”Pieni myönteinen sävytys”

EK:n suhdannebarometri kertoo, että Pirkanmaalla ollaan muuta Suomea vähän vähemmän pessimistisiä, suhdeannetilanteen ja suhdannenäkymän ero pyörii nollan tuntumassa. Pirkanmaa sijoittui myös koko maan arvioinneissa kärkipäähän, ja suhdannetilanne oli täällä hieman normaalia parempi.

Peabin aluejohtaja Matti Joensuu (vas.), Keskon aluejohtaja Jari Alanen ja Tasowheel Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Sorjonen kommentoivat myönteiseen henkeen yritystensä tulevia näkymiä.

Ammattitaitoisesta työvoimasta oli heinäkuussa pulaa 32 prosentilla Pirkanmaan vastaajista, huhtikuussa luku oli 28 prosenttia. Kysynnän heikkous oli ongelmana 27 prosentilla, huhtikuussa 36 prosentilla.

– Kannattavuus oli vuoden 2019 toisella neljänneksellä vuodentakaista parempi ja myös lähikuukausina kannattavuusodotukset ovat positiivisia, kertoi barometria Tampereella esitellyt EK:n ekonomisti Jouko Kangasniemi.

Pirkanmaalla suhdannenäkymät ja -odotukset ovat melko lähellä toisiaan. Lähde: EK:n suhdannebarometri, heinäkuu 2019.

Kovin mustia pilviä eivät taivaalle maalanneet barometria oman yrityksensä näkökulmasta kommentoineet yritysjohtajatkaan. Keskon aluejohtaja Jari Alanen kertoi Keskon vähittäiskaupan Pirkanmaalla kasvaneen alkuvuonna 7,2 prosenttia.

– En muista näin hyvää kasvua olleen koskaan ennen. Vähittäiskaupan kasvu jatkuu, mutta hidastuu kyllä. Kuluttajat luottavat omaan talouteensa, ja ostovoiman kasvaessa ihmiset haluavat panostaa laatuun ja vaivattomuuteen.

Alanen huomautti, että toki esimerkiksi autokauppa on ongelmallisessa tilanteessa, koska epäselviä ovat niin verotus- kuin käyttövoimalinjauksetkin.

Jari Alanen muistutti, että vähittäiskaupan rooli Suomen talouskasvussa on vahva, siksi kuluttajien ostovoimasta on pidettävä huoli eikä kaupan toimintaedellytyksiä saa heikentää.

– Kokonaisvaltainen autoverouudistus olisi nyt paikallaan. Samoin olisi paikallaan faktapohjainen selvitys alkoholimyynnin ja apteekkitoiminnan monopolien purun vaikutuksista. Kaupan sääntelyä on toki kyllä jo purettu, ja muun muassa aukioloaikojen vapautus lisäsi työpaikkoja.

Alanen arvioi, että edelleen kaupassa on pula erikoisammattilaisista, kuten monien raaka-aineiden – lihasta mustekaloihin – hallinnan erikoisosaajista.

Kari Sorjosen Tasowheel taklaa työvoimapulaa itse: parivuotisessa projektissa koko henkilöstön osaamista parannetaan.

Tasowheel Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Sorjonen arvioi, että ”isoin kasvukiima on nyt ohi”: Tasowheel kasvoi vuonna 2017 30 prosenttia, viime vuonna kymmenen ja tänäkin vuonna kasvu nousee kymmeneen prosenttiin. Ensi vuoden Sorjonen odottaa olevan tämän vuoden kaltainen.

– Näköpiirissä ei ole suurta kasvua, jos kohta ei laskuakaan. Kaikki kasvu tulee viennistä, se on globaalia, mutta Eurooppa on suurin vientikohde. Italia todennäköisesti kasvaa taas. Saksasta tulee paljon kyselyjä myös. Maailmantalouden epävarmuudet ovat panneet yritykset miettimään strategioitaan uusiksi, ulkoistamisia tapahtuu paljon.

Työvoimaa Tasowheel saa kouluttamalla itse ja parantamalla koko henkilöstönsä osaamisia parivuotisessa projektissa.

– Se on ainoa keino, koska ei oven takana ole tulijoita eikä oppilaitoksistakaan valmistu riittävästi nuoria.

Matti Joensuu lähetti terveisiä hallitukselle: asuntosijoittamista ei saa kampittaa verotuksen keinoin.

Rakentamisen saldoluku oli barometrikyselyssä rajuimmassa laskussa, mutta Peab Oy:n Tampereen aluejohtaja Matti Joensuu kommentoi Peabin tilanteen olevan hyvä ja sellaisena se näyttäisi myös pysyvän.

– On luonnollista, että suhdanneodotukset tasaantuvat ja palataan normaaliin ja hallitumpaan tasoon. Valmiita, myymättömiä asuntoja on nyt kohtuullinen määrä, mikä on asunnonostajan kannalta hyvä, hänellä on valinnanvaraa. Määrä ei kuitenkaan haittaa uusien kohteiden aloittamista.

Rakentamista hyydyttävät Joensuun mielestä tonttipula ja tonttikustannukset – sekä rakennuskustannukset, joihin voitaisiin vaikuttaa veroluonteisia maksuja alentamalla.

– Pirkanmaalla tonttitilanne on parantunut, vielä kun saataisiin kaavalliset intohimot laskemaan.

Joensuun mielestä on myös tärkeää, että esimerkiksi asuntosijoittamista ei kampiteta verotuksen keinoin. Hän viittasi hallituksen selvitykseen uudistaa asuntosijoittamisen verotusta rajoittamalla oikeutta vähentää yhtiölainan lyhennyksen osuus vuokratuotosta.

– Ja kun selvityksiä kerran tehdään, ne pitäisi myös tehdä loppuun, ja niin, ettei niillä ainakaan rangaista jo tehdyistä ratkaisuista.

Suhdannebarometri, heinäkuu 2019.

Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila