Laine näyttää suuntaa – niin neulojille kuin yrittäjillekin

Laine on muutamassa vuodessa kasvanut tamperelaisessa lankakaupassa virinneestä ideasta vahvaksi kansainväliseksi brändiksi. Yrityksen perustajat haluavat esimerkillään näyttää, että menestyvää yritystoimintaa on mahdollista tehdä myös sosiaalinen vastuu edellä.

Laineen perustajat Jonna Hietala (vas.) ja Sini Kramer elävät kuten puhuvat, töissä on aikaa toimistokoira Sylvin rapsuttelulle. Hietala on siirtymässä nelipäiväiselle työviikolle ja myös työntekijöille tarjotaan aikaa ja vapautta. Luovalla alalla se on menestyksen salaisuus.

​​​​​​​

Laine Publishing tunnetaan tyylikkäästä Laine-käsityölehdestä. Sen rinnalle lähti viime vuonna kasvamaan kirjankustantamo, joka julkaisee tänä vuonna kymmenen teosta. Suurin osa tuotannosta on englanninkielistä käsityö- ja ruokakirjallisuutta, useimmat kirjoista julkaistaan myös suomeksi.

Kasvu toki ilahduttaa yrittäjiä, mut­ta ­tär­keintä Jonna Hietalalle ja Sini Kramerille on tehdä omien arvojensa näköistä yrittämistä.

– Tavoittelemme isoja asioita, aiomme esimerkiksi olla maailman suurin käsityökustantamo. Tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä mahdollisimman paljon rahaa itsellemme, Jonna Hietala sanoo.

– Haluamme olla suunnannäyttäjiä ja osoittaa, että yritys voi menestyä myös maksamalla yli taulukkopalkkojen, antamalla työntekijöilleen lyhyemmät työpäivät tai -viikot, kunnon kesälomat, lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen ja tukemalla muun muassa juniorijääkiekkoa. Pirkanmaan palkinto oli hieno tunnustus, sillä se sai uskomaan, että muutkin arvostavat tätä meidän tapaamme yrittää.

Finlaysonilla toimivan Laineen palkkalistoilla on muun muassa kirjoittajia, brändiosaajia ja neuleteknisiä editoijia.

Työelämässä elää sitkeitä uskomuksia

Jonna Hietala jakaa mielellään ajatuksiaan kollegoilleen. Hän luennoi luovan alan yrittämisestä, istuu yritysten hallituksissa ja sparraa uusia yrittäjiä. Ennen kaikkea hän haluaa osoittaa, että moni työelämää ohjailevista uskomuksista ei pidä paikkaansa.

– Ihmiset jäävät kovin helposti jumiin vanhakantaiseen ajattelutapaan ja kuvittelevat, että yritykset toimivat aina tietyllä tavalla.

Sini Kramer jatkaa, että yrittäjän onkin jatkuvasti peilattava omaa toimintaansa.

– Meilläkin on tässä tasapainoilua, sillä ne vakiintuneet uskomukset ovat niin jumissa yhteiskunnassa ja myös omassa päässä. Yrittäjä humpsahtaa helposti tekemään ympäripyöreää päivää, ikään kuin vain se olisi oikeaa yrittämistä. Sellaisen työskentelytavan normalisointi pitää osata kyseenalaistaa.

Hietala on huomannut, että luovaa työtä tekevän on vaikea olla täysin läsnä työllensä neljää tuntia pidempään.

– Tämän alan yrittäjän on ymmärrettävä, että luovuus vaatii aikaa ja vapautta. Me pyrimme niitä työntekijöillemme tarjoamaan ja myös itse ottamaan, sillä pienellä yrityksellä ei ole varaa vetää työntekijöitään piippuun. Emme pelkää tehdä lisärekrytointeja vähentääksemme kuormitusta.

Some oli tehokas kasvualusta

Laine sai alkunsa Jonna Hietalan lankakaupasta. Entinen aikakauslehtitoimittaja halusi kokeilla, miten käsityöharrastuksesta rakentuisi bisnes. Hietala loi kontakteja neulojiin ja suunnittelijoihin, ja lankapuodin ympärille lähti kasvamaan kansainvälinen Instagram-yhteisö. Aktiivisia neuleharrastajia kiinnosti kaikki uusi – langat, tekniikat ja mallit.

Jonna Hietala ja Sini Kramer alkoivat ideoida tälle joukolle suunnattua lehteä. Psykologiksi opiskellut Sini on Jonnan tavoin taitava valokuvaaja ja neuloja, ja osaamista löytyy myös brändäämisestä sekä ruoka-alasta.

Ensimmäinen lehti tehtiin muiden töiden ohessa. Neulemaailman kontaktit valjastettiin sanansaattajiksi ja someyhteisöä kasvatettiin. Brändi ja sen visuaalinen ilme hiottiin huolellisesti.

– Lehti sai heti innostuneen vastaanoton. Mehän teimme sitä sille omalle porukallemme, joka halusi tukea meitä ja olla etulinjassa jonkin uuden mukana.

Toinen lehti suunnitteilla

Lainetta tuskin olisi ilman sosiaalista mediaa, mutta ilmaiseksi sieltä ei ole tullut mitään.

– Someen tulee panostaa kunnolla, jos siitä haluaa saada jotakin irti. Instassa sisällön on oltava laadukasta, brändin mukaista ja voimakkaasti visuaalista, Kramer sanoo.

– Ennen kaikkea yrityksen on tunnettava kohdeyleisönsä. On speksattava todella selväksi kenelle, miksi ja miten tätä tehdään, Hietala painottaa.

Laine on yleisönsä löytänyt – yrittäjien mukaan se alkaa jo olla käsityökirjallisuuden ykköskustantamo sekä määrällisesti että laadullisesti. Mitä siis seuraavaksi?

– Koko ajan kutkuttelee toisen lehden perustaminen ja sitä kautta uusien segmenttien haltuun ottaminen. Haluaisimme levittää neulomisen ilosanomaa isommalle yleisölle, mutta siihen tarvitaan erilainen julkaisu kuin Laine.

​​​​​​​Teksti ja kuva Jenni Satola

Laineen molemmat yrittäjät kuvaavat ja ­julkaisujen visuaalinen ilme on mietitty ­tarkasti. Onnistumisesta kertoo sekin, että tyyliä on jäljitelty alusta asti. – Olemme yksi niistä suunnannäyttäjistä, jotka osoittavat, mihin käsityölehdet ja -kirjallisuus globaalisti menevät ja miltä ne näyttävät, Jonna Hietala sanoo.

Laine Publishing

• Tamperelainen kustantamo, jonka tuotteita ovat mm. kansainvälinen neulonta- ja lifestylelehti Laine sekä käsityö- ja ruokakirjat.
  • Päämarkkina-alueet Eurooppa ja Pohjois-Amerikka, jälleenmyyjiä noin tuhat ympäri maailmaa.
  • Jonna Hietala ja Sini Kramer perustivat osakeyhtiön vuonna 2017. Laineen ensimmäinen numero (ilmestyi joulukuussa 2016) tehtiin toiminimellä.
  • Työllistää kahdeksan kuukausipalkkaista työntekijää sekä osa-aikaisesti kymmenkunta freelanceria ja varastoapulaista.
  • Vuoden 2020 liikevaihto 2 miljoonaa euroa, tulos 530 000 euroa.
  • Pirkanmaan liiton maakuntahallitus myönsi vuoden 2021 Pirkanmaan palkinnon Laine-lehdelle.