Kello tikittää ysitielle

Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari.

Kesälomien jälkeen Suomi herää vähitellen syksyyn uudella tarmolla. Vaikuttamistyössä yleensä ensimmäinen iso kiintopiste on syksyn budjettiriihi.

Pirkanmaalla toiveet liikenteen saralla keskittyvät valtatie 9:n parannukseen, johon on saatava rahoitusta kiireellisesti. Tieosuuden Alasjärvi-Käpykangas korjaus eli ensimmäinen vaihe välillä Tampere-Orivesi täytyy saada käyntiin ensi tilassa.

Suurin osa Tampereen ja Oriveden välisestä tiejaksosta on rakennettu 1970-luvun alkupuolella. Se ei vastaa missään määrin nykyliikenteen tarpeita. Suurimpia ongelmia ovat ohitusmahdollisuuksien vähäisyys, ruuhkaisuus ja huono liikenneturvallisuus. Myös vilkkaat tasoliittymät, yksityistieliittymät ja liikenteen nopeustasoa vastaamaton tien geometria aiheuttavat turvallisuus- ja sujuvuusongelmia.

Tie- ja korjaussuunnitelmat ovat valmiina, hanke tarvitsee vain rahoituspäätöksen. Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet, että korjaushankkeen käynnistämisellä on jo kiire.

Olkahistenlahden vesistösiltojen erikoistarkastukset vuonna 2023 paljastivat, että kaikissa kolmessa sillassa on alkanut alkalikiviainesreaktio. Mikäli parannustöiden aloittaminen viivästyy, reaktio etenee ja voi aiheuttaa merkittävän kustannusten nousun. Lisäksi remontin käytännön toteuttaminen ilman merkittäviä liikennehäiriöitä vaarantuu. Tästä olisi valtavia seurauksia esimerkiksi Jämsänlaakson kuljetuksille ja tapahtumateollisuudelle. Kiirettä lisää myös Atalan liittymän ympäristöluvan umpeutuminen 2026.

Valtatien 9 merkitys Suomen päätieverkon osana on hyvin keskeinen. Se kuuluu eurooppalaiseen, kattavaan TEN-T (E63) -verkkoon. Ysitie on yksi Suomen tärkeimmistä itä-länsisuuntaisista pitkämatkaisten kuljetusten käytävistä ja kuuluu Väyläviraston määrittelemiin raskaan liikenteen runkoyhteyksiin. Tavaraliikenteen lisäksi tiejakso on merkittävä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajan liikenteen yhteys. Tien korjaamista tukee myös se, että sillä turvataan Puolustusvoimien Aitovuoren yksikön saavutettavuus.

Hallituksen täytyy käynnistää hanke pikaisesti osoittamalla sille kahdeksan miljoonan euron määräraha vuoden 2024 talousarviossa.

Markus Sjölund
Johtaja
Tampereen kauppakamari

Scroll to Top