Kannen ja areenan kumppanuuksista, areenan kehittämisestä sekä toiminnallisesta ja kaupallisesta konseptisuunnittelusta vastaava Starsquadin toimitusjohtaja Mika Sulin kävi kertomassa Kannen areenan tilanteesta Tampereen kauppakamarin finanssi- ja uuden liiketoiminnan valiokunnille.
Tampereen Kannen ja areenan…
– Ei. Ei, ei. Sakkokassaan maksu siltä, joka puhuu vain Kannesta ja areenasta. Nyt puhutaan Tampereen uudesta kaupunginosasta, Tampereen viemisestä muun maailman tietoisuuteen ihan eri tavalla kuin ennen, sanoo areenan kumppanuuksista vastaava Starsquadin toimitusjohtaja Mika Sulin.
Hänen kädenjälkensä näkyy ympäri Eurooppaa kymmenissä areenoissa, joiden investoinnit ovat yli kaksi miljardia euroa ja joiden kaikkien hän kertoo tuottavan voittoa.
Kun Sulin puhuu uudesta kaupunginosahankkeesta Tampereen kauppakamarin finanssi- ja uuden liiketoiminnan valiokuntien yhteiskokouksessa Lapland-hotellissa, voi olla, että näkymä koko rakennushankkeeseen saa uutta valoa. Ainakin siihen nähden, miten Tampereen Seudun Osuuspankin toimitusjohtaja Jani Vilpponen pukee sanoiksi tunnistamansa tamperelaisten nykykäsityksen hankkeesta: ”Täällä ajatellaan, että se on uusi jäähalli.”
Sulin sipaisee otsaansa, ja valaisee lisää.
Starsquadin toimitusjohtaja Mika Sulin ei hetkeäkään epäile uuden areenan taloudellista onnistumista. – Trust me. Nyt jo on myyty satoja tapahtumia, muun muassa jääkiekon MM-kisat 2022. VR:n kanssa neuvotellaan tapahtumajunatarjonnasta ja AirBaltic lisää areenan ansiosta lentoyhteyksiä Tampere-Pirkkalaan. Mutta olisi tärkeää, että Tampere päättäisi, mikä se haluaa olla ja antaisi siitä yhden selkeän viestin.
Yhdessä
– Tämä on ihan meidän ja teidän kaikkien yhteinen hanke. Tällä Tampere viedään maailmankartalle. Maailmalla kukaan ei tiedä, mikä Tampere on. Mutta aika moni tietää, kuka Daniel Liebeskind on. Nyt jääkiekkopiireille NHL:ää, KHL:ää ja Eurooppaa myöden on kerrottu areenasta. Heineken, Pepsi, Red Bull ovat mukana. Tämä kaikki luo ympärilleen tietoisuutta, uutta liiketoimintaa, uutta bisnestä.
– Lisäksi markkinointi- ja kaupallista yhteistyötä tekee ainutlaatuinen yritysten ekosysteemi yhdessä: rahoittajat, kaupunki, rakentaja, palveluntuottajat. Tampereen kaupungin Smart City -hanke on keskeinen palvelualustojen kehittämisessä. Yhteistyötä haluamme paikallisten yritysten kanssa lisää. Alihankintamahdollisuuksia on. Esimerkiksi tamperelaisen Happy or Notin kanssa teimme jo alkuvuodesta strategisen Development-sopimuksen koskien Kannen areenan Visit Centeriä. Tai vaikka Ilves ja Tappara urheiluseuroina – mitä muuta ne voisivat tehdä kuin järjestää ja pelata jääkiekkopelejä? HJK Helsingissä järjestää koululaisten iltapäivätoimintaa ja se on jo iso osa sen bisnestä.
Sulin ei edes vedä henkeä, vaan uusia ässiä hihasta: tärkeitä näkökulmia koko hankkeessa ovat ”sustainablity ja digitaalisuus”.
– Mikä on nuorille tärkeää? Kestävä kehitys. Missä areena sijaitsee? Keskellä kaupunkia – eikä tällaisia areenoita ole maailmassa monta, Euroopassa ei yhtään. Saavutettavuus julkisilla kulkuyhteyksillä on loistava. Areenasta puolentoista tunnin säteellä asuu noin kaksi miljoonaa lipunostajaa. Artisteille esiintymispaikan ympäristövastuullisuus ja ilmastonäkökulma ovat entistä tärkeämpiä. Areenan katolle voidaan rakentaa aurinkopaneelein merkittävä energiantuottaja, josta riittää energiaa naapuritaloillekin.
Digitaalisuus sitten? Sulin sanoo, että areena ja kuoret eivät ole mitään ilman sisältöä. On ravintoloita, kahdenlaista kasinoa – alakerroksistaan areena on lähes aina avoinna kuluttajille. Areena voidaan jakaa erilaisiin osiin ja tilat voidaan luoda led- ja hologrammiratkaisuin näyttämään sen varanneen tapahtumajärjestäjän näköiseltä tai toiveiden mukaiselta: Ilveksen iltana pelkkää Ilvestä ulkoa ja sisältä, Tapparalle sama, yrityksille ja organisaatioille, jotka tuovat sinne tilaisuuksiaan – kuin kotiin tulisi.
– Tamperehan on ykköspaikka tehdä tällaisia 5G:tä edellyttäviä juttuja. Tiesittekö muuten, että täällä toimii yli puolet maailman verkkotoimittajista?
Sulin voisi sanoa, että Tampere haloo, tehdäänkö tästä nyt numeroo. Niin hän ei sano, vaan että ”ei tämä mitään höpöpuhetta ole, tämä on faktaa”.
Lapland Hotelsin Tampereen johtaja Janne Mönkkönen kertoi Tampereen kauppakamarin finanssi- ja uuden liiketoiminnan valiokunnille Lapland-hotellin tulosta Kannen areenaan. – Hanke on meille iso, ja mietimme tarkkaan, miten erotumme toisesta Lapland Hotelsista. Lappia mukaan, mutta tyylikkäästi. Tampereen hotellitilanteesta hän sanoo, että Courtyard by Marriotin (229 huonetta), toisen Lapland Hotelsin (280 huonetta) ja vireillä olevien muiden hankkeiden jälkeen ”kapasiteetti alkaa olla kohdillaan”. – Uskon – ja tiedän – että areena kiinnostaa ulkomaalaisia ja että se itsessään tuo lisää matkailijoita Tampereelle. Kun Torni-hotelli avattiin, sen suosio ei ollut muilta pois.
i
o Tampereen Kannen areenan yli miljoonan vuotuisen kävijän on arvioitu tuottavan Tampereelle parhaimmillaan 28 miljoonaa euroa arvonlisäystä vuodessa, 610 laskennallista työpaikkaa
o merkittävä osa areenan liiketiloista on varattu, aitioista kaksi kolmasosaa
o päätoimijoina Tampereen kaupunki, SRV sekä hankkeen sijoittajat OP ja LähiTapiola, jotka yhdessä muodostavat areenakonsortion, KOY Tampereen Monitoimiareenan
o kumppaneina Veikkaus, Lapland Hotels, NoHo Partners, Hartwall ja Red Bull Bull ja tärkeät päävuokralaiset Tappara ja Ilves
o lipunmyynnistä kaikkiin tapahtumiin vastaa Lippupiste
o marraskuun alussa Tampereen Kannen areenan toimitusjohtajana aloittaa Marko Hurme.
Teksti ja kuvat Annikaisa Knuutila