Zoneatlas etenee kasvu-uralla yrityskummin tuella

Teemu Joensuu aloitti yrittäjänä yli 20 vuotta sitten Tietotemput-toiminimellä. Liiketoiminta on muuttunut ja kehittynyt vuosien mittaan, sillä Teemun mukaan ”välillä on luotava nahkansa, jotta homma pysyy kiinnostavana”. Eteenpäin menemisen tarve on ollut suuri. Joensuu haki kasvulle sparrausapua Pirkanmaan Yrityskummeista ja löysi mentorikseen Jouko Suokkaan.

Teemu Joensuu aloitti yrittäjänä yli 20 vuotta sitten Tietotemput-toiminimellä. Liiketoiminta on muuttunut ja kehittynyt vuosien mittaan, sillä Teemun mukaan ”välillä on luotava nahkansa, jotta homma pysyy kiinnostavana”. Eteenpäin menemisen tarve on ollut suuri. Joensuu haki kasvulle sparrausapua Pirkanmaan Yrityskummeista ja löysi mentorikseen Jouko Suokkaan.

Päätös erottautua muista ja halu luoda omannäköistä liiketoimintaa ohjasi Zoneatlaksen kasvu-uralle muutama vuosi sitten. Linjan selkeänä pitämisessä ja kasvun kiihdyttämisessä tukeaan antaa pitkän VTT-uran tehnyt yrityskummi Jouko Suokas.

Zoneatlas Oy:n juuret ulottuvat jo parinkymmenen vuoden taakse, jolloin yrityksen pääomistaja ja toimitusjohtaja Teemu Joensuu teki opintojensa ohessa toiminimellä verkkopalveluprojekteja. Vuonna 2008 hän perusti verkkopalveluihin ja it-konsultointiin keskittyneen Tietotemput Oy:n.

– Yrityksellä meni ihan hyvin, mutta emme olleet täysin tyytyväisiä siihen, että teimme kaikkea. Halusimme erottautua ja kasvaa omien tuotteiden avulla sen sijaan että pyrkisimme isojen it-talojen rinnalle, Teemu Joensuu kertoo.

Yrityksen tulevaisuutta mietittiin eri vaihtoehtojen pohjalta, joita yhdisti Joensuun perheen pitkäaikainen suunnistusharrastus. Kun mukaan liitettiin Teemun veljen ja yrityskumppanin, karttasuunnittelija Timo Joensuun osaamista, idea vuorovaikutteisista ja toiminnallisista paikkatieto- ja opastuspalveluista alkoi kirkastua.

– Seuraavaksi haimme mukaan paikkatietoprojekteihin ja -kokeiluihin, jotta pääsimme tekemisiin muiden kehittäjien ja palveluja tarvitsevien toimijoiden kanssa, Teemu kertoo.

Yritys on kehittänyt muun muassa Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajille Stopover guide -oppaan ja luonnossa liikkujien Nuuksioon.fi-palvelun. Metsähallitukselle on tehty retkeilyalueiden palvelukanava ja Maanmittauslaitokselle pyykkijahtipeli, jossa pelaajat etsivät ja merkitsevät kartalle kateissa olevia rajapyykkejä. Parhaillaan yritys luo muun muassa digitaalisia luonto- ja kulttuurioppaita Oulun, Kuusamon ja Espoon kaupungeille.

Yrityskummi löytyi klinikalta

Uutta liiketoimintaideaa työstettäessä yrittäjillä heräsi tarve jakaa ajatuksia ja saada sparrausta, joten he kääntyivät Pirkanmaan Yrityskummien puoleen. Se järjesti kummiklinikan, jossa esittäytyi kolme mentoriehdokasta.

– Ensimmäinen klinikka ei johtanut vielä kummiyhteistyöhön, mutta saimme hyviä neuvoja. Palkkasimme esimerkiksi apua käytännön asioihin, mikä vapautti aikaa uuden suunnan mietintään.

Kului vuosi, ja sparrauksen tarve nousi uudestaan pintaan. Toisella klinikalla tavattiin jälleen kolme uutta yrityskummia. Jouko Suokkaan kanssa keskustelu luisti ja ajatukset menivät niin hyvin yhteen, että kummisuhde perustettiin.

– Kaikki ehdokkaat olivat mahtavia tyyppejä, mutta Jouko oli valmistautunut tapaamiseen erittäin hyvin. Totta kai yhteistyö kiinnostaa henkilön kanssa, jolla on aitoa kiinnostusta, kokemusta ja teräviä vinkkejä heti alussa.

Jouko Suokas muistaa, kuinka vaikuttunut hän oli Teemun ja Timon yritystarinasta.

– Minua viehätti erityisesti heidän halunsa kaupallistaa kovan luokan teknologiaosaamista ja luoda sen pohjalta palveluliiketoimintaa, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä 40 vuoden uran tehnyt ja tutkimuksen ja liiketoiminnan yhdistämistä johtanut Jouko Suokas sanoo.

– Teemussa on vahvaa yrittäjähenkeä ja hän näkee mahdollisuuksia. Kun tällaista henkilöä pääsee sparraamaan ja mentoroimaan, onhan se mahtavaa.

Puhutaan avoimesti kaikesta

Kummiyhteistyön alussa kumppanuksilla oli tapana sopia aina seuraavan tapaamisen agenda johdonmukaisen ja hallitun etenemisen varmistamiseksi. Tapaamisväliksi vakiintui kuukausi.

Mistä asioista sitten on puhuttu?

– Kaikesta, miehet vastaavat.

– Puhuimme aluksi yrityksen ydinosaamisista, niiden tunnistamisesta ja toiminnan fokusoimisesta. Olemme keskustelleet megatrendeistä, jotka vaikuttavat toimintaan isossa kuvassa, kuten luontomatkailusta ja kestävän kehityksen mukaisesta liikkumisesta, Jouko luettelee.

On puhuttu paljon arvoista sekä yrityksen missiosta lisätä kestäviä ja hauskoja valintoja lähi- ja luontomatkailussa.

– Tällä vuosikymmenellä tehdään ratkaisevia päätöksiä maapallon tulevaisuudesta. Olisihan se hölmöä, jos emme yrittäisi vaikuttaa niihin, Teemu sanoo.

Jouko muistuttaa, että yrityksen arvoilla on merkitystä paitsi oman työn mielekkyydelle, myös yrityksen vetovoimalle alan osaajien silmissä. Teemu on täsmälleen samaa mieltä.

– Puhutaan paljon IT-alan osaajapulasta, mutta olemme jo huomanneet, että vastuulliselle ja vaikuttavalle työlle löytyy tekijöitä, hän sanoo.

...varsinkin Zoneatlaksen liiketoiminnasta

Keskeinen puheenaihe on totta kai ollut yrityksen talous, liiketoiminnan ennustaminen ja tulevaisuuteen varautuminen. Teemun mukaan säännöllinen taloudesta ”raportointi” on antanut toiminnalle määrättyä ryhtiä.

– Näin jälkikäteen katsottuna ero entiseen on suuri. Aluksi katsoimme yrityksen tilannetta muutamien viikkojen aikajänteellä, nyt suunnittelemme vuotta 2023, Teemu kertoo.

– Juuri niin. Siinä on selkeä ero, jäädäänkö odottamaan yhteydenottoja vai panostetaanko aktiivisesti omaan tekemiseen, liidien etsintään ja sellaisten tarjousten tekemiseen, jotka edistävät valitun strategian toteuttamista. Jälkimmäinen selkeyttää myös johtamista, Jouko täydentää.

Muutos on konkretisoitunut myös yrityksen nimessä. Kolmisen vuotta sitten se muutettiin nykyistä toimintaa paremmin vastaavaksi Zoneatlakseksi.

Iloa molemmille osapuolille

Jouko ja Teemu kuvaavat tapaamisiaan voimaannuttaviksi.

– Niistä tulee aina hyvälle mielelle, toisaalta oma henkinen auttamisen velkani sen kuin kasvaa, Teemu nauraa.

Viidelle yritykselle kummina toimiva Jouko on tyytyväinen saadessaan jakaa vankkaa kokemustaan.

– Kummihan ei tarjoa toimialaosaamista vaan tukeaan liikkeenjohtoon. Olin VTT:ssä näköalapaikalla ja iloinen, että voin kokemuksellani auttaa ihmisiä, jotka ovat innostuneita asiastaan. Saan avata ovia uuteen ja mahdollisesti tarjota uusia väyliä kotimaisten ja kansainvälisten verkostojeni kautta.

Entä mitä tapahtuu jatkossa?

– Yrityskummiyhteistyölle ei ole asetettu takarajaa. Keskimäärin kummin ja yrityksen yhteistyö kestää kolme vuotta, mutta olen kuullut, että pisimmillään se on jatkunut 15 vuotta, Jouko kertoo.

– Tästä on kasvanut kiva sparraussuhde, joka voisi myöhemmin säilyä henkilökohtaisena asiana, Teemu sanoo mutta ei sulje pois hallitusyhteistyönkään mahdollisuutta.


Pirkanmaan Yrityskummit ry

Kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja liike-elämän asiantuntijoista koostuva verkosto.

Tukee mikro- ja pienyrityksiä liiketoiminnan haasteiden ratkaisemisessa.

Keskustelut yrityskummin kanssa ovat ehdottoman luottamuksellisia.

Lue lisää.


Teksti Päivi Eskelinen