Team Finland -verkostossa terävöitetään tehtävänjakoa

– Pidän uutta Team Finland -strategiaa hyvänä, sillä siinä määritellään roolit, joiden tunnistaminen on joskus vaikeaa, sanoi Tampereen kauppakamarissa vieraillut Business Finlandin tuore toimitusjohtaja Nina Kopola.

– Business Finlandin ulkomaista palveluverkostoa kasvatetaan. Tänä vuonna on palkattu kolmisenkymmentä henkilöä, ja painotus on paikallisten kontaktien ja verkostojen tuntemuksessa, Nina Kopola (vas.) kertoi. Sini Kahilaniemi Tampereen tiimistä esitteli Business Finlandin paikallisia palveluja. Kuulolla Seppo Orsila Modulightista.

Tampereella verkostomainen toimintatapa yritysten kansainvälistymispalveluissa on tuttua.

– Jäsenistössämme on keskimäärin enemmän kansainvälisiä yrityksiä kuin Suomen muissa kauppakamareissa, joten kansainvälisyys on vanhastaan korostunut edunvalvonnassa ja palveluissamme. Lisäksi kauppakamarilla on pitkä yhteistyön historia ELY-keskuksen kansainvälistymispalvelujen ja Tampereen kaupungin kanssa. Kolmikkona olemme järjestäneet yrityksille muun muassa tapahtumia ja vierailuja ulkomaille, taustoitti apulaisjohtaja Markus Sjölund Tampereen kauppakamarista.

– Positiivista kuulla Tampereen vakiintuneista toimintatavoista. Ymmärrän, että Team Finland -konsepti saattaa tuntua täällä vähän päälle liimatulta, mutta paikallinen yhteistyö ei toimi näin mallikkaasti kaikkialla Suomessa, Kopola sanoi.

Business Finland syntyi vuoden 2018 alussa Tekesin ja Finpron fuusion tuloksena. Innovaatiotoiminnan rahoittamisen lisäksi se koordinoi kansallisen tason Team Finland -verkostoa, joka tuottaa kansainvälistymispalveluja yrityksille. Verkoston muita ydintoimijoita ovat työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoministeriö, Finnvera, ELY-keskukset ja TE-toimistot.

Team Finlandiin kuuluu lisäksi lukuisa määrä muita toimijoita, joita kutsutaan uudessa, tänä syksynä valmistuneessa strategiassa verkostokumppaneiksi. Näitä ovat alueelliset kauppakamarit, kaupunkien ja kuntien kehitysyhtiöt ja muut kansainvälistyvien yritysten liiketoimintaa kehittävät organisaatiot. Jokaisella ELY-alueella toimivaa Team Finland -alueverkostoa ja -aluetiimiä koordinoi ELY-keskus.

Konsortioista ekosysteemeihin

Kauppakamarin tapaamisessa yritysten kuulumisia kertoivat Seppo Orsila Modulightista, Maria Alm Forciotista ja Oula Välipakka Wirepasista. Yritykset ovat saaneet Business Finlandilta tukea kasvuun ja kansainvälistymiseen. Kaikki ovat myös hyvässä kansainvälistymisen vauhdissa.

– Rahoituksen lisäksi olemme saaneet ohjausta ja meitä on haastettu mukavalla tavalla rahoituksen suuntaamisessa, Alm kertoi.

Seppo Orsila otti esille julkisuudessa usein kritisoidut yritystuet.

– Varsinkin suurten yritysten tukia on kritisoitu, mutta luulen, että arvostelijat tuntevat niiden vaikutukset pienyrityksille huonosti. Esimerkiksi suuryrityksille suunnatut EU-ohjelmat avaavat tehokkaasti kanavia pienyrityksille, jotka konsortioon kuuluessaan pääsevät esittämään demojaan oikeissa paikoissa. Toivon, että näitä hyötyjä tuotaisiin esille aiempaa enemmän.

Peer Haataja Tampereen kauppakamarista kysyi, miten Business Finlandissa seurataan yrityskentän muutosta. Kopolan mukaan rahoituksessa painopiste on siirtymässä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.
– Suuryrityksiä ei rahoiteta, jollei niillä ole konsortiota, ja perusteena on aina vaikuttavuus. Olemme myös lähestyneet suuria yrityksiä, jotta ne synnyttäisivät ekosysteemeitä, jotka ovat enemmän kuin konsortiot, Kopola kertoi.

Nuoret innovatiiviset yritykset NIY-rahoitus on antanut merkittävää vauhtia Maria Almin ja Oula Välipakan edustamien yritysten kansainvälistymiseen.

Ovet aukeavat oikeilla kontakteilla

Pitkän uran liike-elämässä tehnyt Nina Kopola aloitti Business Finlandin pääjohtajana syyskuun alussa tehtävänään viedä loppuun Tekesin ja Finpron fuusio.

– Viime aikoina rahoituspäätöksemme ovat kestäneet aiempaa kauemmin henkilöstövajeen takia. Tilannetta on nyt korjattu. Kansainvälistä verkostoa rakennetaan nyt voimakkaasti ja aiempaa isommalla budjetilla, Kopola kertasi viraston ajankohtaisia asioita.

Yritykset painottivat Business Finlandin ulkomaan toimistojen kontaktien ja paikallisen bisneskulttuurin ymmärryksen tärkeyttä.

– Joskus oikean oven avaaminen ja muut arvovaltapalvelut ovat yritykselle ratkaisevia, Oula Välipakka sanoi.

– On hyvä, että tärkeimmillä markkinoilla on pysyvä edustus. Koska kaikki palveluntarjoajat eivät välttämättä kuulu Business Finland -verkostoon, olisiko tarvetta esimerkiksi innovaatiosetelille, jolla yritys voisi etsiä omaan tarpeeseensa sopivimmat palvelut, Markus Sjölund ehdotti.

Ulkomaisista opiskelijoista pidettävä kiinni

Osaavan työvoiman saaminen puhutti. Korkean teknologian yrityksissä katseet kääntyvät myös kansainvälisiin osaajiin, joiden houkuttelemiseksi Suomeen on perustettu Talent Boost -ohjelma. Business Finland koordinoi ohjelmaa, ja Tampereen kauppakamari on ohjelmassa aktiivinen verkostotoimija.

Yrityksillä oli erilaisia kokemuksia ulkomaisten osaajien rekrytoinnista. Oleskelu- ja työlupien käsittelyä on vauhditettava, mutta kuten Seppo Orsila totesi, pelkkä työ ei henkilöille riitä. Suomessa pitää myös haluta elää.

– Olemme rekrytoineet Tampereen yliopistosta. Opiskelijat ovat jo kiinnittyneet Tampereelle, joten heistä kannattaa pitää kiinni, Alm sanoi.

Sini Kahilaniemi Business Finlandin Tampereen yksiköstä muistutti uudehkosta Talent Explorer -rahoituksesta. Se on tarkoitettu Suomessa toimivan kansainvälisen osaajan palkkaamiseen enintään vuoden kestävään projektiin. Rahoituksella voidaan kattaa palkkauskustannuksista jopa puolet.

Teksti ja kuvat Päivi Eskelinen