Solita Oy:
Tavoitteena kestävä vaikuttavuus

– Kasvu lähtee oikeanlaisista osaajista ja siitä, mitä vuosien varrella on tehty, referensseistä. Se lähtee asiakkaiden luottamuksesta. Ennakkoluulottomuudestakin, halusta ja osaamisesta tehdä asioita, joilla on tekijöille, yrityksille ja yhteiskunnalle kestävää merkitystä tulevaisuuden kannalta, sanoo Solitan toimitusjohtaja Jari Niska.

Digitaalisen ja datakeskeisen liiketoiminnan rakentamiseen palveluja kehittävä Solita tai monet muutkaan ICT-alan yritykset eivät ole ensimmäisten koronaiskujen ottajia. Ne ovat niitä, jotka ovat jo pitkään auttaneet yrityksiä parantamaan nyt kipeästi kaivattua digitaalista kyvykkyyttä. Tai kuten toimitusjohtaja Jari Niska sanoo: rakentamaan vaikuttavuutta, joka kestää ja jolla on merkitystä tulevaisuuden kannalta.

Digitalisaatio on Niskan mukaan viime vuosina mennyt yrityksissä ja yhteisöissä eteenpäin, ja hyvä niin, sillä sen merkitys korostuu nyt.

– Mutta koronakriisi on karmea opetus niille, jotka eivät ole kehittäneet digitaalisuuttaan ja tuoneet toimintaansa nykyaikaan. Uskon, että kriisin jälkeen kaltaisemme yritykset ja ICT-toimiala ovat niitä, jotka menestyvät ja joiden markkina kasvaa.

”Kolmas kvartaali on haastavin”

Solitan työntekijät lähtivät etätöihin maaliskuun puolivälissä. Vaikka etätöitä on saanut tehdä halutessaan aiemminkin ja vaikka etätyönteon infra on kunnossa, Niska arvioi muutoksen olleen suuri kaikille.

Liiketoiminnallisesti hyvä vauhti kestänee kesäkuun loppuun, kesän jälkeen näkymä on sumuisempi.

– Liikevaihdostamme vajaa puolet tulee julkiselta sektorilta, valtiolta ja ministeriöistä. Siellä kehittämistoimia edistetään sovitusti, enkä usko, että tilanne nopeasti muuttuu. Liikevaihdosta puolet tulee yksityiseltä markkinalta, jossa työt ovat hieman vähentyneet, mutta olemme myös voittaneet kilpailutuksia. Maaliskuun lopussa olimme budjetoidulla tasolla, mutta kolmas kvartaali voi olla haastavin. Myrsky voi iskeä koska tahansa meihinkin.

Korona ajankohtaisti esimerkiksi työtä Suomen valtion omistamalle kehitysyhtiölle SoteDigi Oy:lle, jonka digitaalisen sote-palvelun Omaolon diagnosointiosuutta Solita on kehittänyt. Nyt siihen lisättiin itsearviointiosuus koronatartuntaa epäileville.

– Toisaalta meillä on esimerkiksi Ruotsissa iso asiakas, johon korona iski nopeasti, kun Kiinasta ei saatu komponentteja. Yritys sulki tuotantoaan, mutta me jatkamme sille datan hyödyntämiseen liittyvää kehityshanketta. Yleisesti ottaen työmme jatkuminen riippuu siitä, kuinka kriittinen panoksemme yrityksen tulevaisuuden kannalta on. Jos se ei sitä ole, todennäköisesti kehittämisprojekteissa tulee tauko.

Solitan tavoitteena tälle vuodelle oli 150 miljoonan euron liikevaihto.

– Siihen ei varmasti päästä, vuodesta 2020 tulee erilainen kuin suunniteltiin. Keskeisempää onkin nyt pitää yritys elinvoimaisena ja kilpailukykyisenä. Ja selviytyä.

Maailma peilinä

Solita on kasvanut kannattavasti ja tasaisesti. Määrätietoinen kansainvälistyminen alkoi vuonna 2017, kun yritys avasi toimiston Ruotsiin. Vuonna 2018 kansainvälistyminen vauhdittui, kun globaali pääomasijoittaja Apax Digital Fund osti yrityksen osake-enemmistön.

– Uudet omistajat eivät näy työssämme arjessa, mutta meille avautuivat omistajien kontaktit esimerkiksi Lontoossa ja New Yorkissa. Olemme tehneet projekteja myös Apaxille sekä sen portfoliossa oleville yrityksille. Heidän avullaan kansainvälinen verkostomme on laajentunut ja olemme pystyneet jakamaan tietoa ja kokemuksia muun muassa saman toimialan kansainvälisten huippujen kanssa, Niska kertoo.

Hän sanoo huomanneensa, että suomalaisten ja solitalaisten ei tarvitse kansainvälisessäkään joukossa hävetä osaamistaan, sillä se on… no, maailmanluokkaa.

– Meillä on tehty asioita hyvin, kansainvälistä kysyntää osaamiselle on. Kun 2017 aloitimme Ruotsissa, muistan, kuinka sinne lähdettiin vähän nöyrinä, ajateltiin, että tullaan pitkältä takamatkalta.

Tärkeää on tietysti, että omistajalla on leveät hartiat ja halu kehittää yritystä.

– Apaxille riittää, että olemme Suomessa hyvä yhtiö. Mutta meidän tavoitteemme on olla Pohjois-Euroopan johtava toimija.

– Kun lähdin toimitusjohtajaksi vuonna 2008, halusin tehdä asioita, joita muut eivät vielä olleet tehneet ja saada yhteisön menestymään yhdessä. Matka on ollut loistava korkeakoulu johtamiseen ja uusien asioiden oppimiseen päivittäin. Sitten kun joskus lopetan, uskon voivani olla ylpeä Solitan tarinasta, sanoo toimitusjohtaja Jari Niska.

Tärkein pääoma omistaa

Solitalla on myös lähes 500 henkilöstöomistajaa. Omistajia on joka maassa, jossa yritys on läsnä.

– Halusin ihmiset entistä vahvemmin mukaan yritykseen, ja he vastasivat huutoon. Se on todella arvokasta. Myös Apax omistajana oli henkilöstöanteihin valmis.

Niska sanoo, että koko Solitan liiketoiminta lähtee ihmisistä, he ovat tärkein pääoma. Omistajuuden kautta he sitoutuvat yritykseen, eikä se ole paikka, jossa käydään vain töissä.

– Omistajuus on tietty mindset. Ihmisten ei tarvitse omistajina käyttäytyä mitenkään eri lailla kuin henkilöstönä. Mutta nyt jo näkee, että he paneutuvat yrityksen sisäisiin juttuihin enemmän, vievät asioita eteenpäin.

Solita rekrytoi koko ajan, huhtikuussakin oli avoinna 15–20 eri roolia.

– Alallamme työpaikkaa vaihdetaan usein ja toisaalta rekrytoijat pommittavat työntekijöitä. Omistajuudella on varmasti ollut merkitystä myös meidän todella pieneen lähtövaihtuvuuteemme viime aikoina. Omistajuus sitouttaa.

Viime vuonna Solitassa lähtövaihtuvuus oli noin viisi prosenttia. Keskimäärin alalla lähtövaihtuvuusprosentti on yli 10.

Akatemiaa ja ystäviä

Osaajapulaa torjutaan myös Solita Akatemialla, joka on toiminut muutaman vuoden. Akatemiaan eri painotuksilla räätälöidyille kursseille otetaan 10–15 opintonsa juuri päättänyttä ja jonkin verran työkokemusta hankkinutta.

– Tämä on yksi meidän rekrytointikeinoistamme, 3–6 kuukauden trainee-putki tulla sisälle yritykseen. Teemme Akatemiaan osallistujalle normaalin työsopimuksen, ja koulutuksen jälkeen hänellä melko varmasti on työpaikka Solitassa.

Osaamista vahvistetaan myös Friends of Solita -toimintamallilla.

– Ennen puhuttiin alihankintaverkostoista. Toimialamme käyttää tyypillisesti paljon kumppaneita, pienempiä toimijoita sekä myös kilpailijoita täydentämään omaa osaamistaan. Olemme tehneet tällaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa yli 10 vuotta.

– Friends of Solita -verkostomme ei tuota vain sitä, mitä Solitassa tarvitaan, vaan avaamme myös omia myyntikanaviamme ja muut voivat katsoa, löytyykö niiltä osaamista kanavassa oleviin projekteihin. Tai jos tulee vastaan idea, johon emme tartu itse, tarjoamme sitä verkoston toimijoille, jotta asiakas löytää apua nopeasti. Ekosysteemi voimistaa osaamista, jota meillä ei ole, ja lisäksi kanavoimme verkoston toimijoille lisää tekemistä. Kaikki hyötyvät ja syntyy kasvua. Osa verkoston jäsenistä on kilpailijoita – se vain tunnustetaan – ja tehdään entistä hedelmällisempää yhteistyötä.

Verkostossa on nyt mukana 500 toimijaa. Yhdessä tekeminen lähtee Niskan mielestä yksinkertaisista asioista.

– Tarvitaan luottamusta, läpinäkyvyyttä, avoimuutta. Rehellinen toimintamalli on toistaiseksi toiminut hyvin.


Solita Oy

o liikevaihto 109 miljoonaa euroa vuonna 2019
o henkilöstömäärä noin 960, syksyyn mennessä 1000
o toimipisteet Suomessa Tampere, Helsinki, Oulu, Turku ja Lahti; lisäksi Ruotsi, Viro, Tanska, Belgia ja Saksa
o toiminta digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys: teknologia, strategia, design; toimialakohtaiset ratkaisut: liikenne sekä terveys ja hyvinvointi
o perustettu 1996 Tampereella
o enemmistöomistaja vuodesta 2018 pääomasijoitusyhtiö Apax Digital Fund; lisäksi 500 henkilöomistajaa.


Teksti Annikaisa Knuutila Kuvat Solita