Vaihtelevaa säätä

Juhani Lehti, hallituksen puheenjohtaja, Tampereen kauppakamari

Pitkän tasaisen ajanjakson jälkeen maailma on päätynyt varsin epävakaaseen tilaan. Keväällä 2020 alkanut voimakas ylireagointijakso on sotkenut yritysten käsikirjoja pahanpäiväisesti.

Juuri kun selkeää toipumista oli saatu alulle, vanha kehno päätti muistuttaa, että suurvaltafantasiat eivät kuulu ainoastaan viime vuosisadan historian­kirjoihin.

Inflaatio sotkee työmarkkinoita pahanpäiväisesti, ja haaveet matalasta pohjainflaatiosta lienevät mennyttä. Vanhan liiton ekonomistit tiesivät, että kun tarpeeksi kauan kuplaan pumppaa velkarahaa, niin jostain se kupla alkaa vuotaa, ellei sitten kerralla poksahda. Odotettavissa on joka tapauksessa reaaliansioiden laskua, kun hintavakaudesta taistelevat keskuspankit yrittävät laskea energian hintoja koronnostoin. Meno on kuin hiirellä kissan räätälinä. Ei tule takkia, eikä taida tulla edes tuppea.

Kevään korvalla meitä odottavat vaalit. Jälkiviisaana katsellen ei Sipilän hallitus välttämättä ollutkaan niin huono kuin aikalaiset moittivat. Ainakaan taloudenpidon saralla. Valtion velkaa lisättiin maltilliset kolmisen miljardia euroa neljän vuoden aikana. Marinin hallitus saa menemään pelkkiin korkoihin saman verran pelkästään ensi vuonna kokonaisvelkamäärän lisäyksen huidellessa 45 miljardin euron ­tasolla.

Vaikka näkymä on sumea, pieniä kevätvalon pilkahduksia on jo selvästi näkyvissä. Juuri kun ekonomistit saivat linjattua konsensuksensa, että taantumaa kohti mennään tai taantumassa kenties ollaan jo, päivän lehdet alkavatkin rummuttaa käännettä: taantuma, jota ei ­tullutkaan.

Sadetta piti tulla, mutta nythän se aurinko jo kurkistaakin pilviverhon takaa. Kevään edetessä ainoa varma asia on, että päivä pitenee hetki hetkeltä ja aurinko kipuaa aina vain korkeammalle taivaankannelle.

Juhani Lehti
hallituksen puheenjohtaja