Pitkien työpäivien vastapainoksi
perhe-elämää ja triathlon-rääkkiä

Zachary Mäenpää lähti 12-vuotiaana yksin Dubliniin sisäoppilaitokseen ja viipyi lyhyitä Suomen-pyrähdyksiä lukuun ottamatta maailmalla toistakymmentä vuotta. Hän työskenteli Venäjällä, kun uran suunta muuttui äkisti. Kosmopoliitti pyydettiin kotiin.
​​​​​​​
Koronarajoituksista seuranneen kotoilun lisääntyminen on näkynyt piikkinä myös Tammer Brandsin myynnissä. – Korona-aikana sisustaminen ja kokkailu ovat lisääntyneet, minkä seurauksena olemme laajentaneet keittiö- ja kodinsisustusvalikoimiamme. Yrityksen brändiajatteluun kuuluu muutenkin trendien ja tyylien seuraaminen. Pidämme koko ajan silmällä, minkälaisten tuoteryhmien kysyntä kasvaa ja mitkä ovat laskusuunnassa, Zachary Mäenpää kertoo.

Koronarajoituksista seuranneen kotoilun lisääntyminen on näkynyt piikkinä myös Tammer Brandsin myynnissä. – Korona-aikana sisustaminen ja kokkailu ovat lisääntyneet, minkä seurauksena olemme laajentaneet keittiö- ja kodinsisustusvalikoimiamme. Yrityksen brändiajatteluun kuuluu muutenkin trendien ja tyylien seuraaminen. Pidämme koko ajan silmällä, minkälaisten tuoteryhmien kysyntä kasvaa ja mitkä ovat laskusuunnassa, Zachary Mäenpää kertoo.


– Olin aina ajatellut, että jossakin vaiheessa palaan Tampereelle, mutta asiat tapahtuivat nopeammin kuin aavistin. Ehdin työskennellä Venäjällä vain kaksi vuotta, kun isäni sanoi, että nyt olisi aika alkaa opiskella perheyrityksen asioita, jos haluan tulla vielä takaisin. Pian paluuni jälkeen isäni sairastui syöpään ja menehtyi 2009.

Zachary Mäenpää on johtanut kuluttajatuotejätti Tammer Brands Oy:tä kohta kahdeksan vuotta. Vahvasti tamperelaisen perheyrityksen juuret ulottuvat vuoteen 1954, jolloin hänen vaarinsa Aulis Mäenpää perusti Tammer-Tukku Ky:n.

– Aulis kiersi polkupyörällä pitkin Pirkanmaata myymässä munkkeja ja limonadia. Myyntimatkoillaan hän kuuli asiakkaiden tarpeita. Milloin tarvittiin saippuaa, milloin mitäkin. Aulis hankki tavaraa helsinkiläisiltä tukkureilta ja toimitti sitä asiakkailleen.

Auliksen jälkeen liiketoimintaa jatkoivat hänen poikansa Rauno ja Reijo. Rauno oli Zacharyn isä, ja Reijo toimi Tammer-Tukun toimitusjohtajana peräti 35 vuotta. Omistajana on nyt kolmas sukupolvi: Zacharyn lisäksi perheyrityksessä työskentelevät serkut Peter, Vesa ja Ville. Myös Zacharyn sisarukset Tara ja Crispin kuuluvat yhtiön sisäpiiriin.

Sorilan alakoulusta sisäoppilaitokseen

Zachary Mäenpään nuoruusvuosille Irlannissa on selkeä syy.

– Äitini on irlantilainen. Perheemme on pitänyt aina läheistä yhteyttä äitini sukuun ja kotipaikkaan Co Waterfordiin. Meillä oli koti sekä Suomessa että Irlannissa ja juhlapyhiä vietettiin vuoroin molemmissa maissa. Äiti ja isä halusivat, että suomalaisen alakoulun jälkeen perheen lapset jatkavat koulunkäyntiä Irlannissa ja saavat näin haltuunsa molemmat kielet ja kulttuurit.

Myös Tara ja Crispin ovat käyneet saman koulun. Lasten ollessa sisäoppilaitoksessa vanhemmat viettivät paljon aikaa Irlannissa.

– Mutta olihan muutto 12-vuotiaalle kieltämättä iso asia. Kun valmistelin lähtöä, minulla oli koulusta vanha esite, jota näytin kavereilleni. Koulun oppilaat oli puettu kaapuihin ja ne nähtyään kaverini arvelivat minun lähtevän luostariin!

Kouluvuodet Irlannissa olivat huolettomia ja reippaita. Urheilua oli joka päivä, mistä Zachary nautti täysillä.

– Mehän olimme koulussa kuin leirillä! Tuolta ajalta minulle on jäänyt tosiystäviä, joihin pidän edelleen yhteyttä.

Moskovan kautta takaisin Tampereelle

Sisäoppilaitoksen jälkeen Zachary opiskeli kauppaa ja venäjää yliopistossa Dublinissa, minkä jälkeen hän sai työpaikan Enterprise Irelandista Moskovasta. Se on Irlannin valtion omistama yhtiö, joka auttaa irlantilaisia yrityksiä kansainvälistymään.

Moskovan toimiston vastuulle kuuluivat Venäjän ja CIS-maiden markkinat. Zachary matkusti Azerbaidzanissa, Kazakstanissa ja Ukrainassa, solmi yhteyksiä ja teki markkinatutkimuksia.

– Kun irtisanouduin palatakseni Tampereelle, pomoni hyvästeli minut sanoen, että nyt sinun lomasi sitten loppuvat. Ajattelin, että omassa perheyrityksessä on kai helpompaa kuin palkkatyössä, mutta eihän se mene niin.

Zachary opiskeli ensin talon tavoille eri tehtävissä.

– Toimitusjohtajan vaihdos päätettiin viedä läpi, kun setäni oli ollut työuransa ehkä ensimmäisellä sairauslomalla. Aprillipäivänä 2013 kerroimme asiasta henkilöstölle.

– Ihmiset yrityksessä tunsivat minut, sillä olen touhunnut mukana pienestä pitäen, ajanut siivouskonetta ja autellut varastossa samalla tavoin kuin kaikki serkkuni. Vaihdos sujui hyvin, eikä tuottanut suurta muutosta Reijonkaan toimintaan. Hän on tukenani tarvittaessa ja työskentelee täällä edelleen päivittäin.

Korona on laittanut maailman konttikuljetukset sekaisin, ja konttipula haittaa myös Tammer Brandsin tavarantuontia. – Lisäksi varustamot ovat vähentäneet laivaliikennettä ja rahtihinnat ovat nelinkertaistuneet, Zachary Mäenpää kertoo koronan vaikutuksista liiketoimintaan.

Korona on laittanut maailman konttikuljetukset sekaisin, ja konttipula haittaa myös Tammer Brandsin tavarantuontia. – Lisäksi varustamot ovat vähentäneet laivaliikennettä ja rahtihinnat ovat nelinkertaistuneet, Zachary Mäenpää kertoo koronan vaikutuksista liiketoimintaan.

Vastoinkäymiset kuuluvat elämään

Jokainen sukupolvi on vuorollaan uudistanut perheyritystä markkinoiden ja ajan hengen mukaisesti. 1970-luvulla tapahtui merkittävä muutos, kun Reijo Mäenpää teki ensimmäisen matkansa Kaukoitään ja aloitti ulkomaisen hankintaverkoston rakentamisen.

Jokainen sukupolvi on saanut kokea myös vastoinkäymisiä. 80-luvun puolivälissä yrityksen varastoarvo haihtui tulipalossa hetkessä taivaan tuuliin, ja 90-luvun alussa markan devalvointi melkein tuhosi yrityksen. Yrityssaneerauksen jälkeen noustiin jälleen jaloilleen.

– Uusin luku tuohon sarjaan kirjoitettiin viime keväänä. Kukaan meistä ei tiennyt, miten koronassa toimitaan, Zachary sanoo.

Tällä hetkellä päänvaivaa tuottaa koronan johdannaisena syntynyt Kiinan konttipula.

– Kontit ovat jämähtäneet eri puolille maailmaa, sillä koronan takia rekkakuskit eivät aja niitä takaisin rannikoille. Samalla varustamot ovat vähentäneet laivaliikennettä ja rahtihinnat ovat nelinkertaistuneet. Meille tulee nyt Kiinasta jatkuvasti tavaraa tappiolla. Ehdittiin jo luulla, että tilanne helpottaa, mutta ei näköjään vielä.

Volyymikaupasta brändiajatteluun

Vuonna 2019 Tammer-Tukun nimi muutettiin Tammer Brandsiksi. Nimenmuutoksella viestittiin kuluttajatuotteiden asiantuntijuudesta ja siirtymisestä brändikokonaisuuksiin. Nimi viittaa myös kansainväliseen liiketoimintaan. Nykyään liikevaihdosta jo 30 prosenttia tulee viennistä Baltiaan ja Skandinaviaan.

– Tamperelaiset tuntevat Tammer Brandsin ehkä parhaiten Nekalan outlet-myymälästämme. Harva tietää, että meillä on sen naapurissa 9000 neliömetrin showroom-tilat jälleenmyyntiasiakkaille, Zachary sanoo.

Näyttelytiloissa on esillä 50 kaupallista brändiä ja 20 000 tuotetta kolmessa kerroksessa. Ylin kerros on varattu talvi- ja joulutuotteille sekä perustavaravalikoimalle. Alin kerros kuuluu kesätuotteille. Keskikerroksessa on brändigalleria, joissa esitellään yrityksen omia keihäänkärkibrändejä. Näistä tunnetuimpia ovat Rento-saunatuotteet, Mustang-grillaustarvikkeet, Maku-keittiötavarat ja Fanni K -sisustustuotteet.

– Asiakkaamme ovat Pohjois-Euroopan suurimpien kauppaketjujen sisäänostajia. He tutustuvat Nekalan näyttelyssä valikoimiimme kuvastojen ja mallikappaleiden avulla ja tekevät ennakkotilauksen. Kun olemme saaneet tarpeeksi ennakkotilauksia, tilaamme tuotteet globaalista valmistajaverkostostamme.

​​​​​​​Tampereella luodaan uusia trendejä, tehdään tuote-, väri- ja pakkaussuunnittelua ja kirjoitetaan pakkaustekstejä eri markkina-alueiden kielillä. Jättiläismäinen, 48 000 neliön logistiikkakeskus sijaitsee Hämeenlinnassa. Se vastaa kooltaan yli 26:tta jääkiekkokaukaloa.

– Keskus on yksi liiketoimintamme kulmakivistä. Kun asiakkaalle tulee pula tavarasta, pystymme toimitukseen 48 tunnin kuluessa. Ja jos kuluttaja tilaa vaikkapa Mustang-grillin asiakkaamme verkkokaupasta, todennäköisesti se toimitetaan hänelle meidän logistiikkakeskuksestamme. Tätä sanotaan dropshippingiksi.

– Ennen asiakkaat tilasivat tavaraa savumerkeillä, soittamalla ja faksaamalla, nyt he käyttävät B2B-verkkokauppaamme. Sen osuus liiketoiminnasta on kasvussa. Kuluttajille suunnattua verkkokauppaa meillä ei ole, se on strateginen valinta. Emme astu asiakkaidemme varpaille.

Ei purra huulta, puhutaan

Zachary Mäenpään mukaan yrittäminen sukulaisten kanssa sujuu. Välit ovat hyvät ja suorat.

– Pitkäjänteisen yhteistyön sukulaisten kanssa pitää perustua avoimuuteen. Jos joku on päätöksistä eri mieltä, hän sanoo sen ja sitten keskustellaan. Ei jäädä puremaan huulta.

Serkukset aikovat pitää Tammer Brandsin kasvun tiellä isiensä tavoin.

– Yhtiöllämme on kannattavan kasvun strategia. Viime vuosien voimakas kasvu kertoo tuotteittemme hyvästä kysynnästä. Tavoittelemme maltillista kasvua laajentamalla vientiä edelleen.

– Viime vuonna liikevaihtomme oli hieman alle 90 miljoonaa, ja parin vuoden sisällä pyrimme rikkomaan 100 miljoonan rajan. Uskon, että onnistumme, sillä tuoteportfoliomme on hyvä, hinnat ovat kohdillaan ja huolehdimme hankintakanaviemme vastuullisuudesta.

Yrityksessä on tehtävä pitkää työpäivää, mutta Zachary sanoo osaavansa vaihtaa myös vapaalle.

– Minulla on hyvät unenlahjat, ja aika hyvin pystyn siirtämään työasiat tarvittaessa sivuun. Myös urheilu auttaa stressin purkamisessa. Paineensietokykyni on kehittynyt, ja se on varmasti ainakin osittain seurausta siitä, että olen ollut yksin maailmalla ja joutunut pärjäämään itsenäisesti.

Zachary kokee vahvasti olevansa osa sukupolvien ketjua.

– Tällä työllä on tarkoitus. Yritys on meillä vain lainassa, luovutamme sen aikanaan seuraavalle sukupolvelle. Olemme onnistuneet, jos yritys on paremmassa iskussa kuin silloin, kun me saimme sen, Zachary sanoo.


Zachary Mäenpää

1981 syntyy Tampereella
1994–2000 St Columbas College
2005 Bachelor of Business Administration, Trinity College Dublin, pääaineina kauppa ja venäjän kieli
​​​
“Sisäoppilaitoksen jälkeen kävin armeijan Suomessa, minkä jälkeen asuin Pekingissä ja opiskelin kiinaa. Olen aina nauttinut matkustamisesta ja erilaisista kulttuureista.”

2005–2007 Marketing Executive, Enterprise Ireland, asemapaikka Moskova
2007–2013 johtaja, Tammer-Tukku Oy
2010–2020 toimitusjohtaja, Toypap Import Oy
2013 – toimitusjohtaja, Tammer Brands Oy

Luottamustehtäviä
Tampereen kauppakamarin kaupan valiokunnan jäsen
Toypap-Import Oy, hallituksen jäsen
KoduEkstra Ou, hallituksen jäsen
Vuosaari Golf, hallituksen jäsen

Perhe
Avovaimo Suvi Pietarinen ja viiden kuukauden ikäinen tyttövauva Lily.
”Koronan takia olen tehnyt tavallista enemmän etätöitä ja saanut näin olla vauvan kanssa.”

Harrastukset
Triathlon, veneily, moottoripyöräily ja matkustaminen.
”Puran työstressiä urheilemalla. Olen ilmoittautunut ensi kesän Lahden puolenmatkan ja Tahkon täydenmatkan triathloneihin. Taistelen lähinnä itseni kanssa. Aina olen päässyt maaliin.”


​​​​​​​Teksti Päivi Eskelinen Kuvat Olli-Pekka Latvala