Piece Of Jeans purkaa kierrätysvaatteiden vuorta farkut kerrallaan

Moona Kansanen sanoo, että kierrätysmateriaalit ovat raaka-aineena vaativia, mutta lopputuloksesta voi saada jopa alkuperäistä tuotetta laadukkaamman. – Somessa kirjoitettiin osuvasti, että on upeaa, kun nuhjuisesta vaatteesta syntyy designia, hän sanoo. Kuva Päivi Eskelinen

Yritysidea voi syntyä mistä vain, esimerkiksi turhautumisesta halpavaatteen laatuun. Moona Kansanen paikkasi opiskelijana farkkujaan, kunnes keksi pilkkoa ne ja rakentaa palasista kokonaan uudet housut. Näin syntyi Piece Of Jeans.

Arkkitehdiksi Tampereen yliopistosta viime keväänä valmistunut Moona Kansanen ryhtyi päätoimiseksi muotialan yrittäjäksi muutama kuukausi sitten. Päätös oli iso, mutta luotto omaan tekemiseen ja yritysideaan on vahva.

– Tavoitteena on elättää tällä itseni, ja olisihan se hienoa, jos törmäisi omasta ideasta syntyneisiin luomuksiin maailmalla.

Käytettyjä farmareita jalostavan Piece Of Jeansin idea alkoi kehittyä Moonan mielessä vajaat kymmenen vuotta sitten. Kun halvat farkut kuluivat nopeasti puhki, hän sommitteli uudet housut vanhoista farkuista leikatuista ja saumurilla huolitelluista neliöistä. Koekappale on edelleen tallessa.

– Ehkä se pitäisi laittaa vitriiniin, hän naurahtaa.

Moona testasi tuoteideaansa ja kokeili yrittäjyyttä ensin kevytyrittäjänä. Iso käänne tapahtui, kun hän voitti Tekniikan akateemisten TEKin ja Ekonomien opiskelijoille suunnatun Unikorni-yrittäjyyskilpailun vuonna 2019.

– Voitto tsemppasi valtavasti, se oli taitekohta. Yritys sai näkyvyyttä ja kontakteja, ja minä sain vahvistuksen, että ideani kantaa.

Voiton jälkeen Moona perusti osakeyhtiön vuonna 2020. Täydentääkseen tietojaan hän opiskelee parhaillaan liiketoiminnan erikoisammattitutkintoa.

Tuunaaja tarvitsi kumppanin

Piece Of Jeansin päätuotteet ovat sinisen ja harmaan eri sävyissä valmistettavat palafarkut naisille ja miehille sekä farkkukankaiset laukut. Mittatilauksesta tehdään farkkuja, mekkoja ja takkeja.

– Koska olin pelkästään harrastanut käsitöitä ja tuunannut vaatteita, oli selvää, että tarvitsin kumppanikseni ammattiompelijan. Yritystoiminnan alkutaipaleella löysinkin Tampereen seudulta tuotteistani innostuneen yrittäjän, mutta aika pian huomasimme, etteivät yhdet kädet riitä.

Pian sen jälkeen hän sai yhteydenoton Puolassa toimivalta ammattiompelimoyrittäjältä. Kun Moona oli käynyt hyväksymässä tilat ja toimintatavat, osapuolet aloittivat yhteistyön. Tuotteet valmistetaan tänäkin päivänä ompelimossa Puolassa, Euroopan tekstiiliteollisuuden sydämessä.

​​​​​​​– Tekstiilien valmistuksesta ja valvonnasta huolehtii suomalainen mies, ja tuotanto-olot ovat terveelliset, turvalliset ja vastuulliset. Tuotanto-olojen erinomaisuus yllätti minutkin.

Piece Of Jeansin liiketoiminta syntyy sananmukaisesti palasista. Kuva Piece Of Jeans

Ompelimo lähettää valmiit tuotteet Moonalle, joka pyörittää yrityksen verkkokauppaa Hervannassa sijaitsevassa kerrostaloasunnossaan. Työhuone-studiossa on tärkein työväline, tietokone, ja hyllytolkulla uusiofarmareita postitettavaksi asiakkaille.

– Perustin verkkokaupan itse valmiille alustalle. Arkkitehdin visuaalisesta näkemyksestäni oli apua, ja koulutus on tukenut myös tuotekehityksessä. Olen tehnyt ompelimolle esimerkiksi kaikki valmistusta ohjaavat värikaaviot.

Puolan kautta maailmalle

Raaka-ainetta, käytöstä poistettuja farmareita, on saatavilla yllin kyllin. Niitä tulee lahjoituksena ja hankitaan yritysyhteistyönä pääosin Suomesta. Euroopassa yhteistyötä tässä mitassa on vielä hankala tehdä.

– Viimeksi lähetimme Puolaan runsaat tuhat kiloa farkkuja. Saimme jälleen pelastetuksi hyvän määrän tekstiilejä uuteen elämään.

– Raaka-aineena poistotekstiilit ovat haastavia. Kustannuksia syntyy niiden huolellisesta puhdistuksesta, desinfioinnista, leikkuusta, lajittelusta ja tietenkin kuljetuksista. Kuljetusta aion vähentää ekologisistakin syistä, ja suunnittelen valmiiden tuotteiden varaston siirtämistä ompelimon yhteyteen. Tuotteiden postittaminen asiakkaille suoraan Puolasta vaatii toiminnan ja verkkokaupan kehittämistä, mutta kun suunnitelmissa on myös kansainvälistyminen, Puola sopii kuvioon hyvin.

Kierrätys mullistaa muotibisneksen

Piece Of Jeans kasvaa vielä toistaiseksi tulorahoituksella. Moona Kansanen kuvaa kasvua vielä hitaaksi, mutta yleisön osoittama kiinnostus nostaa odotuksia. Myös sijoittajien kiinnostus kekseliääseen ja ekologiseen Suomi-designiin on herännyt.

– Kasvun kynnyksellä ollaan. Sijoittajat, joiden kanssa olen keskustellut, ovat yhtä mieltä ekologisen kierrätysmuodin mahdollisuuksista. Alan odotetaan kehittyvän ja kasvavan vauhdilla, maailmalla puhutaan jo uudesta muoti-ilmiöstä.

– Henkilökohtaisesti toivon, että ymmärrys vastuullisesti tehdyn vaatteen hinnasta kasvaisi. Olen miettinyt paljon myös sitä, miten vastuullinen muoti saataisiin hinnaltaan sellaiseksi, että yhä useampi voisi hankkia sitä tulevaisuudessa.

Teksti Päivi Eskelinen