Jäsenbarometrin vastauksia odotellessa

Toimitusjohtaja Antti Eskelinen, Tampereen kauppakamari.

Venäjän aloittaman sodan kauheuksien lisäksi mukana tulleet pakotteet, vastapakotteet ja markkinapaine ovat luoneet yrityksille suuren tiedontarpeen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Vienti- ja tuontirajoitukset, sekä finanssisektorin pakotteet iskivät nopeasti myös meidän jäsenyrityksiimme.

Toimitusketjujen tarkastelu ja korvaavat raaka-aineiden toimitusketjut työllistävät alueemme vienti- ja tuontiyrityksiä. Näille yrityksille syntyy tarpeita myös Finnveran takausjärjestelyille, käyttöpääomien turvaamiseksi.

Maksuliikenne toimii kansainvälisesti edelleen hyvin mutta pakotteet venäjän suuntaan aiheuttavat harmaita hiuksia niin yrityksille, kuin kansalaisille ja tilanne tulee hankaloitumaan edelleen. Venäjällä, maan lainsäädännön alla toimivat suomalaiset yritykset ansaitsevat paremman kohtelun Suomessa. On kohtuutonta vaatia heitä poistumaan Venäjältä heti ja jättämään henkilöstönsä sinne vastaamaan viranomaisten syytöksiin, sekä omaisuutensa ties kenen haltuun ja mihin tarkoitukseen.

Parhaillaan avoimena oleva kauppakamarin yritysbarometri antaa meille selkeän kuvan talouden kokonaistilanteesta, joten kannustan teitä kaikkia vastaamaan lyhyeen kyselyymme.

Alkuvuoden tilannekuva alueellamme oli varsin positiivinen ja alkanut messu- ja tapahtumakesä näyttävät varsin hyvältä. Mielenkiinnolla odotan jääkiekon MM-kisoja ja laajaa vierailijajoukkoa niin Suomesta, kuin ulkomailta – varsinkin Air Balticillä Tampere-Pirkkalaan.

Hauskaa vappua,

Antti Eskelinen