Taloustaito pakolliseksi oppiaineeksi jo peruskoulussa

<p><em></em><em>Puheenjohtaja Auli Ojala, Taloustiedon opettajat ry.</em><br></p>

Puheenjohtaja Auli Ojala, Taloustiedon opettajat ry.

Talousosaamista voidaan pitää luku- ja kirjoitustaitoon verrattavana taitona, jota ilman elämässä ei pärjää.

Pikavipit, niiden helppo saanti ja erityisesti nuorten velkaantuminen ovat lisääntyneet hurjasti 2000-luvulla.

Jo alaikäisille tyrkytetään maksukortteja. Kortilla maksaessaan rahankäyttöään ei tiedosta, varsinkin, jos kyseessä hyvin nuori. Ei tajuta rahankäytön seurauksia eikä sitä mitä tapahtuu, jos velkaa lyhentää helposti verkosta saatavilla pikavipeillä. Pikavippien korot voivat jo lyhyessäkin ajassa nousta moninkertaisiksi velkapääomaan nähden.

Taloudenhoitoa pitäisi opettaa kotona ja koulussa. Rahasta puhuminen tuo rahan arkeen. Jukka Ruuska Suomen Asiakastieto Oy:stä on todennut, että yhdenkään oppilaan ei pitäisi päästä ulos koulusta ennen kuin taloudenhoidon perusasiat ovat hallussa. Hänen mielestään koulussa pitäisi opettaa nuorille talousasioiden hoitoa ja elämäntaitoja niin, että nuori selviytyy arkisesta rahankäytöstä.

Samaa mieltä on myös Taloustiedon opettajat ry, joka on vuosikymmeniä ajanut taloustaidon opetusta pakolliseksi oppiaineeksi perusopetuksessa koko ikäluokalle. Talous ja nuoret (TAT) on tutkimusraportissaan Mun elämä mun rahat: opettajien talousosaaminen (2019) todennut saman asian: nuoret kaipaavat lisää talousasioiden opetusta kouluun ja pitävät niiden opetusta tärkeänä. Samassa tutkimuksessa myös 94 prosenttia opettajista toteaa saman.

Talousosaamista voidaankin pitää luku- ja kirjoitustaitoon verrattavana taitona, jota ilman elämässä ei pärjää.

Auli Ojala
FT, KL
puheenjohtaja
Taloustiedon opettajat ry