Tehtaassa onkin ihmisiä, ei robotteja!

ContiTech Finland Oy:n tekninen myyjä Riku Sorjonen ja henkilöstöpäällikkö Kirsi Viro (oik.) kertoivat opettaja Mari Kivioja-Kotirannan ryhmälle miten kumiset kuljetinhihnat valmistetaan.

Tampereen kaupunkiseudun kunnat ja Tampereen kauppakamari järjestävät kaikille seutukunnan 8.-luokkalaisille mahdollisuuden tutustua teollisuusyritykseen syksyn aikana. Mukaan lähti 36 valmistavan teollisuuden ja ICT-alan yritystä. Tehoviikolla lokakuun alussa yrityksiin kävi tutustumassa noin 700 koululaista.

– Pirkanmaa elää teknologiaviennistä ja valmistavasta teollisuudesta. Teollisia työpaikkoja on paljon ja työvoiman tarve tulevaisuudessa suuri. Tarjolla on huipputöitä ja mielenkiintoisia uramahdollisuuksia, joista nuoret eivät kuitenkaan kovin paljon tiedä, sanoo Tampereen kauppakamarin johtaja Peer Haataja.
– Yritykset lähtivät todella mielellään mukaan ja koulupuolella tähän asiaan suhtauduttiin kaikin puolin positiivisesti.
Toiveena on, että teollisuusalan työtehtäviin tutustumisesta voi alkaa polku TET-jakson kautta kesätöihin ja alan opintoihin.

Nokian Emäkosken koulun kahdeksasluokkalaiset vierailivat ContiTech Finland Oy:n tehtaalla. Toimitusjohtaja Sven Meier (oik.) veti englanninkielisen tehdaskierroksen ja opettaja Hannu Sipponen tulkkasi vaikeimmat termit.

Tervetulleita tutustumaan

Nokian Emäkosken koulun kahdeksasluokkalaiset tutustuivat Tampereen Kalkussa ContiTech Finland Oy:n toimintaan. Continental-konserniin kuuluva yritys valmistaa kumisia kuljetinhihnoja muun muassa energia-, metsä- ja elintarviketeollisuuden käyttöön. Se myös asentaa ja huoltaa valmistamansa hihnat.
ContiTech Finland Oy:n toimitusjohtaja Sven Meier veti tutustumiskierroksia ja oli mielissään, että yritys sai koululaisia vieraakseen.
– Nuorten on tärkeää nähdä mitä teollisuudessa tapahtuu ja mistä tuotteet tulevat. Mediassa ei useinkaan näy ihmisiä tuotantotyössä, ainoastaan robotteja ja tietotekniikkaa. Moni saattaakin luulla, että tehtaat on jo täysin automatisoitu, Meier sanoo.
– On kuitenkin edelleen olemassa monia teollisuudenaloja, joissa koneet eivät pysty huolehtimaan kaikista tehtävistä. Haluamme näyttää nuorille, että laadukkaan tuotteen valmistaminen vaatii tuotantovaiheessa usein myös ihmisen työpanoksen.

Saa koskea! Kone oli stopissa ja kuljetinhihnan kumi jo sen verran jäähtynyt, että nuoret saivat kokeilla miltä valmistuva tuote tuntuu.

Kumia voikukista

Oppilaita kiinnostivat etenkin kumityöntekijän ammatin koulutusvaatimukset. Myös kesätöistä ja yrityksen ympäristövastuusta heräsi kysymyksiä.
– Työntekijällä on hyvä olla Tredussa suoritettava kumialan perustutkinto, jotta hän ymmärtää miten kumi käyttäytyy, ContiTech Finland Oy:n henkilöstöpäällikkö Kirsi Viro kertoo.
Emäkosken koulun opettajat Hannu Sipponen ja Mari Kivioja-Kotiranta seurasivat tyytyväisinä nuorten perehtymistä teollisuuden työtehtäviin.
– Tämänkaltaiset yritysvierailut ovat tärkeitä, jotta oppilaat saavat tuntumaa työelämään ja tietävät minkälaisia ammatteja ja mahdollisuuksia heille on tarjolla, Sipponen sanoo.
– Nyt he pääsivät näkemään, että tehtaissa on edelleen käytössä manuaalista tekniikkaa ja että työ voi olla raskastakin. Myös se oli tärkeä viesti, että tuotantotyössä on oltava alan tutkinto, Kivioja-Kotiranta jatkaa.
Tehdasmiljöö ja kumiteollisuuden prosessit selvästikin kiinnostivat nuoria. Reilun tunnin mittaisella vierailulla ehti oppia paljon uutta, kuten että luonnonkumia voidaan valmistaa kumipuun lisäksi voikukasta. Continental on jo saanut lupaavia testituloksia ensimmäisistä voikukkarenkaistaan.

Teksti ja kuvat Jenni Satola