Dataa ei jaeta huvin vuoksi – siitä luodaan uusia palveluita

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy.

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy.

Pirkanmaan kannattaisi hakea datatalouden järjestelmäsuunnittelun kautta konkreettista kauppaa yrityksillemme.

Polttoainetakuu. Tampereen kaupungin liikennelaitos on tehnyt tästä sovelluksen. Linja-autonkuljettajille voidaan maksaa palkkaa sen mukaan, miten tarkasti he noudattavat optimaaliseksi mitattua reitin kiihdytys-, jarrutus- ja nopeuskäyrää. Polttoainetta säästyy ja kuljettaja saa palautteen ja kiitoksen työstään. Veronmaksaja kiittää. Datanjakoa organisaation sisällä – vanha idea.

Polttoainetakuu. Cargotec myöntää sellaisen satamaoperaattoreille, jotka antavat satamalaitteidensa käytöstä kertyneen datan Cargotecin käyttöön. Operaattori varmistaa, että polttoainetta ei kulu enempää kuin on laitevalmistajan kanssa sovittu ja jos kuluu, Cargotec maksaa. Cargotecin henkilöstö laitteet suunniteltuaan osaa lukea niiden käyttödatasta virheet, väärinkäytöt, epäoptimaaliset toiminnot ja tuottamattoman siirtelyn sekä ehdottaa satamaoperaattorille korjaustoimia. Kun operaattori toimii ohjeiden mukaan, polttoaineen kulutus ei voi ylittää suunniteltua. Jos kuitenkin ylittää, Cargotec kantaa riskin. Datanjakoa yritysten välillä – hinnoiteltu palvelu – uusi idea.

Dataa ei jaeta huvin vuoksi. Sitä jaetaan, jotta tuottavuus nousisi. Nykyisillä resursseilla suurempi tuotos tai sama tuotos kuin aiemmin, mutta vähemmän energiankulutusta ja kustannuksia. Polttoainetakuiden kaltaisia esimerkkejä on teollisuudessa jo useita ja 2020-luku tuottaa niitä kuin sieniä sateella. Datatalous on teollisuuden seuraava suuri muutosvoima. Kyse on yritysrajojen avautumisesta ja hämärtymisestäkin sellaisella alueella, jossa aiemmin on pidetty tiukasti ns. palomuureja. Muun muassa Intelligent Industry - ekosysteemissä tusinan verran teollisuusyrityksiä on asettanut tavoitteekseen luoda teollisuuden yhteinen dataoperaattori vuoden 2020 loppuun mennessä. Tällä pyritään siihen, että dataa ei vain jaeta, vaan sen jakamiseen osallistuvista kukin saa uusia ideoita, raaka-ainetta koneoppimisen menetelmien hyödyntämiseen ja nykyisistä tuotteistaan digitaalisuuden avulla fyysisestikin parempia.

Amerikkalaiset teknologiajätit ovat monen mielestä jo voittaneet kuluttajamarkkinoiden datanajakopelin ja kiinalaisten valtion ohjaukseen perustuvien yritysten resurssit tuntuvat eurooppalaisittain pohjattomilta. Liberaalien demokratioiden, ennen kaikkea Euroopan, mahdollisuus piileekin kansantalouksiemme moottorissa, teollisuudessa. EU-komissio valmistelee eurooppalaista konsortiota ja yhteistä linjausta teollisuuden datanjakoalustojen luomiseksi. Pirkanmaalaisyritysten, niin suurten kuin pienten, kannattaisi olla tässä työssä mukana. Sillä voisi kotiuttaa sekä teollisuuden datanjaon standardoinnin että yksityisten investointien päälle usein saatavan julkisen rahoituksen.

Mitä kannattaisi tehdä? Pirkanmaan kaltaista vientivetoisuutta ja teollisuuspohjaista BKT-muodostusta löytyy vain muutamasta maakunnasta Euroopassa. Pirkanmaan kannattaisi lyöttäytyä yhteen Lombardian, Rhônen Alppien, Baden-Württembergin ja Katalonian kanssa ja hakea datatalouden järjestelmäsuunnittelun kautta konkreettista kauppaa yrityksillemme. Yksittäisen yrityksen kannattaisi hyvin äkkiä poiketa vaikkapa maksuttomassa AI-Heräämössämme tai liittyä esimerkiksi Finnish Industrial Internet Forumin jäseneksi.

Yksilöiden ajattelumallit ovat historiassa aina jollakin viiveellä siirtyneet instituutioiden käytännöiksi. Kun yksilöiden ”jaan elämäntietoni ja saan sitä vastaan jonkin hyödyn” -ajattelumalli vääjäämättä jollakin aikavälillä siirtyy yritystasolle, datanjako räjähtää määrällisesti. Siitä kannattaisi teollisuuden ottaa hyöty – datapohjaisten palveluiden tarjoajana ja datanjakostandardien määrittelijänä.

Harri Kulmala

toimitusjohtaja
DIMECC Oy