Pk-yritys, valjasta digitaalinen pääomasi hyötykäyttöön

Yrityksissä syntyy sivutuotteena paljon erilaista dataa, jota se voi käyttää liiketoimintansa suunnitteluun, ennustamiseen ja kehittämiseen. Data-analytiikka soveltuu kaikenkokoisille yrityksille, Aarne Haanpää sanoo.

Aarne Haanpää liitti yrityksensä A-SET:in Tampereen kauppakamarin jäseneksi verkostoituakseen muiden jäsenyritysten kanssa. – Elecsterin ajoilta tiedän odottaa myös laadukkaita koulutuksia, hän sanoo.

Yrityksissä on otettu viime vuosina käyttöön erilaisia digitaalisia palveluja ja järjestelmiä. Jotta niistä saataisiin irti täysi hyöty, palvelujen tuottamaa dataa kannattaa analysoida ja visualisoida.

Raakadatan lähteitä voivat olla esimerkiksi talousjärjestelmän pilvipalvelu tai tietokanta, tuotannonohjausjärjestelmän myyntitilaukset, ostolaskut tai varastoinventaario.

– Myös laitteiden vikalogit, verkkokaupan ostoskorit ja somekanavien palaute sisältävät hyödyllistä tietoa, sanoo data-analytiikan asiantuntija Aarne Haanpää.

Jotta tietomassoista saataisiin liiketoiminnalle hyödyllistä informaatiota, tarvitaan BI- eli Business Intelligence -työkaluja.

– Business Intelligence saatetaan ymmärtää edelleen vain talouslukujen raportoinnin ja visualisoinnin apuvälineeksi, vaikka BI-työkalut sopivat kaikille aloille ja kaikille yrityksille, joilla on asiakkaita.

Haanpää on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Hän on työskennellyt sukunsa omistamassa Elecster Oyj:ssä tietohallintojohtajana ja kouluttautunut sittemmin myös Big Data -osaajaksi.

Tarvetta selkokieliselle it-puheelle

Viime kesänä Haanpää toteutti pitkäaikaisen haaveensa ja perusti tietojohtamiseen erikoistuneen A-SET Oy:n (Advanced Solutions for Executives and Trading).

– Perustin yrityksen mielessäni pk-yrittäjän tarpeet. Yrittäjillä ei ole välttämättä aikaa tai osaamista ottaa itsenäisesti käyttöön modernia BI-ratkaisua, esimerkiksi Power BI:tä, joten kehitin helpon BI-aloituspaketin. Sen avulla asiakkaalle luodaan ensimmäinen moderni raportti omasta datasta. Tämän jälkeen hänellä on valmiudet tutustua ohjelmistoon itsenäisesti.

Aarne Haanpää haluaa toimia linkkinä ict-maailman ja pk-yritysten välillä ja sanoittaa vaikeiksi koettuja it-termejä ja -käsitteitä.

– Pitäessäni Elecsterissä tietotekniikka- ja tietoturvakoulutuksia ymmärsin, miten suuri tarve on selkokieliselle it-puheelle.

Analyysi auttaa päättelemään

Data-analyysin pohjalta yrittäjällä on mahdollista tehdä liiketoiminnastaan hyödyllisiä päätelmiä.

– Yritystä saattaa kiinnostaa, millaiset asiakkaat ostavat tietyn tyyppistä tuotetta. Silloin haettaisiin asiakasrekisterin ja myyntilausten tietojen avulla yhdistäviä tekijöitä siitä joukosta, jotka ovat ostaneet aiemmin kyseisen tuotteen.

– Löydös voisi olla vaikka pääkaupunkiseudulla yksinään asuvat naiset. Tämän perusteella heille osataan jatkossa suositella tuotetta esimerkiksi verkkokaupassa tai kohdentaa markkinointia muulla tavoin, Haanpää kertoo.

Avoimella datalla rikastetaan

Dataa voi myös rikastaa avoimella datalla, jota useat julkiset toimijat, muun muassa Tampereen kaupunki, julkaisevat internetissä.

– Yksinkertainen esimerkki rikastamisesta voisi olla jäätelökauppias, joka ennustaa myyntiään Ilmatieteen laitoksen julkaiseman avoimen datan avulla. Avoin data liitetään yrityksen omasta datasta tuotettuun raporttiin BI-työkalujen avulla.

– Niinpä jäätelökauppias voisi maanantaiaamuna ensimmäiseksi katsoa puhelimeltaan edellisen viikon myynnin, varastosaldon ja sääennusteen seuraavaksi viideksi päiväksi. Tietojen perusteella hän suunnittelee työvuorot ja tilaa lisää jäätelöä.

Analytiikka-asiantuntijuuden lisäksi Aarne Haanpää on liikkeenjohdon konsultti.

– Dataohjautuvaan liiketoimintaan siirtyminen on yritykselle strateginen muutos, jolle on saatava henkilöstöryhmien hyväksyntä. Käyttäjät on osallistettava muutokseen alusta pitäen. Tähän tarvitaan viestintää, joka on suunniteltava hyvissä ajoin, hän sanoo.

Teksti ja kuva Päivi Eskelinen