellytyksenä on myös se, että yritykset saavat osaavaa työvoimaa. Näihin ja moneen muuhun kauppakamarijärjestön vaaliteesit ”Ratkaisuja Suomelle” ja Tampereen kauppakamarin Vaikuttamissuunnitelma 2019 esittävät keinoja.

Ratkaisuja Suomelle -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. Tampereen kauppakamarin vaikuttamiskysely ja sen pohjalta koottu Vaikuttamissuunnitelma taas heijastavat näitä ratkaisuja paikalliselle tasolle, paikalliselta yrityselämältä.

Tänä vuonna ulotimme kyselymme koko jäsenistöömme ja saimme runsaasti erinomaisia ja paikoin yksityiskohtaisiakin vastauksia ja näkemyksiä, kuinka pidämme menestyksen avaimet käsissämme. Tuomme niitä tarkemmin esille vuoden aikana. Ja luonnollisesti kerromme ne myös eduskuntavaaliehdokkaille!

Markus Sjölund
apulaisjohtaja