Historiallisen hallintouudistuksen valmistelu jatkuu

Johtaja Markus Sjölund, Tampereen kauppakamari

Historiallisen hallintouudistuksen valmistelu jatkuu myös Pirkanmaalla ja valmistelua kannattaa seurata.

Tammikuun jälkeen uuden hallintouudistuksen valmisteluun mukaan ovat liittyneet myös aluevaltuutetut. He pääsevät pian valmistelemaan Pirkanmaan hyvinvointialueen ensimmäistä palvelustrategiaa, sekä päättämään siitä.

Sote-järjestämislain mukaan hyvinvointialueen on laadittava sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustrategia taloutensa ja toimintansa suunnittelua sekä johtamista varten. Hyvinvointialueiden palvelustrategiat ovat erittäin tärkeitä sote-uudistuksen onnistumisessa ja kustannusten kasvun hillitsemisessä. Ensimmäisessä palvelustrategiassa päätetään peruselementit ja toimintatavat, joiden varaan uudistus alueella rakennetaan.

Kyseessä on siis erittäin tärkeä suunnitelma, jonka valmistelua kannattaa seurata. Se on luonnollisesti huomioitu myös kauppakamarin vaikuttamissuunnitelmassa.

Hyvässä palvelustrategiassa tuotantotapojen valinta tehdään todellisten kustannusten perusteella. Kun myös hyvinvointialueen itse tuottamien palvelujen kustannusrakenne selvitetään, voidaan yksityisiä ja julkisia palveluntuottajia vertailla keskenään. Kun tieto on saatavilla, valtuutetut voivat valita kuhunkin tehtävään parhaan palveluntuottajan.

Palvelustrategian valmistelussa kannattaa ottaa myös alusta asti innovatiivinen ote. Aluevaltuutetut voivat edistää strategiassa palvelusetelien käyttöönottoa ja muita uudenlaisia palveluiden tuottamistapoja.

Markus Sjölund
Johtaja