Vuoden 2022 Yrityskummi on Juha Österlund

Juha Österlund (vas.) on kummina kahdeksalle yritykselle. Tunnustuksen luovutti Pirkanmaan Yrityskummit ry:n hallituksen puheenjohtaja Tapio Somppi.

Vuoden 2022 Yrityskummi on myynnin ja rahoituksen parissa työuransa tehnyt Juha Österlund. Kummin tärkeimpiä tehtäviä on valaa uskoa yrittäjään ja yrittäjyyteen. – Kummisuhde on ainutlaatuinen, luottamuksellinen yhteistyötilanne, hän sanoo.

– Yrityskummin tehtävänä on saada yrittäjä vakuuttumaan siitä, että hän on ihan oikeasti hyvä siinä, mitä hän tekee. Taloushallinnosta, rahoituksesta tai markkinoinnista ei ehkä ymmärretä juuri mitään, mutta hemmetin hyviä lapasia syntyy. Yrityksen pyörittämiseen tarvitaan toki paljon muutakin, mutta sen voi opetella, ja siinä kummi voi auttaa, Österlund sanoo.

ICT-, kauppa- ja pankkimaailmassa työskennellyt, vuodesta 2021 kummina toimineella Österlundilla on tällä hetkellä kahdeksan kummiyritystä ja hän on osallistunut 67 kummiklinikkaan. Niissä kummin haluava yrittäjä tapaa ensimmäisen kerran yrityskummeja.

Valinnassaan Pirkanmaan Yrityskummien hallitus kiinnitti huomiota Österlundin monipuoliseen aktiivisuuteen. Mikään tehtävä ei ole hänelle vieras, olipa sitten kysymyksessä yritystoiminnan kehittäminen, tukipalvelu, Kasvun Eväät- tai startup-toiminta.

Juha Österlund sanoo saaneensa yrityskummeista itselleen toimivan verkoston.

– Verkostoituminen on iso asia, ja sitä suosittelen kaikille yrittäjillekin.

– Kun olen onnistunut lisäämään vapaa-aikaani ihan vapaaehtoisesti, johonkin se pitää käyttää. Minulle tulee hyvä fiilis siitä, että pystyn saamaan liikkeelle jonkin pikkujutun jossakin yrityksessä. Ja eihän tätä tekisi, jos tästä ei itse myös aina saisi. Suosittelen!

30-vuotisjuhlavuottaan viettävä Pirkanmaan Yrityskummit on valinnut Vuoden Yrityskummin vuodesta 2003. Valinta julkistettiin Yrityskumminen kevätkokouksessa 23. toukokuuta.