Digitalisaatio jakaa vallan uudelleen

Viestinnän ja markkinoinnin harjoittelija Iris Sivonen, Tampereen kauppakamari

Digitaaliset teknologiat hallitsevat elämäämme yhä enemmän. Z-sukupolven edustajana olen kasvanut teknologioiden muovaamassa maailmassa enkä enää osaa kuvitella elämääni ilman Googlea tai sosiaalista mediaa.

Digiyhteiskunnassa paperittomuus on uusi normi. Teknologiat ratkovat haasteita ja helpottavat elämää, mutta ne voivat tuoda mukanaan myös yllättäviä uhkia, kuten mis- ja disinformaation leviäminen, kyberhyökkäykset sekä datan keskittyminen vain harvojen käsiin.

Digitalisoituvassa maailmassa teknologia on valtaa, ja data on uusi öljy. Tällä hetkellä valta on keskittynyt pitkälti suuria datajättejä omaaville teknologiasuurvalloille Kiinalle ja Yhdysvalloille. Olemme monelta osin riippuvaisia näistä teknologiasuurvalloista, koska Eurooppa uhkaa jäädä teknologisessa kehityksessä jälkeen. Jotta voimme ylläpitää asemaamme globaalissa taloudellisessa kilpailussa ja suojautua teknologioiden mukanaan tuomilta uhkilta, tarvitsemme teknologisia läpimurtoja Eurooppaan enemmän kuin meillä on aikaisemmin ollut. Meidän on yhteiskuntina ryhdyttävä toimiin ja tehtävä toimenpiteitä tukeaksemme uusien innovaatioiden syntymistä ja markkinoille menoa.

Löytääksemme toimivia ratkaisuja kompleksiin haasteeseen tarvitsemme sektorirajat ylittävää moniäänistä keskustelua ja globaalia yhteistyötä poliittisten päättäjien, julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä. Tänään järjestettävä kansainvälinen keskustelufoorumi Tampere Conversations vastaa haasteeseen tuomalla Tampereelle asiantuntijoita ja johtajia muodostamaan yhteisymmärrystä digitaalisten teknologioiden uhkista ja mahdollisuuksista. Olen iloinen saadessani olla mukana tapahtuman työryhmässä, sillä viime aikoina kohtaamamme globaalit kriisit ovat osoittaneet, että keskustelu on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan aiemmin. Teknologista kilpajuoksua meillä ei ole varaa hävitä.

Iris Sivonen
Viestinnän ja markkinoinnin harjoittelija