Poliittiset intohimot rapauttavat päätöksentekoa

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari

Suomen vahvuuksia ovat olleet ennakoitava ja luotettava julkinen sektori sekä looginen poliittinen päätöksentekokyky. Valitettavasti on niin, että mitä pitempään koronaepidemia on jatkunut, sitä vaisummiksi vahvuudet ovat muuttuneet.

Kokemattomuus ja laaja hallituspohja ei ole ollut kriisiaikana paras mahdollinen yhdistelmä. Näyttää siltä, että velkarahalla ostettu poliittinen konsensus joutuu kovalle koetuksella kunnallisvaalien lähestyessä koronaepidemian sekoittaessa edelleen poliittisia intohimoja päätöksentekoon.

Yritysten näkökulmasta hyvinä huonoina esimerkkeinä ovat muun muassa turvetuotannon alasajo sekä tapahtuma- ja ravintola-alan hallitsemattomat vaikeudet. Ne ovat seurausta valtion käsittämättömistä päätöksistä – tai päätösten puuttumisesta.

Tapahtuma-ala on saamassa positiivisen päätöksen, tosin kuukautta liian myöhään. Ravintolayrittäjille päätökset ovat vaikeaselkoisia ja taloudellisesti raskaita. Onko anniskelun rajaaminen kello 9-17 edes perusteltua kansanterveydellisesti? Samalla kun ministerit vaativat terveysturvallisuutta, anniskelurajoitukset voi käsittää kannustuksena pitkiin lounaisiin ja päivätissutteluun.

Viime päivinä on uutisoitu hallituksen kehysriihestä, josta Pirkanmaa odottaa maltillista, mutta hyvin kohdennettua infrapakettia. Hankkeet ovat perusteltuja vihreänkin siirtymän kannalta. Lähijunaliikenne, raitiotien kakkososa, Helsinki-Tampere-radan ja Tampereen henkilöratapihan kehittäminen ovat Pirkanmaan yhteiset toiveet tamperelaisen pääministerin johtamalle hallitukselle.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja
Tampereen kauppakamari

Pirkanmaan edunvalvontaryhmän esittämät kärkihankkeet valtion budjettiin 2022.