Ilmasto vaatii investointeja väyliin!

Pääradan kehittäminen neliraiteiseksi yhdistettynä lentorataan on ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi keskeisin investointi.

Helsingissä viime viikoilla lumisohjossa tarpoessani katselin vieressä olevaa sulaa ja aurattua pyörätietä hieman ihmeissäni. Samalla mietin valtavaa kivihiilikasaa Sörnäistenrannassa. Mitkä asiat ovat todellisia ilmastotekoja ja mitkä populistista teatteria?

Tampere on valinnut ratikkapäätöksellä joukkoliikenteen kehittämisen painopisteekseen. Nyt ratikka pitää nopeasti laajentaa järjestelmäksi ja ottaa uusissa linjauksissa huomioon työpaikka-alueet sekä koko seutukunnan työmatkaliikenne ja liityntäpysäköinnit.

Työmatkaliikenteen huomioiminen on Tampereen seutukunnan tärkein asia, jos haluamme todellisuudessa vastata haasteellisiin ilmastotavoitteisiin. Jos voimme vielä hyödyntää joukkoliikennettä asiointi- ja harrastusmatkoissa ainakin osittain esimerkiksi ratikan linjauksilla isojen työpaikka- ja harrastusalueiden halki, niin voimme puhua realistisesti tavoitteiden saavuttamisesta – esimerkkeinä Hakametsä, Kauppi sekä Messu- ja Urheilukeskus.

Joukkoliikenteen kehittäminen ratikkavetoisesti ei saa vaikuttaa muun liikenteen kehittämiseen. Kasvava kaupunkiseutu tarvitsee toimivan katuverkon, kehätiet ja moottoritiet kaupunkiin ja kaupungista pois. Henkilöautoliikenne on jatkossakin keskeinen liikkumismuoto käyttövoimien kehittyessä yhä ympäristöystävällisempään suuntaan. Lisäksi tiestöt ja kadut ovat niin teollisuuden valmistuslinjoja kuin logistisia suonia nettiostosten ja teollisten tuotteiden virroissa.

Valtio kerää vuosittain liikenteeltä veroina ja maksuina yli 8 000 000 000 euroa, mutta palauttaa sille ainoastaan vähän yli miljardin. Vastaavasti Ruotsi kerää liikenteeltä 9,5 miljardia ja palauttaa väylien ylläpitoon vuosittain 2,5 miljardia. Eron kyllä huomaa niin ajaessa Ruotsissa kuin vertaillessa liikenteen hyötyjä ja riskejä.

Suomi tarvitsee merkittävän lisäpanostuksen infran kehittämiseen. Uusi väyläyhtiö on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan. Pääradan kehittäminen neliraiteiseksi yhdistettynä lentorataan on ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi keskeisin investointi.

Uusi vastaperustettu hankeyhtiö on varmasti toimivin tapa viedä pääradan kehittäminen hallitusohjelmaan ja saada sille tarvittavat investoinnit valtion budjetista. Suomen valtiolle tällä korkotasolla 10 miljardin investointipaketti olisi erinomainen ja edullinen hanke, kun olemme menossa kohti hitaamman talouskasvun aikaa.

Sillä valtio saisi tunnin junat Turusta ja Tampereelta Helsinkiin sekä loput noin neljä miljardia valtateiden kehittämiseen. Isoimmat kaupungit tulisi yhdistää toisiinsa kolmikaistaisilla, keskikaiteilla erotetuilla jatkuvilla ohituskaistateillä, jotka ovat liikenteen päästöjen ja välityskyvyn sekä kulutuksen ja liikenneturvallisuuden kannalta erinomaiset.

Suomalaiset ovat ansainneet paremmat ja nopeammat junat sekä turvalliset ja välityskykyiset valtatiet.

Antti Eskelinen
toimitusjohtaja
Tampereen kauppakamari