Vuoden yrityskummi Jarmo Paunu: on oltava hyvä kuuntelija

Jarmo Paunu perehtyy yrityskummina kummiyrityksensä maailmaan perusteellisesti, jotta hän voi antaa vinkkejä ja myös haastaa yrittäjää.

Pirkanmaan Yrityskummit on valinnut Vuoden yrityskummiksi 2023 diplomi-insinööri Jarmo Paunun Tampereelta. Paunulla on seitsemän kummiyritystä ja hän on myös Mänttä-Vilppulan, Ruoveden ja Virtojen Kuntakummi.

Jarmo Paunun mielestä kummin tärkein tehtävä on auttaa kummiyritystään menestymään. Kummin tärkeimpiä ominaisuuksia on kuunteleminen. Kehittämisideoiden aika on vasta sitten kun luottamus on syntynyt.

– Kummin pitää päästä kiinni yrityksen ja yrittäjän maailmaan. On kuunneltava ja autettava yrittäjää avautumaan. Yrityksen murheiden lisäksi vastaan saattaa tulla hyvin henkilökohtaisiakin murheita. Ja koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, kummin on luotava yrityksestä kokonaiskuva, Paunu sanoo.

Jarmo Paunu haluaa haastaa yrittäjää ja siksi kuuntelemalla rakennettu luottamus on ensiarvoisen tärkeää.

– Kummin on ymmärrettävä yrittäjää, mutta ei välttämättä oltava kaikesta samaa mieltä. Jotta pystyt haastamaan, on tunnettava yrittäjä hyvin. Pikkuhiljaa edetään yhä syvemmälle, ja yrittäjälle voi antaa vinkkejä, joista hänelle syntyy oivalluksia.

Kolme vuotta kummina toiminut Paunu sanoo yllättyneensä valinnasta samoin kuin siitä, että hän on kummina niin suosittu. Työuransa hän on tehnyt perheyrityksen eri tehtävissä.

– Ehkäpä minusta huokuu osaamista.

Pirkanmaan Yrityskummien Vuoden yrityskummi -tunnustus on jaettu vuodesta 2003 lähtien. Pirkanmaan Yrityskummit on voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka tarkoituksena on mentoroida ja auttaa pirkanmaalaisia yrityksiä tarjoamalla kokeneiden yritysjohtajien tietoja ja taitoja yrittäjien käyttöön.