Kunnianhimoiset ympäristötavoitteet ohjaavat Kiillon toimintaa


– Toimintomme ovat hiilitasapainossa vuoteen 2028 mennessä, Kiilto Oy:n toimitusjohtaja Anssi Asikainen lupaa.

Yli satavuotias perheyritys Kiilto on tehnyt lupauksen ympäristölle. Yhtiö haluaa olla alansa ympäristöjohtaja ja muun muassa saavuttaa hiilineutraaliuden viiden seuraavan vuoden aikana. Vihreä yrityskulttuuri ohjaa kaikkea Kiillon tekemistä arjen rutiineista innovaatioihin.

Kiilto kehittää, valmistaa ja myy kemianteollisuuden ratkaisuja neljällä eri liiketoiminta-alueella, joita ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia sekä kuluttajatuotteet. Konserni työllistää lähes 800 kiiltolaista Pohjoismaissa sekä Itämeren ympäristövaltioissa Ukrainassa, Baltiassa ja Puolassa.

Yhtiön tarina alkoi vuonna 1919 Pispalassa, pienessä hiusvesi- ja kenkäplankkitehtaassa. Alkuun se valmisti rohdoskaupoille kosmeettisia aineita, kenkätehtaille maaleja, kiillokkeita, vahoja ja liimoja sekä huonekalukauppiaille spriilakkoja ja kiilloketta. 1960-luvulla yhtiö päätti keskittyä liimatuotantoon ja siihen läheisesti liittyviin tuotteisiin. Pari vuosikymmentä myöhemmin toiminta laajentui puhtausalalle.

– 1980-luvun lopulla alkoi kansainvälistyminen. Ensimmäinen kansainvälinen tytäryhtiö perustettiin Ruotsiin, ja nykyään Kiilto toimii yhteensä yhdeksässä eri maassa. Laajentuminen on toteutettu pääasiassa perustamalla tytäryhtiöitä, mutta joukossa on myös muutama yritysosto, Kiilto Oy:n toimitusjohtaja Anssi Asikainen kertoo.

– Tätä nykyä asiakkaamme ovat pääosin kansainvälisiä. Olemme vahva paikallinen toimija kaikilla markkina-alueillamme.

Tuntoaistit avoimina

Kiillolla ollaan juuri aloittamassa uutta strategiatyötä. Sen yhteydessä tarkastellaan niin liiketoiminta- kuin markkina-alueita avoimin silmin.

– Nykyiset liiketoiminta-alueemme ovat pysyneet samoina melko pitkään. Liikevaihdollisesti merkittävimpiä ovat rakentaminen ja ammattihygienia, joiden kummankin liikevaihto on noin sata miljoonaa euroa. Teollisuuden liimojen ja paloneston osuus on noin 40 miljoonaa ja pääosin kotimaan markkinoilla olevan kuluttajaliiketoiminnan noin 20 miljoonaa, Asikainen laskeskelee.

– Kaikkia liiketoiminta-alueita kehitetään aktiivisesti, ja uusia projekteja on käynnissä useita. Yhteinen nimittäjä kaikissa on vahva Kiilto-brändi. On mahdollista, että uusiakin aluevaltauksia tehdään jollain aikavälillä. Meillä on vahva halu uudistua ja kasvaa, joten skannaamme markkinoita hyvin aktiivisesti. Alueellisesti meitä kiinnostaa etenkin Itämeren ympäristö.

Yhteistä kehityshankkeille ovat niiden ympäristövastuullisuus ja innovatiivisuus. Uusin lanseeraus on uraauurtava liimasidos. Debonding on Demand -ratkaisu antaa mahdollisuuden avata jo kertaalleen liimatut pinnat esimerkiksi lämmön avulla. Käytännössä ikuiseksi suunnitellun liimasidoksen hallittu avaaminen lisää merkittävästi rakennus- ja remonttimateriaalien kierrätysastetta ja mahdollistaa näin jätteen määrän minimoimisen.

Ympäristön eteen tehty töitä jo pitkään

Ympäristövastuu ei ole uusi asia kiiltolaisille. Yhtiössä on jo vuosia tehty päätöksiä vihreiden innovaatioiden näkökulmasta.

– Olemme olleet liikkeellä etunojassa. Ensimmäiset aurinkopaneelit tehtaamme katolle asennettiin jo 2000-luvun alkupuolella. Meillä taitaa edelleen olla Suomen suurin rakennuksen katolle asennettu aurinkovoimala, Asikainen huomauttaa.

Teollisuusprosesseissa syntyy paljon ylijäämäenergiaa, jota on jo pitkään hyödynnetty Kiillon omien kiinteistöjen lämmityksessä. Syyskuussa 2022 yhtiö aloitti energiayhteistyön Lempäälän Lämmön kanssa. Lämpimänä vuodenaikana syntyvää hukkalämpöä ohjataan nykyisin Lempäälän kaukolämpöverkkoon.
Kiillon ostaman kaasuenergian määrä on vähentynyt merkittävästi, mikä on helpottanut Kiillon omien hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamista.

– Toimintomme ovat hiilitasapainossa vuoteen 2028 mennessä, Anssi Asikainen lupaa.

– Jos kaikki Suomen teollisuuden prosessien ylijäämälämmöt kierrätettäisiin, uuden energian tuottamisen tarve voisi vähentyä jopa 20 terawattituntia. Se vastaisi kolme kertaa Helsingin kaupungin vuotuista kaukolämpötarvetta.


Kiillon tuotteilla on vahva asema etenkin korjausrakentamisessa. Uudisrakentamisen tämän hetken
ongelmat eivät sen vuoksi ole vaikutukseltaan yhtiölle kovin merkittävät.

Innovaatiot auttavat vaikeiden aikojen yli

Kotimaisen rakennusteollisuuden suurista vaikeuksista huolimatta Kiillon johdossa ollaan rauhallisia.

– Uudisrakentamisen osuus asiakkuuksistamme on suhteellisen pieni. Meidän tuotteidemme käyttäjinä korjausrakentamisen toimijat ovat selvästi merkittävämmässä roolissa. Sillä puolella ennusteet eivät ole yhtä vakavia. Osaamisellemme on kysyntää.

– Yksi vahvuuksistamme on ammattilaisarjen ymmärtäminen. Toimimme lähellä asiakasta aina sieltä suunnittelupöydästä rakennusten ylläpitoon asti. Isoihin kehityshankkeisiin tarvitaan toki kumppaneita. Syyskuussa lanseerasimme uuden SUPER Healthy Buildings -ekosysteemin, joka kokoaa yhteen rakennetun ympäristön innovaattorit. Tavoitteena on mullistaa rakennetun ympäristön vastuullisuus.

Kiilto jakaa osaamistaan avoimesti myös asiakkailleen. Moni alan toimija on osallistunut Kiillon järjestämiin koulutuksiin, joiden tavoitteena on varmistaa rakentamisen oikeat ja kestävät toimintamallit.

Visio vuoteen 2080

Kiilto kertoo visionsa ulottuvan vuoteen 2080. Nykyisessä nopeasti muuttuvassa ja vaikeasti ennakoitavassa maailmassa se herättää ajatuksia.

– Visiosta päätettäessä vuosi 2080 oli tasan yhtä kaukana kuin mitä Kiillolla oli jo historiaa takanaan. Se oli eräänlainen puolenvälin krouvi.

– Toimintaympäristön ennakoitavuus on viimeisten vuosien aikana ollut todella heikko. Korona, Venäjän hyökkäyssota, inflaatio ja niiden mukanaan tuomat isot haasteet esimerkiksi raaka-aineiden saatavuudessa ovat pakottaneet toimimaan innovatiivisesti ja tekemään nopeita ratkaisuja. Yllätyksiä on varmaan luvassa jatkossakin.

Asikainen pitää yhtenä Kiillon vahvuutena sen omistajapohjaa.

– Yrityksen ja henkilöstönkin kannalta on hyvä, että omistajalla on kasvot. Kiillolla ja sen omistajilla on vahva halu kasvaa ja kehittyä. Strategian aikajänteen ei varmaan ole järkevää olla pidempi kuin maksimissaan viisi vuotta. Jatkumoa on kuitenkin oltava, ja visioomme valittu vuosi 2080 on viesti siitä, että katsomme pitkälle eteenpäin.

Kilpailu kiristyy alalla kuin alalla. Jatkuvat muutokset erottavat jyvät akanoista.

​​​​​​​– Kiiltolaisuus kantaa meitä. Sen ytimessä ovat vahva sitoutuminen, osaaminen ja ihmisten kehittyminen. Toimimme hyvin lähellä asiakasta, ja innovaatiotoiminnassa olemme pystyneet luomaan itsellemme kansainvälistäkin kilpailuetua. Näihin tukeutuen olemme kyenneet rakentamaan hyvin vahvan taloudellisen pohjan, joka kantaa myös vaikeampien aikojen yli, Anssi Asikainen vakuuttaa.


Kiillon Lempäälän tehdasalueen kiinteistöjen katoilta löytyy Suomen suurin katolle asennettu aurinkovoimala.

Kiilto

  • Kiilto Oy on osa konsernin emoyhtiötä, Kiilto Family Oy:tä. Muut yhtiöt ovat KiiltoClean Oy ja Intermedius Oy
  • Perustettu vuonna 1919, toiminut Pispalassa ja Hatanpäällä ennen muuttoa nykyiselle tehdasalueelle Lempäälään
  • 800 kiiltolaista yhdeksässä maassa
  • Liikevaihto noin 260 miljoonaa euroa (2022)
  • Toiminnan ydinajatuksia ympäristöjohtajuus, läheisyys ja sitoutuminen tulevaisuuteen
  • Yhtiön visio asetettu vuoteen 2080, toiminnan hiilineutraaliustavoite vuoteen 2028

Teksti Jari Runsas
​​​​​​​

 

Scroll to Top