”Suomen talouskasvu on kuluttajien harteilla”

Suomen vahvuus on korkea osaamispohja. Tummien pilvien keskellä Handelsbankenin pääekonomisti Tiina Helenius valoi uskoa kauppakamarin palveluvaliokunnan tilaisuudessa. – Vaikeita päätöksiä on tehtävä, mutta kyllä me tästä selviämme, kun teemme päätökset yhdessä. Asiat ovat ratkaistavissa.

Suomen talouskasvu riippuu nyt hyvin vahvasti kuluttajista, sanoi Handelsbankenin pääekonomisti Tiina Helenius Tampereen kauppakamarin palveluvaliokunnan järjestämässä Maailmantalouden näkymät -tilannekatsauksessa.

– Maailmantalouden suhdannehuippu oli lyhyt ja meni jo. Suomalaisyritysten investoinnit ovat hiipuneet, eikä vuonna 2020 ole enää odotettavissa kasvua. Se on huolestuttavaa. Alkuvuoden taloustilastot ovat tuottaneet pettymyksiä suhteessa odotuksiin. Kaikki mittarit kertovat, että talouskasvun vauhti on hiipunut ja talous jarruttaa laajalla rintamalla.

– Euroopassa näkymät ovat heikot niin teollisuudessa, kulutuksessa kuin rakentamisessakin. Se näkyy investointien pysähtymisenä. Yritykset eivät investoi, jos niillä ei ole selvää näkymää kannattavuuden kasvulle. Sen vuoksi olemme entistä vahvemmin riippuvaisia yksityisestä kulutuksesta, Tiina Helenius totesi.

Helenius kuitenkin korosti, että kyse ei ole taantumasta. Olemme hidastuneen kasvun vaiheessa. Erilaiset konfliktit, kuten Kiinan ja Yhdysvaltojen mahdollinen kauppasota – voivat kuitenkin lisätä riskejä.

– Tilanne on hieman rauhoittunut ja usko liennytyksen alkamisesta on kasvanut. Se on näkynyt myös osakemarkkinoilla.

Loppuvuodesta 2018 turvahakuisuus kasvoi sijoittajien keskuudessa. Turvasatamaratkaisut olivat suosittuja.

– Euribor-korkojen nousua ennakoitiin, mutta nyt nuo odotukset ovat selvästi maltillisempia. Todennäköisesti korot eivät nouse ainakaan tämän vuoden aikana. Euroopan keskuspankki on hankalassa tilanteessa, koska eteläinen Eurooppa ei vieläkään kestä korkomarkkinoiden normalisoitumista, Helenius arvioi.

Suomen vahvuus on korkea osaamispohja. Tummien pilvien keskellä Tiina Helenius valoi uskoa kamarin luottamushenkilöihin.
– Meilläkin on tehtävä vaikeita päätöksiä, mutta kyllä me tästä selviämme, kun teemme ne yhdessä. Asiat ovat ratkaistavissa.

Teksti ja kuva Jari Runsas