Tampereen kauppakamari ja Tampereen ammattikorkeakoulu kampanjoivat jo kolmatta kertaa lähentääkseen yrityksiä ja kansainvälisiä opiskelijoita toisiinsa.
Kutsu kansainvälinen opiskelija yritykseen -kampanja kannustaa nimensä mukaisesti yrityksiä kutsumaan opiskelijoita vierailulle. Vierailut ovat yrityksille maksuttomia, eivätkä ne sido jatkotoimiin.
– Sovimme yhdessä opiskelijoita -vastaanottavan yrityksen kanssa vierailun ajankohdasta ja sisällöstä, kertoo lehtori Marita Tuomala TAMKin International Business -ohjelmasta.
Ilmoittautuminen syksyn kampanjaan on avoinna 25.9.–20.10. Käytännössä yritysvierailuja järjestetään läpi vuoden. Esimerkiksi viimeksi kuluneen vuoden aikana noin 20 kauppakamarin jäsenyritystä on kutsunut opiskelijavieraita TAMKista.
– Niiden seurauksena on syntynyt hyvä määrä harjoittelupaikkoja, ja olemme keskustelleet yritysten kanssa myös opinnäytetöiden tekemisestä. Mitään velvoitetta näiden tarjoamiseen ei kuitenkaan ole. Yritys voi käyttää vierailun vaikkapa liiketoimintansa esittelyyn ja nuoriin tutustumiseen, Tuomala kertoo.
– Kampanjalla tavoitellaan kaikenkokoisia yrityksiä, ja kaikki yhteydenotot yrityksistä otetaan ilolla vastaan.
Suuri osa haluaa työllistyä Suomeen
Vierailukampanjan taustalla on TAMKin kansainvälisten opiskelijoiden määrän kasvu viime vuosina. Vuonna 2023 TAMKissa oli yhteensä 1042 ulkomaista opiskelijaa, mikä on yli sata enemmän kuin edellisvuotena. Yhä useampi opiskelija on lähtöisin Euroopan ulkopuolelta.
Joissakin englanninkielisissä tutkinto-ohjelmissa ulkomaiset opiskelijat ovat jo enemmistö.
– Kv-opiskelijoilla ei ole yleensä tuntumaa suomalaiseen työelämään, joten tämänkin takia yritysvierailut ovat heille tärkeä kokemus, Tuomala sanoo. Hän muistuttaa, että TAMKissa kv-opiskelijoiden sisäänoton yhtenä tavoitteena on nuoren työvoiman hankinta ja kouluttaminen suomalaisiin yrityksiin.
– Kyselyjen mukaan asettuminen Suomeen valmistumisen jälkeen kiinnostaa heitä. Uusimman selvityksemme mukaan lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista kv-opiskelijoista haluaisi työllistyä tänne pysyvästi tai pitkäksi aikaa.
Kv-opiskelijoita ei ole suotta verrattu matalalla roikkuvaan hedelmään, joka yritysten kannattaa poimia talteen. On yhteiskunnankin etu, että vuosia Suomessa asuneilla, koulutetuilla ja maahan integroituneilla ihmisillä on mahdollisuus jäädä tänne.
Alku kansainvälistymiselle
Tuomalan kokemusten mukaan pk-yrityksissä on paljon tehtäviä, joihin kv-opiskelijoilla on sopivaa osaamista. Esimerkiksi kansainvälistymistä harkitsevalle yritykselle sopivalta kieli- ja kulttuurialueelta tuleva nuori on askel eteenpäin.
– Kv-harjoittelijan myötä koko työyhteisö ja ilmapiiri kansainvälistyy ja ymmärrys kansainvälisyydestä kasvaa.
TAMKin ja kauppakamarin kampanja on vahva viesti myös opiskelijoiden harjoittelupaikkojen puolesta.
– Ammattikorkeakoulussa harjoittelu pakollinen osa opintoja, ja ilman sitä opiskelija ei valmistu. Mietimme TAMKissa koko ajan keinoja, joilla harjoittelu sijoittuisi sujuvasti opintoihin. Harjoittelun voi jo tehdä lyhyissä jaksoissa, Tuomala kertoo.
Katsa hankki TAMKista avustajan messuille Pariisiin
Meriteollisuuden, erikoisajoneuvojen ja teollisuuden vaihteiden sekä hammaspyörien suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut Katsa Oy osallistuu vuosittain useille kansainvälisille messuille. Muutama vuosi sitten yritys hankki avukseen korkeakouluopiskelijan messuvalmisteluihin ja -matkalle Ranskaan. Viime keväänä sama tilanne toistui.
– Saimme TAMKista yhteydenoton juuri sopivaan aikaan. Suunnittelimme osallistuvamme Pariisin Intermat-messuille, ja meillä oli tarve sujuvasti ranskaa puhuvalle henkilölle, kertoo myyntipäällikkö Teemu Karppila.
– Messuilla on todettu hyväksi lähestymistavaksi, että joku juttelee ohikulkijoiden kanssa ja johdattaa heitä tutustumaan ständiin, jolloin tekniset asiantuntijat pääsevät aloittamaan keskustelun. Olemme myös havainneet, että Ranskassa ensi kontaktit kannattaa tehdä ranskaksi.
Katsa sai TAMKista haastatteluun Karppilan mukaan kaksi hyvää kandidaattia. Valinta osui International Business -ohjelmassa opiskelevaan Simon Jussufiin.
Koska työtehtävä oli pääosin messuilla, haastattelussa katsottiin hakijoiden ensivaikutelmaa ja selvitettiin heidän sosiaalisia taitojaan.
– Tehtävä ei istu kaikille. On osattava olla oma-aloitteinen ja rohkea. Simon vakuutti meidät, ja hän onnistuikin messuilla hyvin.
Karppila sanoo, että hyvin sujuneiden messujen jälkeen oli loogista tarjota Simonille kesätöitä.
– Hän on tehnyt monipuolisesti Ranskan markkinaan ja markkinointiin liittyviä tehtäviä, esimerkiksi markkinaselvityksen, ja kävi vaihdeliiketoiminnan johtajamme kanssa kesällä Marokossa, jossa meillä on uusia suunnitelmia.
Teemu Karppilan mukaan opiskelijat ovat olleet Katsalle todellinen resurssi, kun aikataulu on ollut tiukka ja on tarvittu erityistaitoja, tässä tapauksessa ranskan kielen osaamista ja vähän supliikkiakin.
– Näillä kokemuksilla opiskelijan ottaminen messuavuksi on mahdollista myös tulevaisuudessa. Iso plussa on myös kansainvälisen opiskelijan kulttuurintuntemus, Karppila sanoo.
Tammer Brands: harjoittelun tarjoaminen on vastuullisuusteko
Kun bränditalo ja maahantuontiyritys Tammer Brands sai opiskelijoiden harjoittelua koskevan yhteydenoton TAMKista, se nappasi ideasta kiinni nopeasti.
– Ajattelimme, että voisimme saada opiskelijoista tulevaisuuden osaajia tarjoa-malla heille harjoittelupaikkoja ja arvokasta työelämäkokemusta. Sehän on hieno win-win-tilanne, sanoo henkilöstöpäällikkö Piia Lundberg.
Tammer Brands työllistää pari sataa henkeä. Työntekijöiden koulutus- ja kulttuuritaustat vaihtelevat, ja yrityksessä käytetään työkielenä sekä suomea että englantia. Työtehtävät ovat monipuolisia: on esimerkiksi logistiikkaa, tuotetiedon ja toimitusketjujen hallintaa, markkinointia, it-tehtäviä, laadun ja vastuullisuuden tehtäviä ja taloutta.
– Tarjoamme kiinnostavia urapolkuja ja etenemismahdollisuuksia, ja meille on työllistytty ennenkin harjoittelun seurauksena.
Kaksi harjoittelijaa yhden sijaan
Toukokuussa Tammer Brands järjesti vierailuiltapäivän, joka oli suunnattu TAMKin englannin- ja suomenkielisille kansainvälisen kaupan opiskelijoille. Sen jälkeen yritykseen alkoi tipahdella harjoitteluhakemuksia.
Lundberg kertoo, että he olivat varautuneet ottamaan hankinnan organisaatioon kuuluvaan tuotetiimiin yhden harjoittelijan keväällä ja toisen syksyllä. Kävi kuitenkin niin, että harjoittelijoita aloittikin keväällä kaksi, Mikael Räisälä tuotetiimissä ja Hassan Masood vastuullisuus- ja laatutiimissä.
– Hassania kiinnosti tutustumisvierailulla vastuullisuusohjelmamme, ja hän oli kiinnostunut myös harjoittelupaikasta vastuullisuustehtävissä. Sellaista paikkaa meillä ei ollut, mutta keskusteltuamme Hassanin kanssa harjoittelu päätettiin järjestää. Meillä oli sopivasti menossa projekti, johon pystyimme ottamaan opiskelijan oppimaan.
TAMKin kanssa tehtiin harjoittelusopimus
Tammer Brandsissa nuorten työelämäkokemuksen kartuttaminen on otettu niin vakavasti, että yritys on solminut TAMKin kanssa yhteistyösopimuksen harjoittelupaikkojen tarjoamisesta. Harjoitteluun otetaan sekä suomalaisia että kansainvälisiä opiskelijoita.
– Yhteistyö TAMKin kanssa on mahdollisuus myös meille. Harjoittelijat tuovat mukanaan tuoreita näkemyksiä, ja kaikki saavat uusia kokemuksia.
– Mielestämme harjoittelupaikkojen tarjoaminen opiskelijoille on myös vastuullisuusteko. Harjoittelu antaa heille työkokemusta, jota ilman on nykyään todella vaikeaa työllistyä.
Harjoittelijoiden perehdytys ja ohjaus ovat Tammer Brandsissa hyvin hallussa. Harjoittelijalle nimetään oma ohjaaja, ja perehdytyssuunnitelma laaditaan sen mukaan, mihin tiimiin ja tehtäviin hänet sijoitetaan.
– On tärkeää, että harjoittelija kokee olevansa tiiminsä jäsen ja tutustuu koko organisaatioon. Lisäksi hänet tutustutetaan tahoihin, joiden kanssa tiimi tekee yhteistyötä.
– Hassanin harjoittelunohjaaja sanoikin osuvasti, että saamme kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelusta arvokasta palautetta siitä, miten otamme vastaan ulkomaalaistaustaisen uuden työntekijän, Piia Lundberg sanoo.
Yritys, tule mukaan! Kutsu kansainvälisiä opiskelijoita vierailulle viimeistään 20.10.
Teksti Päivi Eskelinen