Kauppakamari vahvistaa EU-edunvalvontaansa, oma edustaja Brysseliin

Katriina Nousiainen on tästä syksystä lähtien Tampereen kauppakamarin EU-asiantuntija ja -edustaja. Hän jatkaa edelleen myös kauppakamarin kaupan valiokunnan sekä laki- ja verovaliokunnan sihteerinä.

Tampereen kauppakamari vahvistaa EU-edunvalvontaansa. Kauppakamarissa asiantuntijana työskentelevä Katriina Nousiainen alkaa seurata tästä syksystä lähtien myös EU-asioita.

Nousiainen jakaa työaikansa EU-asioiden ja muiden tehtävien kesken siten, että hän työskentelee EU-asioiden parissa kaksi viikkoa kuukaudessa. Näistä toisen viikon hän on Brysselissä asemapaikkanaan Tampereen ja Pirkanmaan EU-toimisto. Hän tekee EU-työtään kauppakamarin ohjauksessa.

– Katriinalla on aiempaa kokemusta työskentelystä EU-rahoitus- ja -kehityshankkeissa, joten meillä oli tehtävään omasta takaa sopivaa asiantuntijuutta, sanoo Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

– Kauppakamarin edustaja käyttää Brysselissä pirkanmaalaisen elinkeinoelämän ääntä. Hän viestii Brysselissä alueemme mahdollisuuksista ja toisaalta tuo EU-rahoitusmaailmaa ja verkostoja lähemmäs jäsenyrityksiämme. EU:n teollisuusstrategiassa suositaan kumppanuushankkeita, joten Euroopasta löytynee sopivia konsortioita, joihin yritystemme kannattaa pyrkiä mukaan.

– Rahoitusneuvojaksi tai hanketaloksi emme ole ryhtymässä. Siihen tehtävään on asiantuntijat Business Tampereessa, Eskelinen tarkentaa.

Kauppakamarin päätös tukea EU-toimiston työtä henkilöresurssilla on Eskelisen mukaan kokeilemisen arvoinen idea.

– Toimimme tällä konseptilla aluksi puolitoista vuotta, minkä jälkeen jatkoa arvioidaan kokemusten perusteella.

EU lähemmäs pirkanmaalaisia yrityksiä

Business Tampereen kanssa solmitulle palvelusopimukselle perustuva uusi EU-edunvalvonnan toimintamalli ja Brysselin toimiston entistä tiiviimpi yhteys Tampereelle on otettu kauppakamarissa vastaan tyytyväisenä.

Eskelisen mukaan uusi toimintamalli kokoaa ja terävöittää seudullista EU-vaikuttamistyötä.

– Sitä on leimannut tähän asti hajanaisuus, toki eri toimijoilla täytyykin olla omia kanaviaan, mutta meillä on varaa kehittää myös seudullista yhteistyötämme. Varsinkin yrityksille EU on edelleen vähän hahmoton asia.

Eskelisen mukaan Pirkanmaa on hävinnyt esimerkiksi alueiden eroja tasoittavassa kansallisessa koheesiopolitiikassa Itä- ja Pohjois-Suomelle.

– Tähän on saatava muutos. EU-rahaa on saatava aiempaa enemmän suuriin infrahankkeisiimme, ja Horisontti Eurooppa -ohjelmasta jaettava EU-rahoitus tutkimukseen, kehitykseen ja innovointiin on ulotettava myös pirkanmaalaiseen puolustus- ja kaksoiskäyttötuotteita kehittävään teollisuuteen, Eskelinen luettelee kärkitavoitteita.

Aiempaa taustaa Brysselissä

Katriina Nousiaiselle Bryssel on ennestään tuttu, sillä hän on työskennellyt kaupungissa Länsi-Suomen Eurooppa-toimistossa.

– Tavoitteeni on kauppakamarin edustajana varmistaa, että jäsenyritystemme on entistä helpompi hyödyntää EU:n tarjoamia mahdollisuuksia. Rakennan ja vahvistan verkostoja EU-toimielimiin, jotta voimme olla jatkuvasti perillä EU:n kehityssuunnista ja niiden vaikutuksista jäseniimme, hän linjaa.

Katriina Nousiainen on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri. Hän on opiskellut aluetiedettä sekä kunta- ja aluejohtamista. Ennen rekrytointiaan Tampereen kauppakamariin Nousiainen työskenteli Vaasan yliopistossa projektikoordinaattorina EU-rahoitteisessa avaruushankkeessa.

Tampereen ja Pirkanmaan EU-toimiston uudet verkkosivut on avattu osoitteessa tampere.eu.
Sivuilla on  ajankohtaista tietoa muun muassa rahoitusmahdollisuuksista, lainsäädännöstä ja eurooppalaisista kumppanuuksista.

Teksti Päivi Eskelinen