Kansainvälinen kasvukeskus Tampere
tarvitsee lentoyhteytensä

Antti Eskelinen, toimitusjohtaja, Tampereen kauppakamari

Tampere-Pirkkalan lentoasema on auki 24/7, koska Pirkkalassa on ilmavoimien iso varuskunta, kuljetuslento- ja koelentolaivueet sekä Hornetien päivystys.

Lisäksi kentältä hoidetaan Puolustusvoimien ja SPR:n kansainvälisen toiminnan logistiikkaa, ja kentällä toimii Patrian koulutuskeskus.

Tampereella sijaitsevat Puolustusvoi­mien logistiikkalaitos sekä muun muassa Millog, Patria ja Insta ovat luoneet alueelle lentoyhteyksiä käyttävän, kansainvälisesti merkittävän ilmailu- ja turvallisuusekosysteemin. Sen työllistävä vaikutus lasketaan kymmenissä tuhansissa ihmisissä. Ekosysteemi ja ilmavoimien ns. HX-hanke eli Hornetien seuraajan valinta ovat myös tuoneet alueelle useita kansainvälisten yritysten ammattilaisia työllistäviä t&k-yksikköjä.

Tasan viisitoista vuotta sitten syksyllä 2006 Ryanair ilmoitti avaavansa Tampere-Pirkkalasta yhteyden Liverpooliin ja jatkavansa yhteyksiä Lontooseen ja Frankfurtiin. Lisäksi yhtiö ilmoitti 700 000 matkustajan rajan rikkoutuneen yhtiön Tampereen reiteillä. Parhaimmillaan Ryanair lensi Tampere-Pirkkalasta 12 eri kohteeseen saman vuoden aikana. Kilpailun vapautuminen lentoliikenteessä toi meille mahdollisuuden olla osa globaalia taloutta ja kytkeytyä Eurooppaan uudella ja kustannustehokkaalla tavalla. Voi sanoa, että Ryanair opetti meidät matkustamaan lentäen.

Tampere on kansainvälinen kasvukeskus, jota ympäröi vahva maakunta. Täältä löytyy satoja vientiyrityksiä, ja Tampereella järjestetään kansainvälisiä kisoja, kokouksia, konsertteja, kongresseja ja messuja, jotka tarvitsevat lentoyhteyksiä päivittäin sekä maailmalle että maailmalta tänne. Perinteisten, viennistä elävien ja lentoyhteyksiä tarvitsevien konepajayritysten rinnalle on kasvanut kymmenien ICT-yritysten vahva keskittymä, jonka yrityksistä osa on kansainvälisessä omistuksessa.

Ennen koronaa Tampere-Pirkkalan noin 200 000 lentomatkustajan lisäksi Pirkanmaalta lähti yli puoli miljoonaa matkustajaa Helsinki-Vantaalle käyttäen joko omaa autoa, junaa tai bussia. 2000-luvulla vuodesta riippumatta Finnair on lennättänyt Helsinkiin ja edelleen maailmalle noin 100 000 matkustajaa. Finnairin syöttöyhteys Helsin­gin kautta on ollut erittäin tärkeä yhteys pirkanmaalaisille toimijoille ja kannattava myös Finnairille. Aamu- ja iltakoneiden täyttöasteet olivat yli 90 prosenttia.

Tutkimusten mukaan Tampere-Pirkkalasta matkustetaan Finnairilla, SAS:lla ja AirBalticilla paljon Eurooppaan ja Pohjoismaihin 1–3 yön liikematkoja. Tampere-Pirkkalan kentän helppo saavutettavuus on erittäin merkittävä tekijä jo työhyvinvoinninkin kannalta vientityötä tekevien muutenkin raskaassa ammatissa. Toisaalta esimerkiksi kansainvälisille yritysvieraille lennot päivällä ja alkuillasta Tampere-Pirkkalaan ovat erittäin tärkeitä. Katkeamaton matkaketju on kilpailuetu. Siitä on pidettävä kiinni kovassa globaalissa kilpailussa.

Tampereen seudun on huolehdittava lentoyhteyksistään, koska uusissa investoinneissa kansainväliset yhteydet ovat usein ratkaiseva tekijä yhdessä osaavan työvoiman kanssa. Suomen toisena kansainvälisenä kasvukeskuksena Tampere ei voi olla Finnairin bussien tai VR:n junien varassa. Emme voi hyväksyä Tampereen poistamista Finnairin reittikartalta tamperelaisen pääministerin kaudella. Finnair on edelleen valtionyhtiö ja sen on palveltava myös vientimaakuntaa.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja