Kaksi korvaa ja yksi suu

Kauppakamari haluaa olla kumppani, joka kuuntelee ja luonnollisesti tulee myös kuulluksi.

Puhuin marraskuun alussa Valkeakosken kauppakamariosaston perinteisillä Myllypäivillä aiheesta Kunnioitus ja kuuleminen. Jatkan tässä pääkirjoituksessa samaa teemaa. Koen, että niin työpaikoilla kuin yhteiskunnassa yleisemminkin on syytä muistaa se vanha totuus, että ihmiselle on annettu kaksi korvaa ja yksi suu – niitä myös pitäisi käyttää samassa suhteessa.

Kun menet palaveriin, onko sinulla usein ”oikea” näkökulma jo valmiiksi päässäsi päätettynä? Menetkö avoimin mielin kuuntelemaan muita muodostaaksesi kaiken uuden informaation jälkeen oman mielipiteesi? Vai menetkö lähinnä kertoaksesi totuuden ja vaikuttaaksesi muiden mielipiteeseen?

Itse tunnistan itsessäni kaikkea tätä vähän asiasta ja tilanteesta riippuen. Toisiin ihmisiin vaikuttamisessa on kuitenkin hedelmällistä ymmärtää se, mikä heille on tärkeää ja merkityksellistä. Vasta sen jälkeen voi valita oikeat argumentit vaikuttamiseen.

Yhteiskunnassa on viime aikoina lisääntynyt ohipuhumisen kulttuuri. Perustelemme omia näkökulmiamme niin ponnekkaasti, että emme enää kuule – tai halua kuulla – mitä ”vastapuolella” oli sanottavana. Mitä ärhäkämpi twiitti, sitä parempi mieli. Monta kertaa pysähtymällä, istumalla samaan pöytään, riisumalla haarniskat ja kertomalla, mitkä asiat minä koen tärkeäksi ja miksi, saisimme asioita avautumaan. Ja tämä vaatii toisen osapuolen, joka aidosti haluaa kuunnella ja yrittää ymmärtää. Silti ei tarvitse olla samaa mieltä. Voi ymmärtää vaikka ei hyväksyisi.

Entinen valtakunnansovittelija Minna Helle puhui aiheesta Hyvinvointialojen liiton HALIn seminaarissa lokakuussa. Hänen kokemuksellaan sellaisissa tilanteissa, joissa vastapuolet ovat valmiita kertomaan, mikä heille on tärkeää ja miksi, päästään työmarkkinakiistoissakin parhaaseen lopputulokseen. Ei sellaisissa, jossa tullaan valmiiden vaatimuslistojen kanssa kukin siiloihinsa kaivautuneena.

Paikallisesti yrityksissä tämä on usein kyllä hyvinkin ymmärretty. Henkilöstön ja luottamusmiesten kanssa puhuttaessa yritysjohto ja luotot löytävät saman sävelen: vain menestyvä yritys voi tarjota jatkossakin työpaikkoja ja vain tyytyväisen ja osaavan henkilöstön kanssa luodaan menestystä. Medioissa tuodaan usein esiin enemmän kiistoja kuin onnistumisia.

Kauppakamarin tehtävä on tukea tervettä markkinataloutta, kilpailua ja yritysten elinvoimaisuutta. Tätä tehtävää teemme myös Tampereen seudulla yhdessä monen muun toimijan kanssa. Emme voi kylliksi korostaa kaupunkien ja kuntien merkitystä, Pirkanmaan liittoa, eri viranomaistahoja, oppilaitoksia ja mikä tärkeintä: jäsenyrityksiämme.

Haluamme olla se kumppani, joka kuuntelee ja luonnollisesti tulee myös kuulluksi. Haluamme osoittaa kunnioitustamme kumppaneitamme kohtaan, jotta voimme tulevaisuudessa tehdä entistäkin parempaa yhteistyötä.

Näitä ajatuksia voi soveltaa myös arjessa, kotona. Saatatte yllättyä.

Minna Metsälä

puheenjohtaja