Rajat aukeavat, yhteyksiä maailmalle tarvitaan

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Vientiyritysten mielestä suurin ongelma korona-aikana on ollut se, että ihmiset eivät ole päässeet liikkumaan vapaasti maasta toiseen. Avoimena taloutena Suomi on riippuvainen viennistä, ja siksi rajojen avaaminen on meille erittäin tärkeää niin yritysten kuin kansantaloudenkin kannalta.

Rajojen avaamisen lisäksi tarvitsemme yhteyksiä maailmalle. Finnair on vaikeasta tilanteesta huolimatta pitänyt yllä reittiliikennettä ja luvannut lisätä sekä reittejä että kapasiteettia rajojen avautuessa ja kysynnän lisääntyessä. Tampere-Pirkkalaan Finnair on palaamassa syyskuussa kahdella päivittäisellä vuorolla. Samaan aikaan myös SAS on avaamassa uudelleen Tukholman-reittiään.

Lentoliikennebisnes on mielenkiintoinen yhtälö: kumpi tulee ensin, kysyntä vai tarjonta? Nyt tarvitsemme selkeästi kysyntää. Rohkaisenkin kaikkia yrityksiä ja myös yksityisiä ihmisiä aktivoitumaan matkustamiseen ja varaamaan lentoja nimenomaan Tampere-Pirkkalasta.

Oma kansainvälinen lentokenttä – pienikin – on tärkeä osa kansainvälistä Tamperetta ja Pirkanmaata. Kansainvälisten vieraiden, kongressi-, kokous- ja messuosallistujien ja näytteilleasettajien pitää päästä tänne, ja täältä pitää päästä maailmalle tekemään vientikauppaa ja sitä kautta luomaan ja vahvistamaan hyvinvointiyhteiskuntamme perustaa.

Yhteyksien palautuminen on meistä itsestämme kiinni.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja