Päätösten aika

Nyt pitää pragmaattisesti arvioida, mitkä hallitusohjelman tavoitteistamme ovat saavutettavissa.

Tampereen kaupungin, Tampereen kaupunkiseudun, Pirkanmaan Yrittäjien, Tampereen kauppakamarin ja Pirkanmaan liiton yhteiset ja tärkeimmät hallitusohjelmatavoitteet tiivistettiin keväällä kolmeen kärkeen:
– Saavutettavuus, eli pääradan kehittäminen sekä valtateiden 3, 9 ja 12 parantaminen.

– Osaavan työvoima saatavuus, eli Tampere3:n fuusiorahoituksen ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin rahoituksen turvaaminen.
– Kaupunkipolitiikka, eli suurten kaupunkien aseman vahvistaminen kaupungistumisen myllerryksessä, ja joukkoliikennetuki kasvavissa kaupungeissa liikkumisen edistämiseen.

Nyt meillä on hallitusohjelma ja hallitus, ja on aika pragmaattisesti arvioida, mitkä tavoitteista ovat saavutettavissa nykyisen hallituskoalition ja sen poliittisen tahtotilan vallitessa.

Olemme jo matkan varrella saavuttaneet monta tavoitettamme: maakunnalla on oma ministeri ja vielä substanssiministeri. Pääradan kehittämiseen saatiin 11 miljoonan euron suunnittelurahoitus ja Hämeenkyrön ohitustien rakentaminen aloitettiin.

Mutta mihin esimerkiksi liikenneinfran – niin lento-, juna- kuin maantieliikenteenkin – kehittämisessä nyt keskitytään? Mitkä ovat akuuteimpia kohteita tai missä on paras onnistumisen mahdollisuus? Vastauksien löytämiseksi on tehtävä yhdessä töitä.

Vientimaakunta tarvitsee siivet

Pirkanmaan on vientivetoinen maakunta. Sen pitää olla saavutettavissa lentäen, lentäminen on ykkösprioriteetti tässä toimintaympäristössä. Toivonkin, että valtionyhtiö Finnair ottaa huomioon vientimaakunnan tarpeet. Tampere-Pirkkalan yhteyksien puolustamiseen tarvitsemme ja saamme elinkeinoelämän vahvan tuen.

Maanteiden infrarakentamisen rahoituksessa Pirkanmaa on kolmen hallituskauden aikana ollut mopen osassa. Nyt Hämeenkyrön ohitustie vihdoin saatiin, mutta se ei riitä: pitää saada ysitien kehittäminen ja Vaitinaron liittymän suunnittelu ja toteutus liikkeelle.

Junaliikenteessä on selvää, että noin tunnin junan saanti on ehdoton edellytys Tampereen ja Pirkanmaan tulevaisuudelle. Mutta onko nyt ajettava tunnin junaa ja Suomirata Oy:tä, vai Päärata+:aa, pääradan kehittämistä? Kaikkein tärkeimpiä asioita ovat yhteyksien toimivuus ja toimintavarmuus. Tunnin ja vartin juna on mahdollista nykyratalinjauksilla ja nykykalustolla. Pääradan nykyinen peruskorjaus ei lisää kapasiteettia, mutta parantaa junayhteyksien toimintavarmuutta. Tunnin juna vaatii miljardien investoinnin ja on suunnitteluaikataulultaan moninkertainen pääradan kehittämiseen verrattuna. Lisäksi Suomiradan ratalinjaa suunnittelemaan tarvitaan muutkin maakunnat.

Mihin me Pirkanmaalla satsaamme? Tähän on löydettävä vastaus nopeasti.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja