Kasvua maailmalta hyvillä yhteyksillä

Johtaja Milla Ojala, Tampereen kauppakamari.

”Suomi ei elä enää viennistä”, totesi Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka Tampereella järjestetyssä talousseminaarissa. Valitettavasti tämä näkyy suoraan niin, että taloutemme on voimakkaan alijäämäinen.

Aina kun talous on kunnossa, syynä on vienti. Ja vientikauppa tehdään ulkomaisilla markkinoilla. Sen vuoksi hyvät kansainväliset yhteydet ovat olleet yksi tärkeimmistä perustarpeista kasvuyrityksille. Viimeaikainen epävakaus Itämerellä on tehnyt entistä selvemmäksi, että lentoyhteyksien on oltava vahvat, ettei Suomi eristäydy omaksi saarekseen Euroopan pohjoislaidalle.

Tampere Suomen nopeimmin kasvavana kaupunkiseutuna tarvitsee ja ansaitsee suorat lentoyhteydet, jotka sillä myös nykyisellään on. AirBaltic ja Finnair tekevät Tampereen seudusta globaalisti saavutettavan päivittäisillä reittilennoillaan Tampere-Pirkkalasta. Uusimpana kehitysaskeleena AirBaltic ilmoitti avaavansa päivittäisen yhteyden Amsterdamin Schipholiin ja siten KLM:n globaaliin reittiverkostoon. Helsinki-Vantaa ja Schiphol ovat jatkuvasti noteerattu maailman parhaiden vaihtokenttien joukkossa ja ne tuovat matkustajien ulottuville kahden suurimman lentoliikenneallianssin – OneWorldin ja SkyTeamin – tarjonnan ja kanta-asiakasedut.

Eikä kahta ilman kolmatta. AirBaltic lentää Pirkkalasta useamman kerran viikossa Müncheniin ja Kööpenhaminaan tarjoten siten Lufthansan ja SAS:n sekä näin ollen myös Star Alliancen reittiverkoston ulottuvillemme. Lisäksi AirBalticin varhaisaamun lento Riikan hubiin lennättää matkustajat aamupäiväksi Euroopan eri kolkkiin kätevästi.

Puhuttaessa tulevista saavutettavuuden suurhankkeista, kuten tunnin junasta Helsinki-Vantaalle, on katse horisontissa 10–30 vuoden päässä. Yritysten matkustustarve sen sijaan realisoituu joka päivä ja siksi hyvä saavutettavuus on nyt turvattava tuleviksi vuosiksi visioista huolimatta. Tällä kertaa ratkaisu on omissa käsissämme. Käyttämällä Tampere-Pirkkalan lentoaseman tarjontaa turvaat nykyiset yhteydet ja annat mahdollisuuden aina uusiin ja parempiin yhteyksiin. Kätevin vaihtoehto on tällä kertaa myös kestävin ja vaikuttavin.

Milla Ojala
Johtaja