Kauppakamarit yhteistyöhön ukrainalaisten työllistämiseksi

Ukrainalaiset ovat erittäin motivoituneita aloittamaan työt vaikka heti, Startup Refugeesista kerrotaan.

Kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön ukrainalaisten työllistämiseksi. Työpaikkoja välitetään Startup Refugeesin avulla.

Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka haluavat työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelut sekä työtä kaipaavat ukrainalaiset.

Startup Refugees on voittoa tavoittelematon toimija, joka tukee pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja muita maahanmuuttajia työllistymisessä ja yrittäjyydessä.

– Kauppakamareilla ja yrityksillä on ollut valtava halu tehdä jotain konkreettista ukrainalaisten auttamiseksi. Yhteistyön aloittaminen on erinomainen tapa auttaa sotaa pakenevia ukrainalaisia ja samalla helpottaa yritysten osaajapulaa, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarien viime syksynä tekemän jäsenyrityskyselyn mukaan peräti 75 prosenttia vastanneista yrityksistä kärsii osaajapulasta. Tarvetta on sekä asiantuntijatason työntekijöistä että duunareista.

Startup Refugeesin toiminnanjohtajan Elisa Vepsäläisen mukaan ukrainalaisten joukossa on hyvin monenlaisia osaajia, korkeasti ja vähemmän koulutettuja. He ovat kuitenkin keskimäärin hyvin koulutettuja.

– Ukrainalaiset ovat erittäin motivoituneita aloittamaan työt vaikka heti. Moni kertoo haluavansa ihan mitä vain töitä päästäkseen alkuun. Olemme iloisia, että voimme tarjota Startup Refugeesin palvelun kauppakamareiden jäsenyritysten käyttöön. Kauttamme voi etsiä monien eri alojen osaajia ja motivoitunutta työvoimaa erilaisiin tarpeisiin, Vepsäläinen sanoo.

Kauppakamareilla on yhteensä yli 21 000 jäsenyritystä kaikilta eri toimialoilta.

– Uskon, että yhteistyö Startup Refugeesin kanssa on kaikille osapuolille myönteinen. Ukrainalaiset saavat töitä ja pääsevät kotoutumisen alkuun ja työvoimapulasta kärsivät yritykset saavat osaajia, Romakkaniemi sanoo.

Osaajaa kaipaava yritys voi olla suoraan yhteydessä Startup Refugeesiin sähköpostitse info@startuprefugees.com.