Onko nyt Tampereen momentum valtakunnan politiikkaan?

Johtaja Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari.

Vuoden alku merkitsee yleensä tavoitteiden ja lupausten tekemistä. Kauppakamarissa oli esillä tammi-helmikuussa kaksi tärkeää teemaa.

Viime viikolla julkaisimme Tampereen kauppakamarin vaikuttamissuunnitelman vuodelle 2023. Lisäksi kauppakamarin kymmenen asiantuntijavaliokuntaa julkaisivat vuosisuunnitelmansa. Niiden perusteella voi luottaa siihen, että valiokunnat ovat tänäkin vuonna erittäin aktiivisesti mukana paikallisessa elinkeinopolitiikassa.

Edunvalvonnan ja vaikuttamisen vuosisuunnitelma Vaikuttamissuunnitelma 2023 julkaistiin perinteisessä Vaikuttamisfoorumissa. Tänä vuonna nostimme esille kolme teemaa: työvoima ja osaaminen, saavutettavuus ja kilpailukykyiset yhteydet sekä kansainvälistyminen ja uudet markkinat. Teemat nousevat jäsenistön tarpeista, yritysten ja luottamushenkilöiden viesteistä kuten aiempinakin vuosina. Oman lisämausteensa vaikuttamistyöhön tuovat tietysti eduskuntavaalit.

Tämän vuoden vaikuttamissuunnitelmassa on käytännössä ohjelma ohjelman sisällä. Yksi osio on nimeltään Pirkanmaan kädenjälki 2030. Se on oma kokonaisuutensa, jossa esitellään maakunnan tavoitteita tulevalle hallituskaudelle. Tavoitteet on rakennettu yhdessä Pirkanmaan edunvalvontaryhmän kanssa, jonka työhön kauppakamari aktiivisesti osallistuu. Samoin edistämme vahvasti ohjelman tavoitteita. Ohjelmassa on luonnollisesti iso joukko elinkeinoelämää läheisesti koskettavia kokonaisuuksia.

Tällä hetkellä vaaliohjelmia julkaisevat myös useat muut tahot. Vaalikeskustelu on lähtenyt aktiivisesti käyntiin. Aiheet ovat kuitenkin samoja kuten useissa aiemmissa vaaleissa. Monet hyvinvointivaltiotamme vaivaavat rakenteelliset ongelmat ovat edelleen ratkaisematta. Lukkoa ei saada auki, vaikka kilpailijamaissa päätökset on tehty jo vuosikymmeniä sitten.

Toiveikkaana aloittanut nykyinen hallitus ei voi röyhistellä rintaansa. Voidaan tietysti todeta, että tämä hallitus on kohdannut ennennäkemättömiä kriisejä. Myönnettäköön se. Mutta muistetaan samalla, että Marinin hallituksen ohjelma valmistui ennen sotia ja pandemiaa. Siinä maatamme vaivaavia rakenteellisia ongelmia ei yritetty ratkaista kuin enintään langalla työntämällä.

Pirkanmaan hallitusohjelmatavoitteiden yksi keskeinen lause tiivistyy muotoon: tulevaisuudessa menestyy päättämällä rohkeasti. Sellaista henkeä on ollut Tampereella ja Pirkanmaalla jo pitkään. Jos tätä henkeä saadaan puhallettua laajemminkin eduskuntaan, voivat Pirkanmaalta valittavat 20 kansanedustajaa vaikuttaa Suomen suuntaan huomattavasti määräänsä enemmän!

Markus Sjölund
johtaja