Liian hieno tarina hukattavaksi

Veljekset kuin ilvekset. Jesse Tamminen (vas.) vastaa Sidosteen viennistä ja Janne Tamminen toimitusjohtajan tehtävien lisäksi myynnistä. – Jeesataan lisäksi tuotannossa ja pakkaamossa, jos apua tarvitaan, he kertovat.

Kaksi sukkaa kiskovaa, ärisevää terrieriä yhdistyy tietyn ikäluokan mielessä aina ja ikuisesti yhteen sukkabrändiin. Mainoslausekin tulee meiltä boomereilta kuin pyssyn suusta: Sidoste-sukka kestää! Tämä ei riitä perheyritys Sidoste Oy:tä neljännessä polvessa jatkavalle Janne Tammiselle. – Haluan puhutella myös uutta sukupolvea, joka oli meillä pitkään unohduksissa, hän sanoo.

Kuten perheyrityksissä yleensä on tapana, suvusta nousevat jatkajat ovat pyörineet mukana toiminnassa natiaisesta lähtien. Näin myös Sidosteella.

– Ensimmäinen kesätyöni oli 14-vuotiaana tehtaan pihan ruusupensaiden hoitoa ja roskien keräämistä. Seuraavana kesänä sain ylennyksen varastoon. Opettelin lähettämisen, tuurasin työntekijöitä ja tein kesälomasijaisuuksia, Janne Tamminen kertoo.

– Intin jälkeen hyppäsin mukaan täysillä. Harjoittelin myyntiä kulkemalla elä-ke-ikää lähestyvän myyntijohtajan kanssa pitkin Suomea ja seurasin, miten kaup-paa tehdään. Minulla oli paljon ideoi-ta, joilla halusin kehittää myyntiä ja digitalisoida sitä.

Tärkeä opastaja ja perehdyttäjä yhtiön asioihin oli isoisä Eero Mölsä, Eero-faari, kuten Janne häntä kutsuu.

– Teimme Eero-faarin kanssa ison työn. Tutkimme lukuja ja aloitimme yrityksen saneerauksen kohti uutta suuntaa. Sain opetella ja työskennellä turvallisessa ympäristössä, ja vuonna 2018 toimitusjohtajan tehtävät siirrettiin minulle virallisesti.

– Valitettavasti faari ei ehtinyt nähdä muutoksen etenemistä, sillä vielä samana vuonna hän nukkui pois.

Janne sanoo, ettei hänen tarvinnut prosessoida yrityksen jatkamista oikeastaan mitenkään. Halu johtaa ja kehittää heräsi varhain, ja ajatus omasta roolista kypsyi siinä samalla.

– En kokenut mitään painetta suuntaan tai toiseen. Asiat etenivät omalla painollaan, ja kuten faari aina sanoi, kukaan ei voi antaa vastuuta, se pitää ottaa. Näin tapahtui.

– Liiketoiminnan kehittäminen on kiinnostanut minua aina. Erityisen tarpeellista se on silloin, kun yrityksellä on pitkä historia. Toimintatavat ovat voineet jäädä polkemaan paikoilleen, jolloin niitä pitää ravistella.

Brändi oli luotava uudelleen

Jannen mukaan hän sai käsiinsä hienolla historialla varustetun hienon yrityksen, joka oli jättänyt mahdollisuuksiaan käyttämättä.

– Taloudellinen tilanteemme oli ihan hyvä, ja kysyntää oli. Minä halusin, että Sidosteen brändi, tarina ja ideamme näkyisivät aiempaa paremmin.

Tarinahan on upea, ja siihen voi Sidosteen tehtaalla sananmukaisesti kävellä sisään. Janne pyytää vieraansa historiahuoneeseen, jonka seinille on ripustettu vanhoja valokuvia, mainoksia ja kirjeenvaihtoa asiakkaiden kanssa. Miten kohteliaasti tuotteita onkaan ennen tilattu! Esimerkiksi Stockmannilta kirjoitettiin seuraavasti: olisimme hyvin kiitollisia, jos voisimme saada teiltä naisten nilkkasukkia, sillä jouluksi toimittamanne erä myytiin loppuun lyhyessä ajassa.

Koska jonnet eivät voi muistaa kohta 78-vuotiasta tamperelaista sukkaneulomoa, Sidosteen brändi on pitänyt luoda uudelleen. Siinä Janne on onnistunut tiimeineen loistavasti. Sidosteen brändiä on raikastettu rohkeasti sille sopivien yhteistyökumppanien avulla. Naisten muotibrändi Uhanalle on valmistettu asennesukkia "sail away motherfucker" -printillä. Sultan-sukat julistavat olevansa kuksimisen puolella. Ilveksen SM-liigajoukkue pukee pelisukkien alle Sidosteen tekniset tai kompressiosukat.

Sidoste on tehnyt yhteistyötä Ilveksen kanssa ainakin 1970-luvulta lähtien. Viime vuosina sitä on syvennetty Ilveksen liigajoukkueen viestintää ja ulkoista ilmettä uudistaneen Ilves Hockeyn markkinointitiimin kanssa.

– Haluamme näkyä monilla foorumeilla ja erilaisten yhteistyökumppanien kautta.

Mörkö-sukka syntyi alle vuorokaudessa

Somekanavien avaaminen ja oman verkkokaupan perustaminen vuonna 2018 olivat Sidosteelle käänteentekeviä asioita. Verkkokauppaan voidaan nostaa uusi tuote jopa päivässä, kuten kävi keväällä 2019 Mörkö-sukkien kanssa.

– Kun Suomi voitti myöhään sunnuntai-iltana jääkiekon MM-kultaa, pidimme vielä yöllä markkinointipalaverin. Koska Marko Anttila oli joukkueessa isossa roolissa, halusimme nostaa hänet esille. Ideoimme sinivalkoiset Mörkö-sukat.

– Maanantaiaamuna raivattiin tuotannosta tilaa uudelle tuotteelle ja pantiin koneet käymään. Puolen päivän aikaan Mörkö-sukat olivat myynnissä Sidosteen verkkokaupassa ja sana pantiin kiertämään somessa sillä seurauksella, että myynti ampaisi nousuun. Koneet kutoivat Mörkö-sukkia punaisina pari seuraavaa viikkoa.

Mörkö-tuotteita tuli myöhemmin markkinoille muiltakin toimijoilta, mutta Sidoste kykeni omaan lanseeraukseen vajaassa vuorokaudessa. Janne on syystäkin ylpeä tiiminsä ketteryydestä.

– Tällaisen tapahtuman jälkeen ensimmäinen viikko on kuitenkin se tärkein. Kansanjuhlassa pelaajilla oli jalassaan Mörkö-sukat. Kristian Kuusela jopa sulloi puvunhousujen lahkeet sukkien sisään, ja sehän oli meille oikein hyvää mainosta.

Tamperelainen innovaatio pörrösukka

Viime vuonna Sidoste avasi tunnustelujen jälkeen viennin kunnolla Japaniin, jonne toimitetaan pörrösukkia ja Muumi-sukkia.

– Yhteistyö Moomin Charactersin kanssa alkoi viime vuonna. Brändimme ja arvomme kohtaavat sopivasti, ja Japanissa on kovasti kysyntää Muumi-aiheisille tuotteille.

Toinen vientituotteista, pörrösukka, on Sidosteen oma innovaatio 1970-luvulta.

– Eero-faarin veli Heikki kehitti sen työntekijöiden kanssa. Pörrösukka myös patentoitiin, ja nykyään tavaramerkki on suojattu eli pörrösukkina ei saa myydä muita kuin Sidosteen pörrösukkia.

– Meillä on omat, salaiset konstimme, joilla sukan rakenne saadaan sellaiseksi kuin se on. Alun perin pörrötys tehtiin ohdakkeen pähkylöillä, joita tuotiin rekkalasteittain Etelä-Ranskasta. Mistä menetelmä keksittiin, sitä en osaa kertoa.

Pörrösukan kysyntä kotimaassa on pysynyt korkeana. Myös japanilaiset tykkäävät. Katselemme vientiin meneviä sukkia, joissa monissa lukee suomeksi ”hyvää päivänjatkoa”.

– Suomenkielinen teksti koetaan Japanissa lisäarvoksi. Olin äskettäin pari viikkoa Japanissa tutustumassa markkinaan ja maahantuojaan, ja siellä ne meidän pörrösukkamme olivat esillä Tokion hienoimmassa tavaratalossa pradojen ja guccien rinnalla.

Japanin-vientiin aiotaan panna paukkuja lähitulevaisuudessa.

– Tokion-markkinasta ei tarvita isoakaan siivua, kun myynti on meillä jo merkittävää. Ostopotentiaalia on siellä hurjasti, joten juuri nyt emme tähyä Japanin lisäksi muihin maihin.

– Lähiajan suunnitelmiin kuuluu myös jalansijan vahvistaminen kotimaassa nimenomaan verkkokaupan avulla. Tuotekehityksessä tutkimme uusien kierrätysmateriaalien soveltuvuutta meidän laatutasoomme.

Vanhin edelleen toiminnassa oleva suomalainen sukkatehdas voi siis hyvin.

– Olemme tehneet ison kehitysstepin vuodesta 2018. Liikevaihto on hypännyt kolmesta miljoonasta 4,2 miljoonaan, ja kasvu näyttää jatkuvan, Janne Tamminen sanoo tyytyväisenä.

– Johtaminen ja kehittäminen ovat henkisesti kuormittavaa ja välillä raskastakin työtä. Pitkäkestoiset urheilusuoritukset antavat vastapainoa. Lenkillä syntyy joskus myös hyviä ideoita.

Janne Tamminen

1988 syntyy Tampereella
2007 ylioppilas, Messukylän lukio
2006 merkonomi, Tampereen kauppaoppilaitos

Ura Sidosteella
2002 puutarhuri
2003–2007 varastoapulainen
2003–2007 myyntiassistentti
2008–2012 myyntipäällikkö
2012–2017 myyntijohtaja
2018– toimitusjohtaja

Perhe Kihloissa, 10- ja 12-vuotiaat lapset. Koti Vuoreksessa.

Harrastaa triathlonia, joskus golfia.
”Aloitin juoksuharrastuksen parikymppisenä. Ensimmäisen maratonini juoksin 25-vuotiaana. Lajikokeilujen jälkeen juoksu laajeni triathloniin. Harjoittelen tavoitteellisesti valmentajan tuella, sillä osallistun Ironman-kisoihin.”

Voimalause Periksi ei anneta!
”Tämä on peräisin Eero-faarilta, joka antoi vapauksia ja tilaa aloittaa muutokset yhtiössä.”

”Johdan Sidosteen taloutta ja vastaan edelleen myös myynnistä. Viennistä vastaa veljeni Jesse. Yhtiön hallitukseen kuuluvat minä, Jesse ja äitimme. Lisäksi minulla on oma verkostoni, jossa on ystäviäni perheyritysten johtajia. Puhumme maailmantilanteesta, ajankohtaisista asioista, vähän strategioistakin. Vuoropuhelu muiden yrittäjien kanssa on auttanut muutamina vaikeina hetkinä."​​​​​​​


Sidoste syntyi Nekalassa

Sidoste on perin juurin tamperelainen yritys. Janne Tammisen isoisoisä Lauri Mölsä perusti vaimonsa Saimin kanssa sukkaneulomon Nekalaan omakotitalon kellariin vuonna 1945. Sieltä se laajeni nopeasti koko kortteliin, kun valmistuksen eri työvaiheita varten hankittiin tiloja viereisistä taloista.

Lisätilan hankinta tuli ajankohtaiseksi 1956, jolloin ensimmäinen tehdas rakennettiin nykyiselle tontille Koivistonkylään. Se kävi nopeasti pieneksi, joten vuonna 1964 tuotantotilat tuplattiin. Vuonna 1970 tilat tuplattiin jälleen. Menekkiä oli ympäri Eurooppaa, ja idänvienti veti hyvin, kunnes se hiipui Neuvostoliiton romahduksen jälkeen.

Sidosteen päätuote on edelleen sukat. Niiden lisäksi Sidoste-brändin alla myydään yhteistyökumppanien valmistamia pipoja ja paitoja. Terrierejä ei ole hukattu, vaan tuotemerkissä kiskotaan sukkaa edelleen vimmatusti.


Teksti Päivi Eskelinen • Kuvat Olli-Pekka Latvala