Tuore Kukkaispormestari on tarmokas ideoija ja investoija

Ravintoloitsija Arto Rastas aloitti alalla 14-vuotiaana Napapiirin Shellin keittiössä. Nyt takana on jo 28-vuotinen ura. Tampereella Rastaan ensimmäinen ravintola oli Hella ja Huone, jonka hän perusti 2007. Tämän jälkeen hän on perustanut useita ravintoloita Tampereelle ja Helsinkiin.

Ravintoloitsija Arto Rastas on Tampereen 39. Kukkaispormestari. Rohkeista ideoista tunnettu Rastas on uskaltanut investoida liiketoimintaansa koronankin aikana.

Tampere Tunnetuksi ry on kutsunut Kukkaispormestariksi 2022 ravintoloitsija Arto Rastaan. Perustelujen mukaan hän edustaa Tampereen ravintolayrittäjien kärkeä ja on omien ravintoloidensa pyörittämisen lisäksi toiminut vaikeina aikoina alan äänitorvena julkisuudessa.

– Oma tavoitteeni yrittäjänä on viedä asioita aina eteenpäin ja uskoa tulevaisuuteen. Olen halunnut myös omalla esimerkilläni näyttää muille, että keskellä koronapandemiaakin pystymme luovimaan eteenpäin, Arto Rastas sanoi Kukkaispormestarin julkistamistilaisuudessa.

– Kaupungin elävöittäminen ei ole pelkästään kaupungin, vaan myös jokaisen yrittäjän tehtävä, toimipa yrittäjä kivijalassa tai kattojen yllä. Tampereen kaupungin toimintatapa on jollakin tavoin samanlainen kuin omani: tarmokas ja uskalias. Tampere näyttäytyy kiinnostavana kaupunkina maailmankin mitassa viimeaikaisten tapahtumien seurauksena.

Rovaniemeltä kotoisin oleva, Helsingin kautta Tampereelle yrittäjäksi asettunut Rastas sanoo olevansa ylpeä Tampereesta.

– Tänne oli helppo tulla, perustaa yrityksiä ja tehdä liiketoimintaa. Keskusteluyhteys kaupungin ja muiden yrittäjien kanssa on ollut lämminhenkistä. Minulla ja yhtiökumppaneillamme on ollut usko Tampereen kaupungin tekemiseen.

Rastaan ideoita on pidetty joskus hieman hulluinakin.

– Periscope-ravintola Ratinan kauppakeskuksessa avattiin neljä vuotta sitten. Ravintolan kattoterassi oli silloin 250 neliötä, nyt se on yli tuhat neliötä. Tiettävästi se on tällä hetkellä Euroopan suurin kattoterassi.

Mielestäni se on hyvä esimerkki kannustavasta yhteistyöstä kiinteistönomistajan, kauppakeskuksen ja kaupungin kanssa. Henki on ollut, että jos vain rahkeet riittävät, painakaa vaikka koko katto täyteen.

Ratinan katolle mahtuisi vielä padelkenttä

Jo neljä vuotta sitten Rastas näki ravintolakokonaisuuden valmiina vasta sitten, kun katto olisi valmis. Nyt katon reunaan on enää 27 metriä.

– Padelkenttä sinne vielä mahtuisi.

Uusin, kylpyläpalveluihin erikoistunut laajennus on 350 neliömetriä. Sille saatiin Rastaan mukaan superaloitus jääkiekon MM-kisojen ansiosta. Viimeksi spassa vierailivat Suomen kultaleijonat.

– Päätökset laajentaa korona-aikana olivat kovia, kauhuakin on koettu, sillä investoinnit katolle ovat moninkertaisesti kalliimpia kuin maan tasalle rakennettaessa. Nyt ajateltuna uskallus saattoi olla meidän pelastuksemme. Ja vaikka moni voi ajatella minua hulluttelijana, investointien taustalla on aina paljon laskelmia ja realismia, 28 vuotta ravintola-alalla toiminut Rastas sanoo.

Vaikeimmat ajat ovat ohi

– Tampere tunnetuksi -yhdistyksen jäsenten tunnelmat ovat muuttuneet viimeksi kuluneen vuoden aikana entistä positiivisemmiksi. Keskustan liikkeillä on ollut vaikeat ajat koronan ja ratikan rakentamisen takia. Tunnelin päässä näkyi kuitenkin koko ajan valoa ja yrittäjät osoittivat sitkeyttä, sanoi toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

Yhdistyksen perusti Tampereen kauppakamari keskustan isojen kauppaliikkeitten kanssa vuonna 1965. Nykyään siihen kuuluu kaikenkokoisia yrityksiä ja toimijoita: kivijalkaliikkeitä, taloyhtiöitä, tavarataloja ja kulttuuritoimijoita. Yhdistys edustaa yrityksiä ja liike-elämää Tampereen kaupungin keskustan kehittämishankkeissa.

Yhdistys organisoi muun muassa Joulun avauksen, Kesä Tampereen, hallinnoi Kuninkaankadun kävelykatua ja markkinoi yrityksiä Tampere tunnetuksi -passin avulla. Kesä Tampere -kampanja kestää kesä- ja heinäkuun. Kesä Tampere -lehti ilmestyy kesäkuun alussa ja kesäkampanjaan kuuluu lisäksi Tampereen timantit -näyteikkunakisa.

Arto Rastaan kukittivat Tampere Tunnetuksi -yhdistyksen varapuheenjohtaja Karoliina Lehtonen (vas.) ja toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

Teksti ja kuvat Päivi Eskelinen