Vaaleja odotellessa

Juhani Lehti, Tampereen kauppakamarin puheenjohtaja, Tampereen Konepajat

Tulevan viikonlopun vaalit siirtoineen ovat merkillinen näytelmä tässä korona-ajan yllätysten sarjassa. Demokratiamme tärkeimmän instituution päätyminen poliittisen pelin välineeksi hämmensi paitsi minua myös monia muita.

Vielä vaalien siirtoa edeltävänä päivänä ministeriö oli esittämässä vaalien järjestämistä ajallaan, mutta sitten Pena veti ässän hihastaan ja toiselta viranomaiselta tilattiin Excel-laskuharjoitus siitä, mitä voisi tapahtua, jos vaalit pidettäisiin suunnitellusti. Oikeusministerin hätkähdystä ei ehditty mediassa edes kunnolla uutisoida, kun laskuharjoitusviranomaiset jo perääntyivät esittämistään arveluista.

Onneksi ja odotetusti laskuharjoituksen luvut eivät olleet todellisuudessa edes suuntaa-antavia, mutta ikävän varjon kevään tapahtumat jättivät demokratiamme tilaan. Sen jälkeen poliittinen peli on ollut varsin vaisua. Ainoa mainitsemisen arvoinen yritys muuttaa valta-asetelmia löytyi pääministerin jääkaapista, mutta lukuisten hauskojen meemien lisäksi asiasta ei jäänyt merkittäviä seuraamuksia poliittisen kentän järjestykseen.

EU-käsikirjoitus tukipaketteineen etenee suunnitellusti, vaikka keskustelua on viritetty muutamien maiden poliittisessa keväässä. Lopulta lusikka otettiin kauniiseen käteen niin Saksan oikeuslaitoksessa kuin Suomen eduskunnassa ja Etelä-Eurooppa saa tukipakettinsa. Jonkinasteinen vaikutus tälläkin episodilla on vaalien lopputulokseen, vaikka aihe ei kuntapäättäjien pöydillä tai päätäntävallassa olekaan.

Koronasta toipuminen on ollut kevään aikana vauhdikkaampaa kuin useat meistä uskalsivat toivoa. Vienti vetää ja teollisuuden pyörät alkavat pyöriä myös niillä sektoreilla, joilla investoinnit käynnistyvät hitaammin. Suurin haaste on jämähtänyt tilanne ravintola-, matkailu-, kulttuuri- ja tapahtuma-alalla. Kesän tapahtumat jouduttiin taas yksi kerrallaan perumaan, mikä tarkoittaa jo toista menetettyä vuotta suurimmalle osalle alan toimijoista. Ilolla totean äänen kellossa kuitenkin muuttuneen myös terveysviranomaisten puolella. Ensimmäistä kertaa on luettavissa arvioita, joissa pohditaan asioita yhteiskunnan kokonaisuuden kannalta, ei pelkästään yksipuolista kommentointia päivän testilukemista.

Kunnallisvaaleissa ehdokaslistojen täyteen saaminen on olennaisen tärkeää puolueen hyvälle vaalimenestykselle. Itse odotan vaalituloksen heijastavan juuri tätä ehdokasmäärien kehitystä puolueittain. Mikäli puolueella on ollut vaikeuksia saada listojaan täyteen, ei vaalimenestystäkään ole odotettavissa. Jännittäviä vaalivalvojaisia Suomen jokaiseen kuntaan!

Juhani Lehti
puheenjohtaja