Kriisistä kriisiin

Johtaja Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari

Venäjän hyökkäys Ukrainaan jatkuu nyt kolmatta viikkoa. Sota Euroopassa tulee meitä kaikkia lähelle. Eniten se koskettaa kuitenkin Ukrainan kansaa. Maasta on paennut jo 2 miljoonaa ihmistä. Henkensä uhalla sotaa pakoon lähtee päivittäin 200 000 ihmistä.

Kaikkien ajatukset ovat nyt ukrainalaisten hädässä. Sitä taustaa vasten monet muut asiat tuntuvat merkityksettömiltä ja vähäpätöisiltä.

Kauppakamariryhmä seuraa tiiviisti kriisin vaikutuksia paikalliseen elinkeinoelämään. Tietoa pakotteiden vaikutuksista ja muuttuneista käytännöistä löytyy Tampereen kauppakamarin nettisivuilta. Olemme lähettäneen kansainvälistä kauppaa tekeville jäsenyrityksillemme myös kyselyn sodan vaikutuksista.

Pirkanmaan talouteen vaikutukset tulevat useaa eri reittiä. Venäjän merkitys markkina-alueena on laskenut useampia vuosia. Venäjän viennin osuus on noin 1.5 % Suomen bruttokansantuotteesta. Pakotteiden alaisina arvioidaan olevan noin 7 % yritysten Venäjälle suuntautuvasta viennistä. Pandemia-aikana alkanut vaihtoehtoisten toimitusketjujen selvitys saa rinnalleen uusien markkinoiden kartoituksen.

Suurimmat vaikutukset eivät tule kuitenkaan yhden markkinan poistumisesta kartalta. Ne iskevät maailmalle leviävän epävarmuuden kautta. Kun maailmamarkkinat huolestuvat, on tällä ollut lähes aina nopeita vaikutuksia myös maakunnan talouteen. Olemme sidoksissa globaaliin kauppaan. Hyvinä ja huonoina aikoina.

2014 kriisin seurauksena maakunnan vienti supistui ja kosketti erityisesti teknologiateollisuuden vientiä. Tuosta vuodesta alkoi useamman vuoden kestänyt alakuloisuus ja nollakasvun aika. Viimeistään syksyllä näemme, minkälaisen loven kriisi iskee aluetalouteemme.

Epäsuoria vaikutuksia on eittämättä myös investointiympäristöömme. Kuinka monikansalliset, ulkomais-omisteiset päämiehet suhtautuvat jatkossa Suomeen? Kun investointi tulee ajankohtaiseksi, tehdäänkö se varmuuden vuoksi johonkin toiseen Euroopan yksikköön? Siitäkin huolimatta, että paras tietotaito ja synergiaedut olisivat Suomessa.

Kohonneet kustannukset, komponenttien saatavuus ja pidentyneet toimitusajat ovat ongelmia, joita perimme jo pandemian takia. Nyt ne korostuvat entisestään uuden kriisin myötä. Todennäköistä on, että tilanne vielä heikkenee, ennen kuin se paranee. Pandemia testasi maiden varautumista ja huoltovarmuutta. Testi jatkuu ja tästäkin selvitään. Mutta se on varmaa, että huoltovarmuudesta keskustellaan jatkossa yhä enemmän.

Haasteista huolimatta kaikkien katseet ja ajatukset ovat Ukrainassa. Kaikki apu ja tuki on nyt tarpeellista.

Yritykset ja elinkeinoelämän järjestöt ovat tarttuneet haasteeseen. Kauppakamarit ovat koordinoineet Ukrainan hallituksen pyynnöstä suomalaisyritysten humanitääristä apua nopeasti ja suoraan Ukrainaan. Yhteensä tavaraa on päässyt perille jo puolen miljoonan euron edestä ja lupauksia lahjoituksista yrityksiltä on jo nyt yli miljoonan euron edestä.

Hyvää keväättä, haastavista ajoista huolimatta.

Markus Sjölund
johtaja