Tampereen henkilöratapihan uusimista kiirehditään
– alkuun ensi vuonna?

Tampereen asemanseutua on kehitetty kiivaasti runsaat kymmenen viime vuotta. Tekeillä on kokonainen uusi kaupunginosa, jonka ytimessä on joukkoliikenteen valtakunnallinen hermokeskus, Tampereen henkilöratapiha. Sen päivittämisen aika on nyt.
​​​

Tampereen henkilöratapiha ei vastaa nykyaikaa tekniikaltaan, välityskyvyltään eikä varsinkaan ulkonäöltään. Kaupunki on kehittänyt vuosikaudet yhteistyökumppaniensa kanssa asemanseutua, ja myös sen ytimen, henkilöratapihan, päivittämisestä ollaan vahvasti yksimielisiä: sen uusimisen aika on nyt.

Asemanseudun kehittäminen alkoi tositarkoituksella vuonna 2010, kun Tampereen kaupunki lähti mukaan pääradan päälle sijoittuvan uuden tapahtuma-areenan toteuttamiseen. Suunnitelmat ovat jalostuneet vuosien varrella, ja nykyään puhutaan kokonaan uudesta kaupunginosasta, Kannen alueesta, joka alkaa Tampereen valtatieltä ja päättyy PMK:n talolle. Puolentoista kilometrin matkalle sijoittuu merkittävä määrä työpaikkoja, pääkonttoreita, palveluja, asumista, kaupunkivihreää ja liikennettä.

– Asemanseutujen rooli kaupunkien keskustoissa on kasvanut kaikkialla. Siellä liikkuvat asukkaat, asiakkaat ja yrittäjät, siellä vaihdetaan liikennevälineestä toiseen. Ratapiha oli ennen kuin haava Tampereen kaupunkirakenteessa, mutta nyt siitä on hyvää vauhtia kehittymässä keskustan ydin ja kaupunginosien yhdistäjä, kuvaa hankejohtaja Tero Tenhunen Tampereen kaupungilta.

Asemanseutujen kehittämisessä olennaisinta on rautatieasemien hyvä välityskyky ja matkaketjujen sujuva toiminta. Asemanseudun on oltava myös vetovoimainen, sillä se on kaupungin näyteikkuna ja positiivisten mielikuvien synnyttäjä.

Tampereella tämä yhtälö ei toteudu. Nykyinen henkilöratapiha ei vastaa ulkonäöltään, tekniikaltaan eikä välityskyvyltään nykyaikaa liikenteen kasvaessa ja Tampereen siirtyessä ratikka-aikaan. Tampere on kiistatta myös Suomen henkilöraideliikenteen tärkein asema, jolla liikkuu vuodessa 5,5 miljoonaa matkustajaa. Tampere vaikuttaa siten junaliikenteen sujuvuuteen koko maassa.

Lähitulevaisuudessa Kannen alueella asioi ja sen läpi kulkee noin 20 miljoonaa ihmistä.

– Henkilöratapihan uudistaminen on entistä ajankohtaisempi myös siksi, että ensi vuoden alussa toimintansa aloittaa Uros Live -areena, joka tarvitsee sujuvaa henkilöraideliikennettä asiakasvirtojensa ohjaamiseen. Asemanseutu vanhalla henkilöratapihalla olisi kuin uusi auto ilman renkaita, Tenhunen vertaa.

Henkilöratapiha ja asemakeskus ovat tällä hetkellä Tampereen keskustan tärkeimpiä hankkeita. Henkilöratapihan uudistaminen kuuluu valtiolle, mutta Tampereen kaupunki osallistuu ratapihaan olennaisesti liittyvien asemakeskuksen ja matkaterminaalin suunnitteluun ja rakentamiseen.

​​​​​​​– Henkilöratapihan uudistamisen lähtöpiste on matkaterminaalin rakentaminen ja Itsenäisyydenkadun rautatiesillan uudistaminen. Tampere on suunnitellut kokonaisuutta yhdessä VR:n ja Väyläviraston kanssa. Suunnitelmat ovat niin pitkällä, että myönteisellä rahoituspäätöksellä työt päästäisiin aloittamaan ensi vuonna.

Henkilöratapihan uudistamisen hinta on noin 106 miljoonaa euroa. Siitä noin 26 miljoonaa euroa kuluu Itsenäisyydenkadun rautatiesillan parantamiseen. Se kuuluu Väylävirastolle. Itsenäisyydenkadun tunnelin ja vanhan asematunnelin muuttaminen matkaterminaaliksi, josta on suora kulku laitureille, maksaisi kaupungille 18 miljoonaa euroa ja VR:lle reilut kaksi miljoonaa euroa.

Tämän jälkeen henkilöratapihan uudistaminen jatkuisi muilla korjauksilla.

– Tampereen henkilöratapiha tarvitsee rahoituksen, jos valtio haluaa viestiä sujuvan joukkoliikenteen puolesta ja kun kehitetään tulevaisuuden nopeita junayhteyksiä. Hanke edustaa vihreää siirtymää puhtaimmillaan, Tenhunen sanoo.

Tampereen henkilöratapiha eli Tahera-hanke

• Mukana Väylävirasto, VR ja Tampereen kaupunki.
  • Kokonaiskustannus valtiolle 100 miljoonaa euroa, Tampereelle noin 100 miljoonaa euroa.
  • Tavoiteaikataulu 2022–2026. Toteutetaan asemakeskuksen rakentamisen kanssa.
  • Rakennetaan uusi henkilöliikenteen laituri porras- ja hissiyhteyksineen (aloitusvaihe), uusitaan laitureiden katokset, rakennetaan henkilöjunien huoltoraiteet Naistenlahden raiteiston alueelle sekä tehdään muutosten vaatimat turvalaite- ja sähköratamuutokset.

Pirkanmaan valtion budjettitavoitteet 2022.

Pirkanmaan edunvalvontaryhmä yksimielisenä

Henkilöratapihan uusiminen on yksi edunvalvontaryhmän tärkeimmistä tavoitteista tällä hetkellä. ­On Pirkanmaan vuoro saada osuutensa liikenne­infran rahoituksesta, vaatii Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen.

Pirkanmaan edunvalvontaryhmään kuuluvat Tampereen kaupunki, Pirkanmaan liitto, Tampereen kauppakamari, Pirkanmaan yrittäjät, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä ja Business Tampere. Ryhmä esittää Tampereen henkilöratapihan uusimiseen 110 miljoonan euron valtionosuutta ja perustelee esitystään sillä, että Tampere on keskeinen joukkoliikenteen solmukohta ja valtakunnallisesti merkittävin rautatieasema ydinverkkokäytävällä.

Tutustu Kannen kaupunginosan rakentamisen vaiheisiin täältä.

Teksti Päivi Eskelinen