Suomi-rata – kasvukäytävä!

Kuinka suuret kasvuluvut meidän pitää seuraavaan hallitusohjelmaan esittää, että saamme Suomi-radan suunnittelun pikaisesti alkuun?

Suomen kasvukäytävä on ainoa kansainvälisesti mitat täyttävä maantieteellinen kasvukäytävä. Helsinki–Tampere-väli on maan suurin yhtenäinen työssäkäynti- ja talousalue, joka on myös aito innovaatio- ja kehittämisalusta ihmisten, tavaroiden, palveluiden sekä osaamisen liikkumisratkaisuille.

Suomen kasvukäytävän alueella asuu lähes puolet suomalaisista, siellä tehdään noin 50 prosenttia maan BKT:sta sekä tuotetaan noin 60 prosenttia maan koulutus, -tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta.

Alueella asuu mutta työskentelee muualla kuin asuinkuntansa alueella eli pendelöi 400 000 ihmistä. Päivittäisiä työ- ja työasiointimatkoja tehdään tuhansia eri suuntiin. Vuosittain Tampereen ja Helsingin välillä tehdään 12 miljoonaa auto- ja 4,5 miljoonaa junamatkaa. Alueen kasvuennuste on 24 prosenttia vuoteen 2040 mennessä.

Ympäristöystävällisille liikkumis- ja logistiikkaratkaisuille sekä sujuvan arjen palveluille on kysyntää ja kysyntä vain kasvaa. Kauppakamareiden WSP:llä teettämä liikenne- ja logistiikkaselvitys
osoittaa selkeästi sen, kuinka paljon erilaisia raaka-aineita, puolivalmisteita sekä valmiita tuotteita kulkee Tampereen ratapihan kautta eri puolelle Suomea hyödyntäen Suomirataa tai sen osia.

Lähivuosina pelkästään Tampereen seudulle muuttaa uusia asukkaita suomalaisen pikkukaupungin verran, pääkaupunkiseudusta puhumattakaan. Tulevan hallituskauden aikana Tampereelle valmistuu uusi Kansi- ja Areena, joka lisää liikennettä Tampereelta niin Seinäjoen ja Helsingin suuntiin kuin Porin ja Jyväskylän suuntiinkin. Yksityiset ja julkiset investoinnit, jotka on päätetty tai valmistuvat lähivuosina, ovat miljardiluokkaa!

Kysymys kuuluu: kuinka suuret luvut meidän pitää seuraavaan hallitusohjelmaan esittää, että saamme Suomi-radan suunnittelun pikaisesti alkuun?

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja