Usvaiset hahmot ympärillämme

Saara Töyssy, viestinnän asiantuntija, Tulus Oy

Saara Töyssy, viestinnän asiantuntija, Tulus Oy

Me viestinnän ammattilaiset olemme tottuneet juttelemaan näkymättömille ihmisille.
​​​​​​​

Kuvittelemme ympärillemme kohdeyleisöitä, joiden käytökseen pyrimme vaikuttamaan. Sitten me viestimme heille esimerkiksi asiakasyrityksemme ylivoimaisesta tuotekehitysprosessista.

Kohderyhmä voi olla esimerkiksi keski-ikäiset formula-autoista kiinnostuneet miehet, jotka harrastavat golfia sekä syövät kevään koittaessa mielellään makkaraa omakotitalonsa terassilla. Tai 25-vuotiaat kaupunkilaisnaiset, jotka ovat kasvissyöjiä ja pitävät runoudesta.

Äh, anteeksi, latasin esimerkit vahingossa 90-luvun disketiltä.

Joka tapauksessa. Me viestinnän ammattilaiset emme räpäyttäneet silmiämmekään, kun maaliskuussa 2020 ympäriltämme usvaan katosivat myös kollegamme sekä yhteistyökumppanimme. Jatkoimme näidenkin näkymättömien puhuttelua teamsissa, suunnaten nyt myös chat-viestejä ja katkonaisia ääni­yhteyksiä näille ennen näkyville, mutta nyttemmin usvaan peittyneille hahmoille.

Uusi maailmanjärjestys on tehnyt viestijöiden perusarjesta, katkonaisista vuoropuheluista usvaisten hahmojen kanssa, arkea kaikille tietotyöläisille. Kuuluuko ääneni? Tavoittaako viestini? Saako se aikaan toimintaa, tuloksia ja kassavirtaa?

Viestinnän mittaaminen on nyt kuuma kasvisnakki myös sisäisessä viestinnässä. Hämäränhiippareita, ulkoisia ja sisäisiä, loihditaan esiin manauksin (muistathan sammuttaa mikin) ja intraloitsuin.

Mittaamalla näkymätön näkyväksi

Viestinnän ja markkinoinnin kallisarvoisia resursseja ei tunnetusti kannata käyttää usvaiseen harhailuun.

​​​​​​​On parempi pysähtyä. Luoda hieman valoa ympärilleen ja tutkia, millaisen vaikutuksen jo lähetetyt viestit ovat tehneet, ja kehen. Pian esiin piirtyy viestinnällisiä umpikujia, naapurin komposti sekä se viime vuonna aloitettu äänensävyuudistus, jota ei ole muistettu ottaa käyttöön.

Viestinnän mittaaminen valaisee epäonnistumiset, ja onnistumiset. Mutta vasta tulosten analysointi ja sen parissa tehty ankara aivotyö piirtää esiin reitit eteenpäin. Ne reitit, joiden varrelta tärkeät viestinnän kohderyhmät etsivät ratkaisuja ongelmiinsa ja apuvoimia projekteihinsa. Ne, ne, ne…asiakkaat. Näillä poluilla on syytä olla läsnä.

Ennen kuin kirmaat viestimään uusissa paljasjalkakengissäsi, kertaa vielä yrityksesi strategiset tavoitteet. Valitse poluista ne, jotka parhaiten tukevat tavoitteitanne. Priorisoi. Mieti vielä sitä kompostia. Voisiko se kuitenkin olla mahdollisuus tavoittaa mielenkiintoinen kastematojen niche-yleisö?

Me viestinnän ammattilaiset ylläpidämme valaisevia nuotioita leiripaikoillamme. Nähdään siellä!

Saara Töyssy
Kirjoittaja työskentelee
viestinnän asiantuntijana
Tulus Oy:ssä