Tampere osaa päättää!

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

”Tulevaisuus tehdään nyt” on fraasi, jonka toteuttaminen on varsin haasteellista demokratisoituvassa maassa. Poliittisista paineista huolimatta Tampereella tehtiin 2010-luvulla kaksi tärkeää päätöstä.

Ensimmäisen muistan siitä, kun silloinen ja nykyinen Pormestari Anna-Kaisa Ikonen soitti ja kysyi, hakeudutaanko niin sanotuksi Äkillisen rakennemuutoksen alueeksi vai ei. Yhteinen vastauksemme oli, ettei hakeuduta, vaan pyritään tekemään tulevaisuus yhdessä.

Toisen merkittävän päätöksen tekivät neljä rohkeaa naista, jotka uskalsivat aikoinaan äänestää vastoin oman poliittisen ryhmänsä päätöstä, saaden alkuun positiivisen kierteen, jonka hedelmistä saamme nauttia tänä päivänä Tampereella. Niin sanottu Tunnelipäätös oli merkittävä avaus sille investointien jatkumolle, jonka jäljet ja siluetti näkyy Tampereen keskustassa, Hervannassa ja kohta Hiedanrannassa asti.

Kaikkia päätöksiä edelsi laaja ja monipuolinen keskustelu ja osallistava valmistelu. Emme olleet aina kaikista asioista samaa mieltä, mutta päätösten jälkeen olemme kulkeneet yhdessä eteenpäin.

Hyvä esimerkki huonosta valmistelusta ja päätöksestä taas on Suomi-rata päätös, jonka vaikutuksista joudumme nauttimaan ainakin tämän syksyn. Suomi-rata on pysäyttänyt Pääradan kehittämisen, peruskorjauksen ja valtion rahoituksen vuodesta 2018 asti.

Suomen logistiikan valtasuoni niin henkilö- kuin tavaraliikenteelle on Päärata, jonka häiriöherkkyys on valitettavan suuri ja korjausvelka valtava. Pääradalle tulee saada valtionrahoitus heti, koska sen varrelta löytyy suunnitteluvalmiudeltaan useita kohteita, jotka päästäisiin rakentamaan heti, kun valtio myöntäisi rahoituksen.

Pasila-Riihimäki välin peruskorjaus huutaa valtionrahaa ja olisi meille ja koko Pääradan varrelle vaikuttavuudeltaan paras – onneksi Pirkanmaalla on ministeri, joka voisi halutessaan hoitaa asian kuntoon.

Antti Eskelinen
Toimitusjohtaja