MM-kotikisat ovat aina kiinnostaneet suomalaispelaajia NHL:ää myöten. Vuoden 2003 kisoissa joukkueen kapteenina oli Saku Koivu.
Museokeskus Vapriikissa toimiva Suomen Jääkiekkomuseo uusii parhaillaan perusnäyttelyään. Uuteen ilmeeseen pääsee tutustumaan aprillipäivästä alkaen.
Luvassa on sekä uusia että vanhoja esineitä ja muistoja Suomen jääkiekkohistoriasta.
– Halusimme näyttelyn, joka on erilainen kuin aiemmat. Meillä on uusi suunnittelija ja näyttelyssä huomioidaan vahvasti kestävä kehitys. Haluamme olla ympäristöystävällisiä ja päästä eroon kertakäyttökulttuurista, joten hyödynnämme muun muassa vanhoja vitriinejä tuunamalla ne eri näköisiksi, kertoo museonjohtaja Salla Järnefelt.
– Suunnittelussa on lähdetty visuaalisesta näkökulmasta. Museon värimaailma muuttuu uudenlaiseksi. Lisäksi avaamme pysyvän näyttelytilan oheen vaihtuville näyttelyille varatun tilan. Suunnitelmissa on myös lisätä näyttöjen määrää ja kasvattaa niiden kokoa.
Museokävijän ohjaamiseen näyttelyssä panostetaan eri tavalla kuin aiemmin. Kävijää johdatetaan aiheesta toiseen ennalta suunnitellulla reitillä.
Liekehtivä leijona galleriatilassa
Ennen vappua 29.4. avautuu Vapriikin galleriatilassa myös Suomen isännöimiä jääkiekon MM-kisoja esittelevä lisänäyttely. Näyttelyn nimi, Liekehtivä leijona, on perua kisamaskotilta.
– Pyrimme herättelemään ihmisten aiempia kisamuistoja ja johdattamaan heitä kiinni niiden tuomaan nostalgiseen tunnelmaan. Näyttelyssä on hieman harvinaisempi lähestymiskulma, sillä esittelemme muun muassa aiempien kisojen graafista ilmettä. Harva tulee ajatelleeksi, että kisailmeen takana on ammattilaisten tuottama ja tarkoin harkittu suunnittelutyö. Myös muita kaukalon ulkopuolisia asioita on tarkoitus tuoda esiin tässä lisänäyttelyssä, Salla Järnefelt kertoo.
– Luvassa on värikäs näyttely, jossa on paljon kuvaa ja ääntä kisatunnelman mieliin palauttamiseksi.
Kokonaisuutta täydentää lisäksi kisanäyttämön naapurissa, Tampere-talossa, MM-kisojen ajan esillä oleva valokuvanäyttely Suomen järjestämistä kotikisoista.
– Tällä tavoin pyrimme esittelemään Suomi-kiekon historiaa kisaturisteille ja tuomaan Suomea sitä kautta tunnetuksi eri puolilla maailmaa. Areenalla on tarkoitus näkyä vahvasti, jotta niin kotimaiset kuin ulkomaiset kisaturistit huomaavat myös oheistarjontamme, Järnefelt sanoo.
Vielä ehtii kumppaniksi
Suomen Jääkiekkomuseo tarjoaa yrityksille myös ainutlaatuisen tilaisuuden lähteä mukaan museon kumppaniksi. Mukaan mahtuu viisi–kuusi yritystä, joista ensimmäiset julkaistaan lähiaikoina. Nopeille on vielä tarjolla mahdollisuus päästä mukaan.
– Tämä on ”once in a lifetime” -mahdollisuus näkyä jääkiekkomaailmalle. Meillä on legendaarisen Toronton Hockey Hall of Famen jälkeen maailman toiseksi hienoin lajin historiaa esittelevä museo. Kumppanit saavat käyttöönsä tilojamme esimerkiksi asiakastilaisuuksien tai kokouksien pitoon. Esimerkiksi ulkomaisten yhteistyökumppanien silmissä museo on varmasti ikimuistoinen tapahtumapaikka. Lisäksi sopimukseen kuuluu tietysti erilaisia näkyvyyselementtejä muun muassa sosiaalisessa mediassa, kertoo Suomen Jääkiekkomuseon hallituksen puheenjohtaja Mika Sulin.
Yhdessä Särkänniemen ja Visit Tampereen kanssa Jääkiekkomuseo järjestää myös ”shuttle bus” -tyyppisen kuljetuksen areenan fanialueen, Särkänniemen ja Vapriikin välillä. Kisavieraiden on helppo siirtyä paikasta toiseen ja päästä osaksi respect-henkistä kisatunnelmaa.
Teksti Jari Runsas
Kuva Mika Kanerva