Ysit töihin! 4H-liitto auttaa nuoria työllistymään

Koulun rinnalle on tullut viime vuosina toimijoita, jotka ottavat vastuuta nuorten perehdyttämisestä yhteiskunnan toimintoihin, työ­elämään ja yrittäjyyteen. Yksi kasvattajista on Suomen 4H-liitto, joka on puskenut nuoria kesätöihin 1980-luvulta lähtien.

Toiminta tunnetaan nykyään Ysit töihin -nimellä, ja se on opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoittamaa.

– Otimme vuonna 2018 kohderyhmäksi peruskoulun 9.-luokkalaiset, jotka ovat elämän yhdessä murrosvaiheessa. Turvallinen peruskoulu on päättymässä, ja on uusien valintojen aika. Asetimme unelmaksemme, että jokainen ysiluokkalainen saisi peruskoulun päätteeksi kesätöitä tai työllistäisi itsensä 4H-yrittäjänä, kertoo Anu Parviainen. Hän vastaa Suomen 4H-liitossa nuorten työllistämistoiminnan kehittämisestä.

– Kesätöiden saaminen tässä iässä on äärimmäisen tärkeää, mutta se voi olla hankalaa alhaisen iän, lainsäädännön ja osaamisen takia. Mielestämme meillä aikuisilla on iso vastuu saada nuori kiinni työelämään aluksi vaikkapa vain kahdeksi viikoksi ja tukea näin hänen myöhempää kiinnittymistään työelämään.

Tutustu työelämään ja tienaa -toimintamallissa nuori työskentelee työpaikassa 10 työpäivää. Nuoria ei tuupata kesätöihin ilman koulutusta. Se on osa Ysit töihin -toiminnan sisältöä. Joka syksy mukaan tulee uusi ikäluokka, ja koulutusta jaksotetaan osaksi koulun lukuvuotta.

– Kun koulu tulee mukaan Ysit töihin -toimintaan, paikallinen 4H-yhdistys toteuttaa koulutukset koulun haluamalla aikataululla.

– Esimerkiksi Ajokortti työelämään -koulutus voidaan antaa heti koulun alettua syksyllä tai kuten useimmat koulut tahtovat, vuoden vaihteen jälkeen juuri ennen yhteisvalinnan alkua.

Ajokortti työelämään on kuuden tunnin kokonaisuus, jossa opetetaan työnhakua ja yleisiä työelämätaitoja sekä autetaan nuorta tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Kevääseen yleensä sijoittuva Työt alkavat -koulutus sisältää työpaikan pelisääntöjä. Koululla järjestetään pitkin lukuvuotta 4H Cafe -tilaisuuksia, joissa nuoret saavat henkilökohtaista ohjausta ja sparrausta. 4H-rekrykahviloissa kerrotaan myös 4H-yhdistysten omista työtilaisuuksista.

– Vuosittain noin 6300 nuorta saa työpaikan paikallisista 4H-yhdistyksistä, eli olemme heille myös merkittävä työnantaja. Palkkaamme esimerkiksi 4H-päiväleiriohjaajia ja työntekijöitä erilaisiin keikkatöihin sekä 4H-kahviloihin ja -kioskeihin.

Jotkut nuoret ovat heti kiinnostuneita itsensä työllistämisestä 4H-yrittäjänä. Siihenkin opastetaan.

– 4H-yrittäjäksi voi ryhtyä jo 13-vuotiaana, Parviainen kertoo.

Nuoren palkkaaminen on tulevaisuusteko

Ysit töihin -toiminnassa on mukana yli 160 kuntaa ja pitkälti yli sata 4H-yhdistystä. Pääyhteistyökumppanina on viime vuodet ollut K-ryhmä. Viestinnällistä yhteistyötä tehdään Duunitorin kanssa.

– Suurin osa yhdistyksistämme tarjoaa myös mahdollisuuden palkata nuoria 4H:n kautta. Tällöin 4H toimii työnantajana ja välittää nuoren töihin. Nuoren töihin tilaaja maksaa nuoren palkan ja pienen työnantajakorvauksen 4H:lle.

Anu Parviainen kertoo, että alkuvuosina toiminnassa keskityttiin pitkälti yritysten kontaktointiin ja työpaikkojen hankintaan. Toiminnan vakiinnuttua etusijalle on noussut nuorten monipuolinen ohjaus ja tukeminen.

– Myös kehitettävää riittää. Esimerkiksi tänä vuonna tuotamme materiaalia erityisesti maahanmuuttajanuorille.

Nuoren palkkaaminen kesätöihin on Parviaisen mukaan tulevaisuusteko.

– Viestimme työnantajille on, että ysi on kesätyöntekijänä täysi kymppi. Työllistämällä yritykset voivat kasvattaa nuoria kiireavuksi ja loma-aikojen tuuraajiksi. Samalla he luovat uusia työpaikkoja ja varmistavat, että yritykselle löytyy aina osaajia töihin.

Anu Parviainen kehittää 4H-liiton nuorten työllistämistoimintaa, joka on levinnyt yli sataan kuntaan Suomessa.

Ysit töihin -tuloksia vuonna 2023

• Mukana 113 4H-yhdistystä Suomessa