Tavaranäytteitä ulkomaille? ATA carnet’lla väliaikainen vienti hoituu helpoiten

Työmatkustus on virkoamassa pandemian jälkeen, ja yrityksistä otetaan jälleen kurssi kohti ulkomaisia näyttelyjä, messuja ja kauppaneuvotteluja. Mukaan otettavien tavaranäytteiden väliaikainen vienti hoituu helpoiten ATA carnet -asiakirjalla.

ATA carnet korvaa vientiasiakirjat lähtömaassa ja tulliasiakirjat väliaikaisessa vientimaassa. Asiakirja tehdään vielä toistaiseksi paperisena, mutta e-versio on kehitteillä. Reetta Heinonkoski ja Lasse Parviainen vastaavat ATA carnet -palvelusta sekä ohjaavat tradenomiopiskelija See Wah Poonia tämän perehtyessä ulkomaankaupan asiakirjoihin harjoittelussaan Tampereen kauppakamarissa.

ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, joka avulla yritys voi viedä tavaroita sopimukseen liittyneisiin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Tavaroita voi viedä useaan eri maahan useita eri kertoja samalla carnet’lla ja palauttaa tavarat sujuvasti kotimaahan.

Kaupallisten tavaranäytteiden lisäksi asiakirja on tarkoitettu ammatinharjoittamisvälineiden ja näyttelytavaroiden vientiin.

– Maailma on avautumassa matkustamiselle, joten ATA carnet’ien ja muiden asiakirjojen hankkiminen on jälleen ajankohtaista, muistuttavat Tampereen kauppakamarissa ulkomaankaupan asiakirjoista ja ATA carnet -palvelusta vastaavat Reetta Heinonkoski ja Lasse Parviainen.

– ATA carnet on yrityksille väliaikaista vientitodistusta ketterämpi ja halvempi mutta ei edelleenkään kovin tuttu asiakirja. Sen perusmaksu on väliaikaista vientitodistusta matalampi ja sillä vältetään tullimaksut ja verot. Lisäksi kauppakamarin jäsen saa palvelun jäsenhintaan.

ATA carnet suositellaan hakemaan viisi vuorokautta ennen tavaran vientiä, mutta asiakirjan saa myös nopeutetulla aikataululla.

– Pyrimme tekemään yritysten lupa-asioinnin mahdollisimman helpoksi, ja varmistamme aina, että ATA carnet -lupaehdot täyttyvät kohdemaassa. Esimerkiksi Yhdysvallat ei salli näyttelytavaroita, mutta kaupalliset näytteet hyväksytään.

Asiakirja käy lähes kaikenlaisten tavaroiden väliaikaiseen vientiin. Yksi mieleenpainuvimmista tapauksista oli, kun Tampere Filharmonia lähti muutama vuosi sitten Japanin-kiertueelle ja ATA carnet’ja kirjoitettiin nipputolkulla orkesterin soittimille.

– ATA carnet’ia ei voi käyttää, jos tavaroita viedään korjattaviksi tai jalostettaviksi, jos se kuluu tai sitä jaetaan asiakkaille. Tavaran on siis oltava samanlainen lähtiessään ja tullessaan, Reetta ja Lasse kertovat.

Ennen koronaa kauppakamari teki keskimäärin kymmenen asiakirjaa kuukaudessa. Koronan pysäytettyä matkustamisen uusien asiakirjojen sijasta on tehty jatko-carnet’ja. Alkuperäisen asiakirjan voimassaolon lähetessä loppua jatko-carnet anotaan asiakirjan myöntäneeltä kauppakamarilta.

Lue lisää ATA carnet’ista täältä.

Kansainvälistymällä kasvuun! Tutustu kauppakamareiden kansainvälistymisviikon 2021 ohjelmaan täältä.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen